Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når man ser hvor patetisk dårlig mange av disse "steinalder-titlene" skalerer med multi-GPU vil jeg si at slike "tester" nesten er verdiløse.

Bortsett da for de som spiller disse titlene og vil ha det beste systemet(eventuelt relatert til pris) for akkurat de spillene de bruker tida si på foran skjermen. Om det så er 77FPS vs 73FPS (snitt).

Eller leter med lys og lykt etter tester som gir "kreds" til deres valg av CPU.

Ikke unaturlig det. :)

 

For de av oss som er helt opphengt i "benchmarking" er slike tester på grensen til latterlige, da det ikke er noen tvil om hvilke rigger som gir høyest uttelling gitt CPU + mer enn ett skjermkort.. gjerne 4xSLI/XF.

Sånn sett kan jeg ikke se "vitsen" med å i det hele tatt vurdere ett FX-hk for AMD når AMD pt ikke har noe som kan drive dette på samme måte som ci7/X58.

Når det er sagt har vi sett meget gode resultater med 2x4870x2 (dual slots) og PHII+LN2.

Hva skal man da med de to ekstra PCIEx-slotsene?

Ref. også de stakkars sliterne som har prøvd seg med 4x3870 i tidlgere FX-hk.

Det gikk ikke så bra etter det jeg kan huske.

Pt er det *kun* X58 som er alternativ for de som skal prøve seg med mer enn 2 skjermkort. For benching.

For spill derimot... "konge-skjermkort" parret med alt unttatt Celeron. :D

 

Er Nehalem bedre enn Phenom (ved maks OC på Ln2, om du vil ha det ekstremt) i f.eks. 3dmark01? 03? AM3? Dette er ikke retoriske spørsmål, jeg vet ikke fasiten. Bare spør. Har sett litt i overkant mye om Vantage og 06, bl.a. Kjekt å vite om de litt eldre testene bringer fram noe bra i Deneb.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er Nehalem bedre enn Phenom (ved maks OC på Ln2, om du vil ha det ekstremt) i f.eks. 3dmark01? 03? AM3? Dette er ikke retoriske spørsmål, jeg vet ikke fasiten. Bare spør. Har sett litt i overkant mye om Vantage og 06, bl.a. Kjekt å vite om de litt eldre testene bringer fram noe bra i Deneb.

 

I "gamle" bencher er Intel-rigger rimelig overlegne, spesielt i 3DM01. Også AM3. Dette skyldes system/CPU-arkitekturen.

 

I f.eks. 3DM05 som så og si ikke skalerer med multi-core eller CPU-klokk(gitt GPU) er det ikke store forskjellen mellom de beste Intel og AMD (PHII) riggene.

Når det er sagt har Fugger ("sjefen" på xs.org og med sugerøret ned i Intel-kassene) nettopp postet en rimelig klar forbedring av 3Dm05 wr. Med en ES-versjon av i975. Her har Sampsa noe på lur, men kan ikke gi noen tall pga NDA for AM3 CPU'er. :)

 

I 3DM06 er det også Intel som er enerådende (enn så lenge).

Og verre blir det i Vantage hvor ci7/X58 klarer å fore 3 (dual-GPU) skjermkort, noe AMD (hk/chipset) ikke har noe tilsvarende (foreløpig).

 

OBS!!

Dette er ikke veldig relevant til "normalt" bruk.

Da kan man velge det man vil iht lommebok eller "merketilhørighet".

:)

Lenke til kommentar
CPU-NB ja. Det stopper for meg på ca 2750MHz, og det ikke helt stabilt.

Fikk halvt sekund raskere tid i SPi med alt det samme, bortsett fra NB som jeg økte fra 1900ish til 2400ish.

På samme spenning? vnb max er vel 1,35 på PHII så vidt jeg vet, hvis man øker spenningen over dette antar jeg NB/L3 cachen degraderes rimlig raskt slik som var tilfellet på PHI. For meg ser det ut som om NB/L3 cachen fortsatt er problematisk for AMD, PHII var tiltenkt høyere frekvens på NB, men ble redusert tul 1,8GHz for å få bedre avkastinger på waferene.

 

Tipper dette er noe som blir forbedret på senere revisjoner.

 

Til samenlikning har vel ikke Core i7 noe problemer med å kjøre sin QPI på 1:1 forhold til kjernene..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
wohooo

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506&p=10

 

beste phenom II combo er 790FX

 

 

Hvordan kom du til den konklusjonen?

 

Du linker til en "hot nyhet" (for AMD-fansen) hvor det ikke overraskende resultatet er at en AMD-rigg funker mer enn bra nok i XF-oppsett... for de spilltitlene som er testet.

Ikke en test av XF for ulike AMD-hk med f.eks. 790FX vs. 790GX... 780xxx..etc.

 

Har det vært noen lignende sammenlikninger (mellom AMD/Intel system) tidligere hvor AMD-rigg med XF har falt uheldig ut?

:hmm:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er om det vil komme noen 4GB ddr3 kit som har like lav volt og timings som de 6GB kitene til i7 f.eks

 

Siden ikke amd har trippel channel eller hva F man kaller det greiene til intel så lurer jeg på om det er lurt å kjøpe et 6GB kitt for å få lavere timings og volt eller kjøpe 4GB kit fordi da blir det dual channel som amd kjører pr. i dag :hmm:

 

ER vel ingen rykter om noe trippel channel greier i amd gården enda vel?

 

Spørsmålet mitt er vel egentlig hvor optimalt blir det med 3 brikker i steden for 2? Og er det fornuftig med 6 kontra 4GB?

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Amd må vel komme med en ny sokkel for og ha trippel channel, kan sikkert komme en server tingy ala socket F i fremtiden, men det er sikkert en god stund til siden vi ikke har hørt noe om det.

 

På socket 939 fikk jeg ikke dualchannel uansett hvor mye jeg prøvde med tre brikker iallefall, vet ikke om det er sånn med AM3 også men det kan tenkes.

Lenke til kommentar
wohooo

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506&p=10

 

beste phenom II combo er 790FX

 

 

Hvordan kom du til den konklusjonen?

 

Du linker til en "hot nyhet" (for AMD-fansen) hvor det ikke overraskende resultatet er at en AMD-rigg funker mer enn bra nok i XF-oppsett... for de spilltitlene som er testet.

Ikke en test av XF for ulike AMD-hk med f.eks. 790FX vs. 790GX... 780xxx..etc.

 

Har det vært noen lignende sammenlikninger (mellom AMD/Intel system) tidligere hvor AMD-rigg med XF har falt uheldig ut?

:hmm:

 

Konklusjonen jeg drar av den testen er at selv 4870x2 ikke bottelnecker en phII 940, noe som tilsier at 720 x3 2,8 (kr 1411.- hos psdata) black edition skulle bli en bedre kombinasjon i en mainstream gamerigg. opp til 10000. med 4870 el bedre.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Da er det to veier å gå:

1. Kjøpe minne for trippel channel, hvor du bruker 2 rambriker og den tredje ligger og venter.

 

2. Kjøpe dual channel og kjøpe en til nå det trenges.

 

Vil tippe dette går glattere enn på Intel, hvor (om jeg har forstått det rett) du må ha 3 identiske brikker. Vil tro du kan mikse endel på AM3, akkurat som på AM2+.

Lenke til kommentar

Triple Channel er jo bare en "ulempe" man bør være glad å slippe. Hva skal man f.eks. med 6gb Kit hvis man ikke har Windows 64-bit? Færreste sitter vel med 64-bit, og da må man jaggu ut med 1200 kroner ekstra på det óg for å få full nytte av ram'n

 

Ang. nødvendigheten av lavere spenning på rambrikkene så er jo dette "kun" et (problematisk) issue for i7, og ikke noe som Amd-brukere trenger å hige etter :D

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...