Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Liten oppdatering fra meg.

Jeg "bruker" jo rigg(er) til å benche, og nå var det MSI DKA790GX + X4 940 som skulle brukes som prøvekanin for Xfire-X, dvs 2xHD3850x2 (OBS! "kun" PCI-Ex8 i dette hk'et).

Måtte jo da legge inn Vista for å få det til.

 

Og da ble det dette resultatet i 3DM06:

 

post-40756-1235684110_thumb.jpg

 

 

Det synes jeg var pent, til tross for heller liten skalering ifra ett kort (17.6k)

Synd at XP ikke støtter mer enn 2xGPU (dvs ett dual-GPU kort) for man får klart best "score" i XP.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er en eller annen her som bruker ASUS M3A78-T, ikke sant?

 

Noen som vet hvor man får POST-beskjeder på det? Bare via speaker-pluggene eller også i det integrerte lydkortet?

 

Får startet opp, men har null DVI-signal ut (dvs. fra det integrerte grafikk-kortet). Ser ikke ut til at jeg får noen feilmeldinger i POST, men det er vanskelig å bedømme akkurat det, siden jeg ikke vet hvor disse beskjedene eventuelt skulle komme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er en eller annen her som bruker ASUS M3A78-T, ikke sant?

 

Noen som vet hvor man får POST-beskjeder på det? Bare via speaker-pluggene eller også i det integrerte lydkortet?

 

Får startet opp, men har null DVI-signal ut (dvs. fra det integrerte grafikk-kortet). Ser ikke ut til at jeg får noen feilmeldinger i POST, men det er vanskelig å bedømme akkurat det, siden jeg ikke vet hvor disse beskjedene eventuelt skulle komme.

 

Det står vel i manual? :)

 

Har M3A78-EM så kan vel ikke hjelpe deg her, men det jeg kan si er at dersom bios er satt til PCI-E så får du ikke noe bilde (og IGP er disablet). Må boote med dedikert skjermkort, og så endre Bios først.

 

Dette er ett nytt hk? Demo?

Lenke til kommentar

ASUS er idioter, så nei, det står ikke i manualen. Der står det at «BIOS makes beeps». Ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen han som har skrevet akkurat denne delen.

 

Det er nytt, så jeg regnet med at det skulle være signal ut på DVI som default. Utrolig kjedelig om det ikke er det, i så fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

He-he...

"Bios makes beep".. det er jo sant det da.. :)

Nytt hk :hmm:

Da burde det gitt skjermbilde over DVI.

Du bruker ikke noe DVI<->VGA adapter her?

For det funker nemlig ikke på noen hk.

Må være DVI<->DVI.

Lenke til kommentar

Neida, er DVI rett inn i en Eizo LCD.

 

I tilfelle det skulle være noe feil i POST (som jeg ikke får sjekket hva er), så har jeg selvfølgelig prøvd ulike minne-konfigurasjoner. Det er ikke sjelden ting ikke starter fordi DIMM-slot-ene er sarte.

 

Ingen forskjell etter å ha dillet litt med minnet, null skjermbilde fortsatt.

 

Vurderer å kjøpe meg en vanlig D-SUB-kabel i morgen, bare for å sjekke om det er en eller annen fjøsnisse i ASUS som mente det var lurt å ikke ha DVI ut fra IGP aktivert som default.

 

Har for så vidt ikke prøvd å flashe BIOS enda, men kortet er som sagt nytt, så skal da ikke være nødvendig. Får prøve det i morgen, nå er det senga.

 

Takk for tipset uansett TL1000S. Har en mistanke om at det er et eller annet POST-problem, egentlig, men da man ikke har en PC-speaker, så er man kanskje i beit med dette kortet. Synes for øvrig det også er merkelig om den eneste muligheten er ekstern PC-speaker for å få noe som helst POST-feilmeldinger ut. Jævlig labert vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Om noen er spente på hvordan det går, så kommer jeg med en siste post i denne tråden (igjen, sorry for å kapre).

 

Konklusjonen er at ASUS er noen jævla idioter. AMI også. Jeg fikk kjøpt meg PC-speaker, og hørte POST-kodene. Disse tilsvarte ikke noe på noen lister hos AMI eller ASUS.

 

Testet med et 6800GT-kort, og fikk ikke bilde ut da heller. Noe som bekreftet POST-problemer, trodde jeg.

 

På grunn av et litt tilfeldig innfall prøvde jeg å sette inn Win7-DVD-en, og den så ut til å begynne å laste inn. Skjønte absolutt ingenting. Like tilfeldig (etter at jeg hadde tatt ut og inn CPU, alle kabler etc.) så prøvde jeg 6800-kortet i PCI-e spor nummer to, og her får jeg plutselig bilde ut!

 

Løp bort til en bekjent, lånte VGA-kabel, og sjekket VGA-utgangen (på det integrerte grafikk-kortet), og der var det også bilde.

 

POST-kodene viste seg å være lav RPM på CPU-vifte. Javel.

 

Leste litt rundt om kring på div. fora, og det viser seg at med dette kortet her så fungerer DVI/HDMI nesten aldri. Bugs med panel-ID eller noe lignende, ASUS vet om det men gidder ikke å gjøre noe. Ikke en gang å innrømme at de har problemet (enda det ikke finnes på andre GX-kort).

 

PCI-e-problemet mistenker jeg ble fikset da jeg oppdaterte BIOS, men likevel også et idiotisk problem. PCI-e 16x sporet mitt fungerer ikke til grafikk-kort (som det er dedikert til)? Dra til helvete ASUS.

 

Så da sitter jeg her med et fullstendig ubrukelig 790GX-kort som jeg kjøpte utelukkende på grunn av det integrerte grafikk-kortet, istedenfor et FX-kort.

 

Det mest irriterende med det hele er at ASUS ikke erkjenner problemet, samtidig som det er et fullstendig kjent problem (jeg leste om folk som har kjøpt 6-7 kort, og samme problemet er på samtlige). Rett og slett nydelig. Jeg lurer på hva Netshop vil mene om dette. Jeg har i alle fall liten interesse av dette kortet i og med at det ikke fungerer som det skal. ASUS har jeg blitt jævlig skeptisk til etter dette. Vurderer boikott og å være høylytt.

Lenke til kommentar
Noen som har tenkt å kjøpe denne her?

post-58106-1237124233_thumb.jpg

 

Jeg må bare få solgt min P2 940BE, så kan jeg kjøpe Phenom 720BE og ha en ny Phenom opplevelse :)

 

UT > DK :p Venter på ordentlig highend, tror jeg. Tipper de har noe sånt på vei, nå som AMD lager CPUer det freser litt av.

 

Spekulerer litt i å prøve å hoppe på K10-bølgen ved å handle inn noen billige 2/3-kjerner... de kostet ikke rare greiene på ebay :hmm:

Lenke til kommentar
noen som har prøvd seg på aktivering av siste kjernen på x3 720?

Har det egentlig noe for seg? :hmm: Årsaken til at kjernen er deaktivert i utgangspunktet er jo fordi den ikke holder tritt med de andre. Men som ren kuriositet kan det kanskje være artig å forsøke.

 

Btw, finnes samme evt. mulighet på Athlon X2 7750 BE ? ("Phenom dual-core") Var rykter (rett eller feil) om at den "egentlig" er en Phenom X3/X4 med 1 eller 2 deaktiverte kjerner.

Lenke til kommentar
noen som har prøvd seg på aktivering av siste kjernen på x3 720?

Har det egentlig noe for seg? :hmm: Årsaken til at kjernen er deaktivert i utgangspunktet er jo fordi den ikke holder tritt med de andre. Men som ren kuriositet kan det kanskje være artig å forsøke.

 

Btw, finnes samme evt. mulighet på Athlon X2 7750 BE ? ("Phenom dual-core") Var rykter (rett eller feil) om at den "egentlig" er en Phenom X3/X4 med 1 eller 2 deaktiverte kjerner.

 

Fins da endel eksempler på ta den siste kjernen virker. Verdt et forsøk...

 

7750 (og resten av den serien) er B3-chiper med 2 deaktiverte kjerner, dvs gamle 65nm og IKKE 45nm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...