Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
wohooo

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506&p=10

 

beste phenom II combo er 790FX

 

 

Hvordan kom du til den konklusjonen?

 

Du linker til en "hot nyhet" (for AMD-fansen) hvor det ikke overraskende resultatet er at en AMD-rigg funker mer enn bra nok i XF-oppsett... for de spilltitlene som er testet.

Ikke en test av XF for ulike AMD-hk med f.eks. 790FX vs. 790GX... 780xxx..etc.

 

Har det vært noen lignende sammenlikninger (mellom AMD/Intel system) tidligere hvor AMD-rigg med XF har falt uheldig ut?

:hmm:

 

During testing, the Intel systems would generate minimum frame rates at this resolutions about 23~24fps on a couple of runs and then jump to their current results on the others. We noticed this in game play also; the Intel systems would hitch and pause at times. We would shutdown the game, clear the prefetch folder, and reboot. The game would operate fine in the next series of testing although we still had stuttering in intensive ground scenes at times. We tried new images, different CPUs, memory changes, and the Sapphire HD 4870 cards with the same results. The Phenom II 940 had extremely stable frame rates in each test and action was very fluid during game play.

 

After playing through the several levels on each platform, we thought the Phenom II 940 offered a better overall gaming experience in this title than the Intel Q9550 based on smoother game play. It is difficult to quantify without a video capture, but player movement and weapon control just seemed to be more precise. Of course, if you have the funds, we would recommend the i7 platform for best possible performance.

 

The Phenom II is slightly ahead of the Q9550 when overclocked although it is at a 7% clock speed disadvantage. We have noticed the CryEngine 2 will respond to improved memory bandwidth and latencies as we clock up the processors. The i7 holds a 14% advantage in average frame rates while the Phenom II once again impresses us with the best minimum frame rates when overclocked. However, not having a 20fps minimum frame rate is a disappointment with our multi-GPU setups. The NVIDIA 260/285 solutions scale better in SLI than the ATI HD 4870 products. We hope that ATI can improve their drivers for this game.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@wiak:

Du svarer "goddag mann - økseskaft".

 

Sitatet du viser til er en artikkel fra Anand som har generert mye unødig krangel på xs.org.

(Jeg lot meg irritere unødig av visse postere der).

 

At en rigg basert på AMD-chipset+AMD CPU er en bra platform for spill/XF var vel ingen hemmelighet?

Eller at disse ikke står tilbake for en tilsvarende Intel-platform?

 

Repetisjon:

Det jeg spurte deg om (som Osse fant det opportunt å svare likedan på) er hvorvidt din konklusjon om ett system basert på 790FX+X4 940 er den beste løsningen fra AMD.

Det er trolig at det er det, men det var altså ikke en test av ulike AMD-hk/chipset med XF parret med PHII som Anand utførte.

Lenke til kommentar
am3 cpuene får 2 ghz L3/NB. Så am3 er mer enn bare ddr3.

jepp se hva jeg fant

Capture091-20090204-113014.jpg

står i cpu support lista til hovedkortet mitt, system bus på Phenom 9850 BE er 3600mhz, så det blir 2ghz HT på AM3, i tilegg til raskere DDR3 Minne og høyere kjerne klokk burde de komme lengre opp på toten stabelen på tester ;)

 

http://www.giga-byte.no/Support/Motherboar...?ProductID=2694

Endret av wiak
Lenke til kommentar
@wiak:

 

Repetisjon:

Det jeg spurte deg om (som Osse fant det opportunt å svare likedan på)

 

 

Hehe tls, som du burde vite kaller jeg meg selv en bygger og skal da balansere en rigg til å gi mest mulig ytelse for den sum som er tilgjennelig. Og det i virkelig bruk, ikke benching på usanylige oppløsninger og settinger.

 

Og til til skjermkort under 4870x2 er phii 940 for sterk i en gamerigg, dvs at det er bedre å bruke mindre penger på cpu , mer på gpu , avhengig av budsjett selvfølgelig. Det er det testen på anantech viste meg. og her ser 720 ut som den perfekte kandidat opp til 4870x2 , dersom den klokker like bra, er en 1000 peising mer å bruke på gpu.

 

Men det er selfølgelig meget godt å vite at PHII ikke har de berømte stutteringene som Intel tydeligvis kan oppleve. Når det gjelder valget av FX tja tror rett og slett de valgte det dyreste chipsettet for å få lik pris med 9550 riggen. Tviler sterkt på at det ville ha gjort noen forskjell om de hadde valgt et hk i samme prisklasse som 9550 riggen.

Lenke til kommentar

790FX-DS5 er et kjent problembarn med AM2+ cpu, det fungerer som regel helt fint med Athlon/Sempron CPU, det merkligste er at DQ6 som i praksis er identisk fungerer mye bedre.

I det hele tatt har Gigabyte's AM2+ satsning ikke vært spesielt heldig, med noen hederlige unntak.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
790FX-DS5 er et kjent problembarn med AM2+ cpu, det fungerer som regel helt fint med Athlon/Sempron CPU, det merkligste er at DQ6 som i praksis er identisk fungerer mye bedre.

I det hele tatt har Gigabyte's AM2+ satsning ikke vært spesielt heldig, med noen hederlige unntak.

jeg har ikke noe problem med oppsettet mitt jeg

Capture092-20090204-131958.jpg

Lenke til kommentar
790FX-DS5 er et kjent problembarn med AM2+ cpu, det fungerer som regel helt fint med Athlon/Sempron CPU, det merkligste er at DQ6 som i praksis er identisk fungerer mye bedre.

I det hele tatt har Gigabyte's AM2+ satsning ikke vært spesielt heldig, med noen hederlige unntak.

jeg har ikke noe problem med oppsettet mitt jeg

Capture092-20090204-131958.jpg

Det hele kan vel forklares med noe lugubre BIOSer i begynnelsen, jeg har også assosiasjonen "problem" med det hovedkortet. (har ikke hatt det selv)

Lenke til kommentar

Wiak: Og da har ingen andre det heller? :ermm:

 

Jeg har gått igjennom flere DS5 kort - noen virker 100%, andre popper mosfets, mens resten oppfører seg merkelig/buggete.

 

Merk: Dette er kun med Phenom - AM2 er ikke noe problem.

 

DQ6 tråden på XS inneholder en del fortvilte DS5 eiere.

 

Edit: Har hatt ett DS5 privat - det blåste Mosfets (9850)

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Wiak: Og da har ingen andre det heller? :ermm:

 

Jeg har gått igjennom flere DS5 kort - noen virker 100%, andre popper mosfets, mens resten oppfører seg merkelig/buggete.

 

Merk: Dette er kun med Phenom - AM2 er ikke noe problem.

 

DQ6 tråden på XS inneholder en del fortvilte DS5 eiere.

 

Edit: Har hatt ett DS5 privat - det blåste Mosfets (9850)

står at 9850 ikke er støttet av DS5 men det står at Phenom II 940/920 (125W) og Phenom 9750 (125W) er støttet

 

kan sverge på at det sto at 9850 var støttet når jeg sjekka specs før jeg kjøpte det

hmm, og ja N/A = wtf, burde de ikke skrive NO i stedet?

Lenke til kommentar

Min erfaring med AM2+ hovedkort generellt er at Asus er det klart sikreste valget - selv om de også har noen blundere, grunnen er såre enkel:

Med de relativt få AM2+ kort som selges i forhold til lga775 så er det mye vanskeligere/tar lenger tid å debugge både hw og bios - Asus selger klart flest kort og har dermed en større brukerbase å støtte seg på.

Lenke til kommentar
Det stemmer at 9850 sto som støttet, men de måtte fjerne det etter massive problemer.

Den sto som støttet da jeg puttet en 9850 i mitt private DS5.

ser ut som 9850 er støttet men IKKE ved overklokking

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=67644

da vet jeg hvorfor jeg ikke fikk en 100mhz oc engang :roll:

Så du har hatt problemer med det altså? :p

 

Ser ut som om du ikke trenger å sende det til GIGABYTEs skrytevegg allikevel :p

Lenke til kommentar
Det stemmer at 9850 sto som støttet, men de måtte fjerne det etter massive problemer.

Den sto som støttet da jeg puttet en 9850 i mitt private DS5.

ser ut som 9850 er støttet men IKKE ved overklokking

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=67644

da vet jeg hvorfor jeg ikke fikk en 100mhz oc engang :roll:

Så du har hatt problemer med det altså? :p

 

Ser ut som om du ikke trenger å sende det til GIGABYTEs skrytevegg allikevel :p

min 9850 er 100% stabilt på stock, men med min noob-overklokking ble det ikke stabil på høyere klokk, hehe, har fått den til 2.8-2.9ghz men ikke stabilt

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...