Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja - ikke enig med deg, jeg leter etter et godt stabilt hovedkort til min 940 - kandidatene er ikke mange - spesielt ikke hvis man vil ha noe som er på lager hos de forskjellige webshopene.

Jeg har selv testet en Intel Q6600 klokket til 3.8ghz på et 3 faset m-atx hovedkort (Gigabyte GA-G31M-S2L) uten noen som helst problemer - man kan ikke kjøre en high end Phenom overklokket på tilsvarende hw til AM2+ uansett hvem som har produsert hovedkortet.

Uansett var dette bare en erfaring jeg har gjort selv, behøver ikke gå i skyttergravene på grunn av det :thumbup:

Var kanskje svake PWM på de første AM2+ kortene, men i allefall fra ca. siste året har jeg inntrykk av issuet ble "satt på dagsordenen" og man begynte å levere kraftigere saker.

 

Forøvrig er Asus M4A79 Deluxe(790FX chipset) salgsklart nå (8+2 Phase Power) og rett_ut_av_esken støtte for 920/940 II

 

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1

 

Prisguiden har ikke fanget det opp, men derimot lanseringsguiden;

http://lanseringsguide.hardware.no/product...roductId=105796

 

 

For de som venter på IGP(Radeon3300 + Sideport Memory) basert med ut_av_esken støtte for Phenom II, blir vel Asus også førstemann her, med M4A78-E (790GX/SB750)

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&amp...amp;modelmenu=1

 

Hva er egentlig forskjellen mellom M3A79 og M4A79? Virker ikke å være allverden, med mindre jeg har oversett noe.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det stemmer at mange hovedkort ikke har godt av for mye Prime/stresstester - har et Gigabyte MA78GM-S2H v1.0 (Phenom 9550) med tydelige svimerker på baksiden av kortet under mosfet's, har også knekt ett 790FX-DS5 (Phenom 9850) på samme måte Når det er sagt så må jeg få banne i kirka og si at dette ikke er et vanlig problem med Intel chipset til lga775, har et intrykk av at kvaliteten på de kortene generelt er mye bedre enn dagens AM2(+) kort - spesielt pwm design.

 

Problemet ligger nok helelr hos Gigabyte enn hele Am2(+)-sokkelen. Har aldri hatt noe stress med å kjøre tester på relativt solid spenning, at Intel-HK-PWM's gjennomgående er av høyere kvalitet stiller jeg meg uforstående til. Tvert imot er CPU-spenningen på Intel-kort ofte mer ustabil enn på AM"(+) - hvertfall er det min erfaring etter utallige DFI-oppsett på 939 og AM2, Asus crosshair og et par andre kort jeg ikke husker i farten. De 3 intel-HKene jeg har ligger alle bak DFI sine AMD-kort. Et av Intel-kortene er også et DFI (X48-T2R), de to andre kortene er Asus Blitz (DDR2-varianten) og Gigabyte P965-DS3. DS3 var ILLE, omtrent som da jeg kjørte en solid klokket nf3-rig på en Chieftec møkka-300w'er. Det sier litt.

 

Er på linje med PerUlv2 her.

Du "knopfler" har jo diskvalifisert deg i utgangspunktet... mtp kunnskap om Intel hk. :p

 

I S478's tid var det mye lukt av svidde mosfet i og med introdusering av "Presc(H)ot".

Da ble det travelt for en del produsenter av hk.

Fra og med S775 og inntoget av dualcores fra Intel (Smithfield, Presler) hvor opptil 300w kunne bli "produsert" *av CPU alene* ved klokking hadde produsentene gardert seg.

Det er derfor vi sjelden ser problemer med Intel hk og "svidde" hk.

Når det gjelder Phenom og AM2/AM2+ har ikke produsentene helt klart å gjøre det samme.

Jeg la f.eks. merke til at mitt Gigabyte MA689-S3H enkelt hadde løst problemet ved å rett og slett "disable" VCore-settings i siste bios som støttet PHII. Smart trekk. :thumbup:

 

Idag kom min 940 og Asus M3A78-EM (sistnevnte som erstatter av det håpløse DFI-hk'et).

Rakk bare å montere og oppdatere Bios.

Ser ihvertfall lovende ut.

 

Edit:

Rettet noen skrivefeil (bold)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen mellom M3A79 og M4A79? Virker ikke å være allverden, med mindre jeg har oversett noe.

Sånn umiddelbart er det ikke lett å få øye på noe forskjel. Kan være "markedsføring jippo" for liksom å vifte med noe nytt i forbindelse med Phenom II (dog en fordel er at de er kompatible rett ut av esken (med tanke på de som ikke har en AM2 liggende eller vil styre med bios-update)

 

Gigabyte kommer også med to nye (790FX og 790GX), mens MSI ser ut til å velge å stå over "rotte-racet" og heller komme med nytt i forbindelse med AM3/DDR3

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Nix, ddr2. "4 x DIMM, Max. 16 GB, DDR2 1066*/800/667 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory" står det på spec.

 

Er vel en modell som er klar for am3 med ddr2 støtte. Som nevnt ovenfor så slipper en å styre med bios flash ol.

 

Edit: Ser nå at M4A79T og M4A78T kommer med ddr3 støtte.

 

Ellers er det flere som fortsetter med ddr2: http://event.asus.com/mb/M4_Series/

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Det stemmer at mange hovedkort ikke har godt av for mye Prime/stresstester - har et Gigabyte MA78GM-S2H v1.0 (Phenom 9550) med tydelige svimerker på baksiden av kortet under mosfet's, har også knekt ett 790FX-DS5 (Phenom 9850) på samme måte Når det er sagt så må jeg få banne i kirka og si at dette ikke er et vanlig problem med Intel chipset til lga775, har et intrykk av at kvaliteten på de kortene generelt er mye bedre enn dagens AM2(+) kort - spesielt pwm design.

 

Problemet ligger nok helelr hos Gigabyte enn hele Am2(+)-sokkelen. Har aldri hatt noe stress med å kjøre tester på relativt solid spenning, at Intel-HK-PWM's gjennomgående er av høyere kvalitet stiller jeg meg uforstående til. Tvert imot er CPU-spenningen på Intel-kort ofte mer ustabil enn på AM"(+) - hvertfall er det min erfaring etter utallige DFI-oppsett på 939 og AM2, Asus crosshair og et par andre kort jeg ikke husker i farten. De 3 intel-HKene jeg har ligger alle bak DFI sine AMD-kort. Et av Intel-kortene er også et DFI (X48-T2R), de to andre kortene er Asus Blitz (DDR2-varianten) og Gigabyte P965-DS3. DS3 var ILLE, omtrent som da jeg kjørte en solid klokket nf3-rig på en Chieftec møkka-300w'er. Det sier litt.

 

Er på linje med PerUlv2 her.

Du "knopfler" har jo diskvalifisert deg i utgangspunktet... mtp kunnskap om Intel hk. :p

 

I S478's tid var det mye lukt av svidde mosfet i og med introdusering av "Presc(H)ot".

Da ble det travelt for en del produsenter av hk.

Fra og med S775 og inntoget av dualcores fra Intel (Allendale, Presler) hvor opptil 300w kunne bli "produsert" *av CPU alene* ved klokking hadde produsentene gardert seg.

Det er derfor vi sjelden ser problemer med Intel hk og "svidde" hk.

Når det gjelder Phenom og AM2/AM2+ har ikke produsentene helt klart å gjøre det samme.

Jeg la f.eks. merke til at mitt Gigabyte MA689-S3H enkelt hadde løst problemet ved å rett og slett "disable" VCore-settings i siste bios som støttet PHII. Smart trekk. :thumbup:

 

Idag kom min 940 og Asus M3A79-EM (sistnevnte som erstatter av det håpløse DFI-hk'et).

Rakk bare å montere og oppdatere Bios.

Ser ihvertfall lovende ut.

 

Skal ikke skryte på meg overklokkingskunnskaper på intel-plattformen, men å lese av CPUZ-verdier har jeg faktisk kompetanse til :p og der er 775 bak 939/AM2, dvs vcore er mye mer ustabil. Mulig dette ikke har noe med mosfet å gjøre, jeg vet ikke. Uansett har jeg heller ikke peil på "ræva" Hk til AM2, at disse dør av nyere quadcores kan jeg godt forestille meg. Toppkort - som det er oss entusiaster gjerne går etter - greier AMD-quads lett.

 

JA...M4A var visst ikke bare am3 med ddr3 gitt....nesten litt rart at de ikke skiller mere på det...

 

Blir lett å gå i fella hvis man ikke er våken da

 

Nettopp derfor de gjør det sånn tenker jeg. Uten at jeg ser på det som en grusom ugjerning.

Lenke til kommentar
M4A er jo nettopp for AM3 og DDR3 da ;)

 

De nye fra Gigabyte er også AM3 og DDR3

 

hvis du tenker på Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P og Gigabyte GA-MA790FXT-UD4P

JA...M4A var visst ikke bare am3 med ddr3 gitt....nesten litt rart at de ikke skiller mere på det...

Blir lett å gå i fella hvis man ikke er våken da

Sant nok bro :)

 

Her er en oversikt over Asus M4-serien;

post-10740-1233353359_thumb.jpg

 

 

Ang. Gigabyte så er det lignende der, dvs. nye både AM2+/AM3 og AM3/DDR3-only

For førstnevnte; (sjekk CPU support list)

http://www.giga-byte.com/Products/Motherbo...e=GA-MA790X-UD4

http://www.giga-byte.com/Products/Motherbo...GA-MA790GP-UD4H

 

for kommende AM3/DDR3 only, disse to;

http://www.giga-byte.com/Products/Motherbo...Type=socket+am3

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar
M4A er jo nettopp for AM3 og DDR3 da ;)

 

De nye fra Gigabyte er også AM3 og DDR3

 

hvis du tenker på Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P og Gigabyte GA-MA790FXT-UD4P

JA...M4A var visst ikke bare am3 med ddr3 gitt....nesten litt rart at de ikke skiller mere på det...

Blir lett å gå i fella hvis man ikke er våken da

Sant nok bro :)

 

Her er en oversikt over Asus M4-serien;

post-10740-1233353359_thumb.jpg

 

 

Ang. Gigabyte så er det lignende der, dvs. nye både AM2+/AM3 og AM3/DDR3-only

For førstnevnte; (sjekk CPU support list)

http://www.giga-byte.com/Products/Motherbo...e=GA-MA790X-UD4

http://www.giga-byte.com/Products/Motherbo...GA-MA790GP-UD4H

 

for kommende AM3/DDR3 only, disse to;

http://www.giga-byte.com/Products/Motherbo...Type=socket+am3

 

Kun 6 sata... jadda *oppgitt*.

 

Hva er så interesting med den CPU support list-tingen? Eneste jeg så var en X2 5800+ jeg ikke hadde fått med meg var sluppet :p

Lenke til kommentar
Hva er så interesting med den CPU support list-tingen? Eneste jeg så var en X2 5800+ jeg ikke hadde fått med meg var sluppet :p

Man ser Phenom II 920/940 øverst og alle de andre kjære & kjente, + helt nederst kommende AM3(ddr3) Phenom modeller. Var ikke annen hensikt enn å "påminne" de som evt. har vært usikre herom, om at sistnevnte også er/vil være støttet av nåværende hovedkort. :)

 

Andre veien, dvs. ta med seg "dagens cpu" over til neste AM3 HK, går som vi vet ikke.

 

Jeg har grublet ganske lenge før jeg ble helt sikker på hvordan alt dette hang sammen. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skal ikke skryte på meg overklokkingskunnskaper på intel-plattformen, men å lese av CPUZ-verdier har jeg faktisk kompetanse til :p og der er 775 bak 939/AM2, dvs vcore er mye mer ustabil. Mulig dette ikke har noe med mosfet å gjøre, jeg vet ikke. Uansett har jeg heller ikke peil på "ræva" Hk til AM2, at disse dør av nyere quadcores kan jeg godt forestille meg. Toppkort - som det er oss entusiaster gjerne går etter - greier AMD-quads lett.

 

Her er du (også) ute og "sykler".

Intel(og de fleste hk-produsenter) har designet strømstyring til å ha det som kalles "vdroop".

Dette nettopp for å beskytte hk'et.

Asus regnes av mange (uopplyste) som "dri**hk" pga av dette, men det finnes modeller både fra Asus og andre som kompenserer for dette. Til stor glede for oss overklokkere.

 

Det er sikkert korrekt at hk for AMD (AM2/AM2+) generelt ikke har denne "feature", men jeg ser nå i kveld(natt) når jeg OC'er via Remote Desktop :) at mitt M3A78-EM har like stor vdroop som tilsvarende Intel hk (S775).

Går ned nesten 0.05v under load. (MSI hk'et mitt derimot - DKA790GX - er "rock stable" mht Vcore fra idle til load).

Likevel er jeg foreløpig fornøyd etter å ha lekt litt med K10Stat og foreløpig kjørt min nye X4 940 gjennom en runde med OCCT på [email protected] (load).

Kanskje jeg har fått tak i en god "chip"?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Her er du (også) ute og "sykler".

Intel(og de fleste hk-produsenter) har designet strømstyring til å ha det som kalles "vdroop".

Dette nettopp for å beskytte hk'et.

Asus regnes av mange (uopplyste) som "dri**hk" pga av dette, men det finnes modeller både fra Asus og andre som kompenserer for dette. Til stor glede for oss overklokkere.

 

 

Det stemmer - og vdroop er som sagt en sikkerhetsfunksjon og er overhodet ingen stor hindring for oc - men som du også nevner kan dette kompanseres på de aller fleste entusiast og highend kort (p45/x38/x48) fra de fleste produsenter, funksjonen kalles som regel llc eller loadline calibration.

 

PS! Ser du har et MSI kort som fungerer rimelig greit? Er det mulig? :!:

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
.

 

PS! Ser du har et MSI kort som fungerer rimelig greit? Er det mulig? :!:

 

:)

Ja, har vært fornøyd med de to-tre siste hk'ene fra MSI (P35, P45 Neo og DKS790GX).

Lenke til kommentar
Skal ikke skryte på meg overklokkingskunnskaper på intel-plattformen, men å lese av CPUZ-verdier har jeg faktisk kompetanse til :p og der er 775 bak 939/AM2, dvs vcore er mye mer ustabil. Mulig dette ikke har noe med mosfet å gjøre, jeg vet ikke. Uansett har jeg heller ikke peil på "ræva" Hk til AM2, at disse dør av nyere quadcores kan jeg godt forestille meg. Toppkort - som det er oss entusiaster gjerne går etter - greier AMD-quads lett.

 

Her er du (også) ute og "sykler".

Intel(og de fleste hk-produsenter) har designet strømstyring til å ha det som kalles "vdroop".

Dette nettopp for å beskytte hk'et.

Asus regnes av mange (uopplyste) som "dri**hk" pga av dette, men det finnes modeller både fra Asus og andre som kompenserer for dette. Til stor glede for oss overklokkere.

 

Det er sikkert korrekt at hk for AMD (AM2/AM2+) generelt ikke har denne "feature", men jeg ser nå i kveld(natt) når jeg OC'er via Remote Desktop :) at mitt M3A78-EM har like stor vdroop som tilsvarende Intel hk (S775).

Går ned nesten 0.05v under load. (MSI hk'et mitt derimot - DKA790GX - er "rock stable" mht Vcore fra idle til load).

Likevel er jeg foreløpig fornøyd etter å ha lekt litt med K10Stat og foreløpig kjørt min nye X4 940 gjennom en runde med OCCT på [email protected] (load).

Kanskje jeg har fått tak i en god "chip"?

 

Er ikke vdroop jeg snakker om. Det jeg mener er når du kjører f.eks. Orthos så hopper spenningen LITT opp og ned, den endringen er større på Intel (etter mine observasjoner i det minste). Uten at det er noen kritisk forskjell, for all del.

Lenke til kommentar
Skal ikke skryte på meg overklokkingskunnskaper på intel-plattformen, men å lese av CPUZ-verdier har jeg faktisk kompetanse til :p og der er 775 bak 939/AM2, dvs vcore er mye mer ustabil. Mulig dette ikke har noe med mosfet å gjøre, jeg vet ikke. Uansett har jeg heller ikke peil på "ræva" Hk til AM2, at disse dør av nyere quadcores kan jeg godt forestille meg. Toppkort - som det er oss entusiaster gjerne går etter - greier AMD-quads lett.

 

Her er du (også) ute og "sykler".

Intel(og de fleste hk-produsenter) har designet strømstyring til å ha det som kalles "vdroop".

Dette nettopp for å beskytte hk'et.

Asus regnes av mange (uopplyste) som "dri**hk" pga av dette, men det finnes modeller både fra Asus og andre som kompenserer for dette. Til stor glede for oss overklokkere.

 

Det er sikkert korrekt at hk for AMD (AM2/AM2+) generelt ikke har denne "feature", men jeg ser nå i kveld(natt) når jeg OC'er via Remote Desktop :) at mitt M3A78-EM har like stor vdroop som tilsvarende Intel hk (S775).

Går ned nesten 0.05v under load. (MSI hk'et mitt derimot - DKA790GX - er "rock stable" mht Vcore fra idle til load).

Likevel er jeg foreløpig fornøyd etter å ha lekt litt med K10Stat og foreløpig kjørt min nye X4 940 gjennom en runde med OCCT på [email protected] (load).

Kanskje jeg har fått tak i en god "chip"?

 

Er ikke vdroop jeg snakker om. Det jeg mener er når du kjører f.eks. Orthos så hopper spenningen LITT opp og ned, den endringen er større på Intel (etter mine observasjoner i det minste). Uten at det er noen kritisk forskjell, for all del.

 

Får hoppe inn her, med DQ6'n har jeg drept 2 hovedkort, jaada.

Og ja jeg har svi merker under på det ene kortet.

Micro atx dfi kortet mitt klarer de spenningene fint :)

 

dfi er hitill ENESTE merket som jeg vet om som har en veldig bra pwm, og at når man setter 1.7 V så er spenninga rundt 1.7 V.

jeg og knopfler fikk se morsomme ting på høye spenninger på både gigabyte og asus :p

 

Er m4a79 bedre enn m3a79.

.

Revision forandring blir vell det eneste, ala, finpussing og ddr3 støtte siden det er AM3, hvis det så bruker DDR3.

 

Får ikke vært så alt for aktiv her ut neste uke.

Etter det skal jeg ha fått 945, og jeg kan si, de klarer høyere HT ref, og mye høyere NB og HT link klokk, + de klokker generelt bedre! enda de bare er C2 revision, så da lurer jeg virkelig på hva C3 og C4 gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...