Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Betviler ikke at den kan vekkes, men så fort det blir snakk om OC i det minste, så er det vel trolig den vil hemme systemet? Husker jeg ikke feil, oppdaget man ganske tidlig i Phenom-epoken at man kunne klokke lengre på X4 ved å deaktivere den slappeste kjernen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg tror ikke dette er noe spesielt for PII.

Mange hk/bios'er "tar" enhver CPU som passer i socket, men viser altså "Unknown" eller feil modell ved boot.

Og kan medføre noe ustabilitet ved bruk (i Windows/Os'et).

På andre hk/bios boot'er det rett og slett ikke

På det DFI 790GX hk'et jeg en kort tid hadde, var det ikke engang offisiell støtte (bios-versjon) for PHII.

Mitt gamle Gigabyte hk (690G) boot'et rett opp uten Bios-oppdatering (og "låste" BIos for all volt-justering etter "oppgradering" av Bios).

Så ja, man må ikke nødvendigvis ha en annen CPU for å flashe Bios for "offisiell" støtte (les: Gjengi korrekt ID-string ved boot/nye settings i Bios for klokking).

Lenke til kommentar

For å moderere meg selv: jeg har da sett folk boote opp ASUS sine kort med «feil» BIOS og CPU, da mer spesifikt M3A78-T. Trodde GX/FX med samme BIOS ville oppføre seg likedan (for 78/79 har veldig lik BIOS, regner jeg med).

 

Vel, finner ikke noe på akkurat dette kortet (som jeg selv mottar senere i dag, artig nok) da det gjelder kompabilitet uten riktig BIOS. Jeg finner det ut senere i dag uansett vil jeg regne med (om jeg får et kort med gammel BIOS, vel og merke).

Lenke til kommentar
For å moderere meg selv: jeg har da sett folk boote opp ASUS sine kort med «feil» BIOS og CPU, da mer spesifikt M3A78-T. Trodde GX/FX med samme BIOS ville oppføre seg likedan (for 78/79 har veldig lik BIOS, regner jeg med).

 

Vel, finner ikke noe på akkurat dette kortet (som jeg selv mottar senere i dag, artig nok) da det gjelder kompabilitet uten riktig BIOS. Jeg finner det ut senere i dag uansett vil jeg regne med (om jeg får et kort med gammel BIOS, vel og merke).

 

Jeg har også kjørt med CPUer som ikke er støttet av en BIOS, uten at jeg fikk andre problemer enn at det sto "unknown CPU detected. Press F1 to continue" (på et P45 eller X48-HK), eller bare "AMD processor model unknown", som da jeg testet noen av de nye VELDIG low-power-CPUene til AMD på et DFI UT NF590 med en relativt gammel BIOS. Aldri vært borti at ikke HK har greid å starte med en sånn sak i...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som sagt:

Jeg har erfaring med begge deler. Noen ganger booter det ikke med en "unsupported CPU".

Det er opp til produsent av hk/bios-versjon(er) å håndtere dette på (i deres øyne) rett måte.

Personlig kan jeg ikke se hvorfor en pin-kompatibel CPU ikke skal kunne boote/styres via (først Bios) og deretter "maskinkode" (drivere/OS).

Men det er noe som kalles "micro-code" som jeg pt ikke har satt meg inn i og som muligens kan skape problemer ved bruk/kjøring.

Hvorfor f.eks. Core 2 Duo ike kunne fungere i ett hvilketsomhelst 775 hk pga "phase-regulation" (VRM) virker på meg mer enn tvilsomt all den tid det fantes alle mulig slags Asrock "bastarder" (tom 865P) som fint håndterte Core 2.

Har vært noen tekniske artikler om dette som jeg pt ikke husker noe av. :)

 

PS.

Mtp det ovenstående synes jeg det er imponerende av AMD å lage/levere CPU'er som har minnekontroller for to typer minne (DDR2 og DDR3).

Meget bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Duke har vært så vennlig å låne meg en am2 cpu, jeg kommer tilbake med resultatet når jeg får den i posten.

 

Betyr det at du ikke engang har prøvd å boote med din nye Phenom CPU? :hmm:

Lenke til kommentar
Som sagt, jeg har aldri opplevd at CPU er problemet i POST.

 

Du bruker selvfølgelig bare en DIMM og har testa den i alle posisjoner, og testa andre DIMMS i alle posisjoner?

 

Hva er POST-koden du får?

 

Bruker en DIMM ja, testa den i begge kanaler (gul & svart). Men ikke i alle fire. skal prøve det.

Prøvde også å starte UTEN DIMM installert, det var faktisk ingen forskjell?

 

Jeg får ingen POST kode. det er tyst som graven. Eneste jeg hører er diskene som spinner opp.

 

Kanskje det er grafikk kortet som er problemet. Lyser 3 røde led's konstant.

Har prøvd å bytte pci-e slot.

 

Maskinen står koblet til en CRT skjerm med DVI/VGA adapter. Kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Som sagt, jeg har aldri opplevd at CPU er problemet i POST.

 

Du bruker selvfølgelig bare en DIMM og har testa den i alle posisjoner, og testa andre DIMMS i alle posisjoner?

 

Hva er POST-koden du får?

 

Bruker en DIMM ja, testa den i begge kanaler (gul & svart). Men ikke i alle fire. skal prøve det.

Prøvde også å starte UTEN DIMM installert, det var faktisk ingen forskjell?

 

Jeg får ingen POST kode. det er tyst som graven. Eneste jeg hører er diskene som spinner opp.

 

Kanskje det er grafikk kortet som er problemet. Lyser 3 røde led's konstant.

Har prøvd å bytte pci-e slot.

 

Maskinen står koblet til en CRT skjerm med DVI/VGA adapter. Kan det ha noe å si?

 

3 LEDs betyr etellerannet. Bare å slå opp i manualen det. På DFI'ene mine betyr det minne, hvertfall.

Lenke til kommentar

Kjører nå den nye PII-en min (bare for å strø salt i såret, hehe).

 

Peisa den opp til 3300MHz like greit med en gang, kjører 2200MHz på NB. Har ikke noe grafikk-kort å snakke om, så får ikke benchet noe, men har en tilnærmet lydløs Thermalright H01 (dvs. med en 800RPM Noctua) som kjøler CPU-en. Ligger på noe rundt 40 idle virker det som. Må vel teste den litt etter hvert, se om den klarer mer enn bare Windows :)

 

Irriterer meg litt over lyden fra harddisken, gleder meg til SSD. Har riktignok ikke noe kabinett på dette her, så er ikke så rart den er hørbar, men ja. Hadde vært greit å få kastet den i filserveren først som sist.

Lenke til kommentar
Som sagt, jeg har aldri opplevd at CPU er problemet i POST.

 

Du bruker selvfølgelig bare en DIMM og har testa den i alle posisjoner, og testa andre DIMMS i alle posisjoner?

 

Hva er POST-koden du får?

 

Bruker en DIMM ja, testa den i begge kanaler (gul & svart). Men ikke i alle fire. skal prøve det.

Prøvde også å starte UTEN DIMM installert, det var faktisk ingen forskjell?

 

Jeg får ingen POST kode. det er tyst som graven. Eneste jeg hører er diskene som spinner opp.

 

Kanskje det er grafikk kortet som er problemet. Lyser 3 røde led's konstant.

Har prøvd å bytte pci-e slot.

 

Maskinen står koblet til en CRT skjerm med DVI/VGA adapter. Kan det ha noe å si?

 

3 LEDs betyr etellerannet. Bare å slå opp i manualen det. På DFI'ene mine betyr det minne, hvertfall.

 

det skal bety noe slik som :

D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault

 

D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed

 

D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed.

 

Det kan ikke stemme.. gpu er vannkjølt og psu er en ny mist 650W, skulle da holde det??

Lenke til kommentar
Kjører nå den nye PII-en min (bare for å strø salt i såret, hehe).

 

Peisa den opp til 3300MHz like greit med en gang, kjører 2200MHz på NB. Har ikke noe grafikk-kort å snakke om, så får ikke benchet noe, men har en tilnærmet lydløs Thermalright H01 (dvs. med en 800RPM Noctua) som kjøler CPU-en. Ligger på noe rundt 40 idle virker det som. Må vel teste den litt etter hvert, se om den klarer mer enn bare Windows :)

 

Irriterer meg litt over lyden fra harddisken, gleder meg til SSD. Har riktignok ikke noe kabinett på dette her, så er ikke så rart den er hørbar, men ja. Hadde vært greit å få kastet den i filserveren først som sist.

 

Bra det funker hos noen :)

 

Vet du nøyaktig bios versjon på HK? Du nevnte det var fra 2008 en gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...