Vod kaNockers Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg må bekrefte om det jeg tror er riktig. NB frekvens som på 940BE er på 1800MHz som standard, er det da automatisk L3 cache frekvens? Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Ja, NB = L3 cache Da er det jo bare overklokke NB til 2,4-2,5GHz, noe som skal ikke være problem for de fleste, så er problemmet med treeeig L3 løst, eller? De enkelte tilfeller hvor NB var klokket til 3GHz indikerer at det blir kanskje bedre i fremtiden. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 jepp, har for såvidt sett SS av NB frekvenser godt over 4GHz, lurer på om det var på XS ellerno? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg vil tro at minne ytelsen med ddr3 vil øke mye når propus kommer. Da har man ingen L3 flaskehals lenger. Skulle gjerne sett propus FX *drømmer* Eller at de lager 6-8 kjerne basert på propus. Får jo spart litt plass når man ikke tar med L3 *drømmer igjen* Ville vært interessant å sett hvordan en 65nm phenom hadde klart seg uten L3 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Er det en måte å få ekstra ut av norbroen? eller er det L3/minnekontrolleren som begrenser? Bytte ut hk kjøling? NB volt? Lenke til kommentar
wiak Skrevet 9. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2009 Er det en måte å få ekstra ut av norbroen? eller er det L3/minnekontrolleren som begrenser? Bytte ut hk kjøling? NB volt? er vel bare å overklokke HT det Hypertransport = L3 Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Er det en måte å få ekstra ut av norbroen? eller er det L3/minnekontrolleren som begrenser? Bytte ut hk kjøling? NB volt? er vel bare å overklokke HT det Hypertransport = L3 Så du mener at Hyper Transport er da det samme som NB også? Jeg trodde at det var forskjellige ting!? Mere volt til NB hjalp med høyere overklokk på NB i mitt tilfellet, så jeg vil si ja il høyere spenning på NB, og da automatisk til NB kjøling. Lenke til kommentar
wiak Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 alså HT og L3 bruker samme volt/frekvens og cpu kjernene bruker egene volt/frekvens leste det i noen tester når phenom ble lansert Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Htt og NB kan være klokk er forskjellige. Forskjellige multiplyere. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Htt og NB kan være klokk er forskjellige. Forskjellige multiplyere. Ja, det var det jeg også tenkte på, jeg har forskjellige multipliere for HTT og NB klokk, som f. eks i ss under: Jeg sier ikke at du tar feil wiak, bare at jeg er forvirret. Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) HTT = systemklokken. HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier) NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier) NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link. <--------EDIT: Eller var det omvendt? Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen. Endret 10. februar 2009 av Uglegutt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 HTT = systemklokken.HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier) NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier) NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link. Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen. AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=895 Interessant test Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Har det kommet noe mer info om når 925 kommer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) HTT = systemklokken.HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier) NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier) NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link. Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen. AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=895 Interessant test Bra Spindre! Håper visse gjengangere her leser denne (og liknende) tester nøye og noterer seg det jeg har gjentatt gang på gang: Det er CPU-klokk som er hovedfaktor for ytelse, særlig i "real world" bruk. Slutt å "waste bandwith"/lagringsplass på diskusjonsfora om "når kommer AM3/DDR3..".. "hvorfor har de ikke testet med høyere NB/Memory frekvens"...etc.etc.. Endret 10. februar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 De fleste visste vel at DDR3 ikke vil gjøre stort fra eller til - bare se på lga775 - ddr3 har i praksis null betydning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Noen som vet om test av phenom med ddr2 800mhz vs ddr2 1066mhz? Trenger ikke være phenom II. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 De fleste visste vel at DDR3 ikke vil gjøre stort fra eller til - bare se på lga775 - ddr3 har i praksis null betydning. De som ikke vil forholde seg til Intel-systemer/tester av S775 har jo liten mulighet til å få med seg dette. Til siste taler er det bare å finne en test av ram-brikker uansett system. Hvor akkurat dette testes (800 vs 1066). Man kan gjøre dette selv med DDR2-brikker som kan kjøre på alt fra 667-1200 (og det er en del brikker),. Det er ikke akkurat signifikante forskjeller mellom S775/AM2/AM2+ mtp DDR2. Lenke til kommentar
SVD Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg er egentlig ganske glad jeg for at DDR3 ikke utgjør så mye! ettersom jeg sitter på 8gb DDR2 ram og nytt AM2+ HK. Er det foresten noe i ryktene om Phenom II 980 og 990, eller er det bare svada? Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) HTT = systemklokken.HT-Link frekvens = HTT* HT-Link FID (multiplier) NB/L3 cache frekvens = HTT* CPUNB FID (multiplier) NB/L3 cache kan ikke ha lavere frekvens enn HT-Link. Høy HT-Link frekvens har generelt lite å si på ytelsen, mens høy NB frekvens har større effekt på ytelsen. AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=895 Interessant test Bra Spindre! Håper visse gjengangere her leser denne (og liknende) tester nøye og noterer seg det jeg har gjentatt gang på gang: Det er CPU-klokk som er hovedfaktor for ytelse, særlig i "real world" bruk. Slutt å "waste bandwith"/lagringsplass på diskusjonsfora om "når kommer AM3/DDR3..".. "hvorfor har de ikke testet med høyere NB/Memory frekvens"...etc.etc.. Hvem tror du du er som kan prøve å heve deg over de andre og tro at du vet hva som skal bruke diskusjon.no sin bånnbredde? I den gjennomgangen av nordbro frekvens skaleringen(som jeg har lest for en god stund siden) ser vi at det ikke er mye ytelse å hente viss du bencher 3dmark01, superpi og wprime. "Real world bruk" liksom? Jeg har lest en artikkel på anandtech.com som gikk gjennom noen av problemene til phenom I sin spill ytelse, og det de mente var de begrensende faktorene var lite cache per kjerne og høy forsinkelse på L3 cache(cpuen i en pc som spiller dataspill vil gjerne ha <20 sykluser mens phenom I l3 har mellom 40 og 50 sykluser forsinkelse). Phenom II har fått noen forbedringer i L3 cachen som gjør at forsinkelsen er kortet ned med et par sykluser. Om man øker L3/NB frekvensen så senker du forsinkelsen. http://techreport.com/articles.x/14093/2 Her er en test av phenom 9600 på 2,5 ghz, der sammenligner de på 1,8ghz og 2,2 ghz NB/L3. Spilling er "real world bruk". Endret 10. februar 2009 av O:M:A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå