Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
3.6 på stock volt og vann... det er vel ikke topp klasse, er det? (titter litt rundtomkring på tilgjngelige chipper)

Vann/luft er helt likestilt idag.

Faktisk er "luft" som i "monster heatpipe" bedre enn "simpel" 120mm kit (for en Quad).

3.6 på "stock" (Auto) VCore er bra det. Min 940BE som "klarer" opp mot 4Ghz er ikke Prime/OCCT-stabil på 3.6 uten litt ekstra Vcore (ca 1.42). X4 920'en min klarer ikke det (dvs. må ha vesentlig mer VCore).

Det er bare de som har hatt flaks med "chip'en" sin (og vil så gjerne poste skryt) man blir forledet til å tro at 4Ghz er "normen". :)

Det er det *ikke*, hverken for Core 2/Q eller PHII. [email protected] 4Ghz "stabilt".

(Tilsynelatende for de fleste ci7/i920 med "noe" ekstra VCore.. stabilt alle kjerner på/HT on).

Men ja.. du kan vel si at 3.6@stock VCore ikke er topp klasse, men så er du sikkert litt mer kresen enn folk flest når det gjelder AMD "chipper". :)

Lenke til kommentar

Er det virkelig smart å kjøpe AMD systemer for tiden? Lurer litt på en sånn firekjerner fra AMD, 920 kontra en Intel firekjerner. Ser også at Windows 7 yter godt på denne CPU'en.

 

Trodde tross alt Core2Duo var AMD overlegent på ytelse... Mulig jeg er feilskolert her. Og nei, jeg er ingen fanboy, hatt begge deler tidligere og må si meg strålende fornøyd med AMD .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det virkelig smart å kjøpe AMD systemer for tiden? Lurer litt på en sånn firekjerner fra AMD, 920 kontra en Intel firekjerner. Ser også at Windows 7 yter godt på denne CPU'en.

 

Trodde tross alt Core2Duo var AMD overlegent på ytelse... Mulig jeg er feilskolert her. Og nei, jeg er ingen fanboy, hatt begge deler tidligere og må si meg strålende fornøyd med AMD .

 

Min ringe mening er at AMD/PHII/AM2+/AM3+ er minst like bra som Core2Duo/Quad basert system.

Jeg vil faktisk påstå utifra ditt konkrete spørsmål om X4 920 at en AMD-rigg er å foretrekke både mtp ytelse og pris kontra f.eks. ett system basert på S775+E8400 (som ett eksempel).

BTW:

Det har aldri vært "smart" å kjøpe hverken Intel eller AMD systemer.

Verre enn å kjøpe bil.

Faller 50% i pris etter levering på døra/henta fra posten/bygd&bootet en gang.

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nice. Samme for meg hva slags CPU jeg har under panseret, det viktigste for meg er at strømforbruket er lavt og at systemet er stabilt og raskt. Samtidig at jeg få bygd det billig og ha komponenter som ikke lager nevneverdig med støy.

 

For å spørre annerledes: Har AMD noen fordeler kontra Intel, eller er det omvendt for øyeblikket.

 

Beklager mine lettsindige spørsmål, men jeg er litt i bakleksa på "intel vs amd"....

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du er nødt til å gjøre deg opp en mening sjøl trur eg. :)

 

Personlig ser jeg ingen større fordeler med AMD kontra Intel enn at de i snitt blir noe lavere inngangsbilett dersom du ikke har hk/"rigg" fra før (AM2/AM2+/AM3+ vs. S775).

 

Er du veldig "foksuert" på strømforbruk kommer du ikke utenom Intel/Core2 Duo/Quad - 45nm.

Disse er klart bedre i så henseende, selv om PHII (45nm det også) ikke er så ille som 1ste gen Phenom (I) eller X2-utgavene (er noen EE utgaver av disse AMD dualcores også.)

AMD har vel klart bedre strømstyring enn Intel etter det jeg har erfart.

Det hjelper lite når en Intel 45nm i utgangspunktet går veldig effektivt og bruker (nesten) halvparten ved full load (quads).

 

For min del så synes jeg de nyere AMD CPU'ene klokker veldig bra, noe som sikkert andre ikke synes er noe argument i det hele tatt. :)

Lenke til kommentar
For min del så synes jeg de nyere AMD CPU'ene klokker veldig bra, noe som sikkert andre ikke synes er noe argument i det hele tatt. :)

 

Kan vel trygt si at 45nm Intel Core2 og Quads klokker minst like bra.

 

Jeg synes også at Intel har en klar fordel med flere rimelige og meget bra hovedkort - du finner selvsagt også bra hovedkort til AM2+/AM3, men utvalget er ikke det samme, og like gjennomførte som noen Intel P45 kort begynner å bli nå mangler det litt på.

 

Men uansett hva man kjøper så blir det ikke feil - er fornøyd med min PHII 940 jeg ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@PerUlv2:

Jada. vi er vel enige om det meste her vi. :)

 

Men dette er vel strengt tatt en tråd opprettet av/for de som vil "go green.. in their machine"..

Da trenger vi ikke fremheve fortrinn/gode egenskaper hos "big bad blue"..(for de som altså ikke liker Intel).

Lenke til kommentar
Du er nødt til å gjøre deg opp en mening sjøl trur eg. :)

 

Personlig ser jeg ingen større fordeler med AMD kontra Intel enn at de i snitt blir noe lavere inngangsbilett dersom du ikke har hk/"rigg" fra før (AM2/AM2+/AM3+ vs. S775).

 

Er du veldig "foksuert" på strømforbruk kommer du ikke utenom Intel/Core2 Duo/Quad - 45nm.

Disse er klart bedre i så henseende, selv om PHII (45nm det også) ikke er så ille som 1ste gen Phenom (I) eller X2-utgavene (er noen EE utgaver av disse AMD dualcores også.)

AMD har vel klart bedre strømstyring enn Intel etter det jeg har erfart.

Det hjelper lite når en Intel 45nm i utgangspunktet går veldig effektivt og bruker (nesten) halvparten ved full load (quads).

 

For min del så synes jeg de nyere AMD CPU'ene klokker veldig bra, noe som sikkert andre ikke synes er noe argument i det hele tatt. :)

 

Klokking bryr jeg meg ikke om akkurat nå, veldig spennende - don't take me wrong, men fokuset mitt for å bygge en stasjonær sak er å lage en mediamaskin, filserver etc. Den skal hovedsakelig ha stor diskplass, HDMI og optisk/coax lyd og e-sata. Siste er ikke viktig, men kjekt å ha ;)

 

Videre er det "kult" å ha en CPU som sparker litt balle om det trengs, og strengt tatt er ikke CPU'er flaskehalser i slike media og tjeneste systemer. Gaming har jeg PS3 for. Kunne nok ha klart meg med en trekjerner, men det føles bare litt feil å kjøpe en slik når jeg kan få 4 kjerner for noen skarve hundre lapper ekstra. Hatt AMD før og var strålende fornøyd. Hatt et par Intel rigger nå og er forsåvidt fornøyd, veldig fornøyd også, men vil se om det er grønnere på andre siden av gjerdet ;)

 

Edit: skulle gjerne gått for et I7 oppsett, men det flesk og i mitt tilfellet vil ikke det gjøre rare forskjellen. Tross alt ingen gamer maskin jeg vil ha.

 

Dette med "go green", you know, ekke så dumt, mener nå jeg. Føler meg litt som en miljøagent - med rett til å si ifra, og da er det vel litt "ut" å kjøpe en wattsluker uten like. Mulig jeg mistet mange her nå...

Endret av andylove
Lenke til kommentar
@PerUlv2:

Jada. vi er vel enige om det meste her vi. :)

 

Men dette er vel strengt tatt en tråd opprettet av/for de som vil "go green.. in their machine"..

Da trenger vi ikke fremheve fortrinn/gode egenskaper hos "big bad blue"..(for de som altså ikke liker Intel).

 

Nei det er vel ikke politisk korrekt ;)

Lenke til kommentar

Her har du en fin oppstilling over strømforbruket på prosessorer.

Idle:

http://www.lostcircuits.com/mambo//index.p...mp;limitstart=4

 

Full load:

http://www.lostcircuits.com/mambo//index.p...mp;limitstart=5

 

Dette med "go green", you know, ekke så dumt, mener nå jeg. Føler meg litt som en miljøagent - med rett til å si ifra, og da er det vel litt "ut" å kjøpe en wattsluker uten like. Mulig jeg mistet mange her nå...
Lenke til kommentar
Her har du en fin oppstilling over strømforbruket på prosessorer.

Idle:

http://www.lostcircuits.com/mambo//index.p...mp;limitstart=4

 

Full load:

http://www.lostcircuits.com/mambo//index.p...mp;limitstart=5

 

Dette med "go green", you know, ekke så dumt, mener nå jeg. Føler meg litt som en miljøagent - med rett til å si ifra, og da er det vel litt "ut" å kjøpe en wattsluker uten like. Mulig jeg mistet mange her nå...

 

Takk for det du! Ser ut til at Phenom II 810 er en sikker vinner for meg. Merkelig hvordan jeg skulle få sansen for AMD i det siste. Har hatt en liten magefølelse for at AMD har kommet seg veldig. Nå står det ikke akkurat på ytelse for CPU'er lenger, føler jeg. Flaskehalsene er nok andre steder i systemet.

 

FORBEHOLD:

Det jeg mener med flaskehals for meg, er at jeg ikke skal bruke maskinen til gaming, men derimot fil/media server. Da er nok ikke CPU det som lugger.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Da er dette bestilt :D

 

OCZ TECH DDR3 PC3-12800 Platinum 1600MHz Dual Channel 4G Kit 7-7-7-20, 674,-

GIGABYTE GA-MA790FXT-UD5P 790FX AM3 DDR3 CFX, 1 439,-

SEAGATE Barracuda 7200.11 500GB SATA-II 3.5" 8.5ms 7200RPM 32MB 3GB/S NCQ, 469,-

AMD PHENOM II X3 720 2.8GHZ BLACK SKT AM3 7 5MB 95W P, 1 198,-

 

 

Må vel yte litt bedre enn det systemet jeg har nå

Opteron 185

asus a8n vm

2 gigg drr 400

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...