Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ORYwP89mk3

Jeg vil tro at minne ytelsen med ddr3 vil øke mye når propus kommer. Da har man ingen L3 flaskehals lenger. Skulle gjerne sett propus FX *drømmer* :dribble: Eller at de lager 6-8 kjerne basert på propus. Får jo spart litt plass når man ikke tar med L3 *drømmer igjen* :p Ville vært interessant å sett hvordan en 65nm phenom hadde klart seg uten L3 :hmm:

Lenke til kommentar
Er det en måte å få ekstra ut av norbroen? eller er det L3/minnekontrolleren som begrenser? Bytte ut hk kjøling? NB volt?

er vel bare å overklokke HT det ;)

Hypertransport = L3

Så du mener at Hyper Transport er da det samme som NB også? Jeg trodde at det var forskjellige ting!?

 

Mere volt til NB hjalp med høyere overklokk på NB i mitt tilfellet, så jeg vil si ja il høyere spenning på NB, og da automatisk til NB kjøling.

Lenke til kommentar

HTT = systemklokken.

HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier)

NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier)

 

NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link. <--------EDIT: Eller var det omvendt? :p

 

Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen.

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
HTT = systemklokken.

HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier)

NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier)

 

NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link.

 

Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen.

 

AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=895

 

Interessant test :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
HTT = systemklokken.

HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier)

NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier)

 

NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link.

 

Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen.

 

AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=895

 

Interessant test :)

 

Bra Spindre!

Håper visse gjengangere her leser denne (og liknende) tester nøye og noterer seg det jeg har gjentatt gang på gang:

 

Det er CPU-klokk som er hovedfaktor for ytelse, særlig i "real world" bruk.

 

Slutt å "waste bandwith"/lagringsplass på diskusjonsfora om "når kommer AM3/DDR3..".. "hvorfor har de ikke testet med høyere NB/Memory frekvens"...etc.etc..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
De fleste visste vel at DDR3 ikke vil gjøre stort fra eller til - bare se på lga775 - ddr3 har i praksis null betydning.

 

De som ikke vil forholde seg til Intel-systemer/tester av S775 har jo liten mulighet til å få med seg dette.

:)

Til siste taler er det bare å finne en test av ram-brikker uansett system. Hvor akkurat dette testes (800 vs 1066).

Man kan gjøre dette selv med DDR2-brikker som kan kjøre på alt fra 667-1200 (og det er en del brikker),.

Det er ikke akkurat signifikante forskjeller mellom S775/AM2/AM2+ mtp DDR2.

Lenke til kommentar
HTT = systemklokken.

HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier)

NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier)

 

NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link.

 

Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen.

 

AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=895

 

Interessant test :)

 

Bra Spindre!

Håper visse gjengangere her leser denne (og liknende) tester nøye og noterer seg det jeg har gjentatt gang på gang:

 

Det er CPU-klokk som er hovedfaktor for ytelse, særlig i "real world" bruk.

 

Slutt å "waste bandwith"/lagringsplass på diskusjonsfora om "når kommer AM3/DDR3..".. "hvorfor har de ikke testet med høyere NB/Memory frekvens"...etc.etc..

 

Hvem tror du du er som kan prøve å heve deg over de andre og tro at du vet hva som skal bruke diskusjon.no sin bånnbredde?

 

 

I den gjennomgangen av nordbro frekvens skaleringen(som jeg har lest for en god stund siden) ser vi at det ikke er mye ytelse å hente viss du bencher 3dmark01, superpi og wprime. "Real world bruk" liksom?

 

Jeg har lest en artikkel på anandtech.com som gikk gjennom noen av problemene til phenom I sin spill ytelse, og det de mente var de begrensende faktorene var lite cache per kjerne og høy forsinkelse på L3 cache(cpuen i en pc som spiller dataspill vil gjerne ha <20 sykluser mens phenom I l3 har mellom 40 og 50 sykluser forsinkelse). Phenom II har fått noen forbedringer i L3 cachen som gjør at forsinkelsen er kortet ned med et par sykluser.

 

Om man øker L3/NB frekvensen så senker du forsinkelsen.

 

http://techreport.com/articles.x/14093/2

 

Her er en test av phenom 9600 på 2,5 ghz, der sammenligner de på 1,8ghz og 2,2 ghz NB/L3. Spilling er "real world bruk".

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...