Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med innstillingene i hovedkortet. Finner ikke noe Multiplier ivertfall med August biosen. Mulig det er ett eller annet jeg har oversett. Har ikke flashet enda. Brukte bare AOD.

Tror jeg må opp i nærmere 1,5 i Vcore for å klokke til nærmere 4 GHz men det er ikke stabilitetstestet. Hvor Høy Vcore kan man kjøre med vann så lenge temperaturen er grei?

Har forøvrig kjørt single 1GB brikke foreløbig. Så får se når alle 4 er nedi.

Antar det er fordi BIOSen ikke gjenkjenner prosessoren, se i hovedkorttråden jeg laget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omtrent som min med andre ord, har ikke prime testet ennå, men er benchestabil på 3,6GHz stock vcore. Det kun etter å ha bootet, åpnet AOD og endret multiplier. Heller ingen problemer med å kjøre minnet på 1066MHz.

Jeg sliter litt med innstillingene i hovedkortet. Finner ikke noe Multiplier ivertfall med August biosen. Mulig det er ett eller annet jeg har oversett. Har ikke flashet enda. Brukte bare AOD.

Tror jeg må opp i nærmere 1,5 i Vcore for å klokke til nærmere 4 GHz men det er ikke stabilitetstestet. Hvor Høy Vcore kan man kjøre med vann så lenge temperaturen er grei?

Single 1gb <3, ser du de fleste validation filene mine så er det med 1gb, skjønner ikke at jeg har bare 1gb før jeg starter spell, mye forandra seg med win7 ja.

jeg spelte med 1.6V på vann, 1.65 hvis du har en bedre enn jeg , 1.7 hvis du har en sabla bra en :p

jeg spelte crysis @ 1.53V 4ghz.

se etter fid ;) dfi kortet mitt hadde bare did og fid før, en av dem da.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Omtrent som min med andre ord, har ikke prime testet ennå, men er benchestabil på 3,6GHz stock vcore. Det kun etter å ha bootet, åpnet AOD og endret multiplier. Heller ingen problemer med å kjøre minnet på 1066MHz.

Single 1gb <3, ser du de fleste validation filene mine så er det med 1gb, skjønner ikke at jeg har bare 1gb før jeg starter spell, mye forandra seg med win7 ja.

jeg spelte med 1.6V på vann, 1.65 hvis du har en bedre enn jeg , 1.7 hvis du har en sabla bra en :p

FID = multiplikator, DID = regulering av spenning

Det er for valg i BIOSen for å endre multiplikator, men det er "grået ut", antar som sagt at det er fordi den ikke gjenkjenner prosesoren korrekt pga gammel AGESA versjon.

Lenke til kommentar

FID = multiplikator, DID = regulering av spenning

Det er for valg i BIOSen for å endre multiplikator, men det er "grået ut", antar som sagt at det er fordi den ikke gjenkjenner prosesoren korrekt pga gammel AGESA versjon.

Uki, min bios lar meg endre det(dfi) og den sier unknown cpu model den og :p

men men, det funker via AOD og da, du får få en ny bios :p

Did = Multiplier Divider, 18x fid 1Did = 9X multi.

phenom940 idle = 8 multi 1 did 800 mhz.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Noen av dere som har prøvd dere med DFI LR 790GX - X4 920 OG IGP (HD3300 integrert), dvs *kun* klokking via HT-bus ("FSB")?

Gikk lei igår kveld etter å ha konstantert (foreløpig) at HTT=240 er absolutt siste stopp. :(

Skal sjekke med ett "discrete" skjermkort (HD3870) og IGP disablet seinere idag.

Men dette så jo ikke veldig lovende ut.

Bare så det er klart:

Dette har ingenting med VCore, VDimm, Minne å gjøre.

Kun HK/Bios.

Har sett dette "fenomenet" på ett par/tre andre hk med IGP.

Klokker man uten dedikert skjermkort er det totalt stopp rimelig raskt (noe som er *elendig* kodet av de som har laget Bios). Det kan jo være noe jeg har oversett (rakk ikke å "google").

Det jeg ikke har prøvd er å sette IGP-klokk manuelt ned (mye).

Symptomene er helt klart relatert til IGP (Øke HTT fra 240->241 gir "garbled" Bios-skjerm).

Ble så skuffet/irritert at jeg tok tak i en Dell XPS 430(via jobben) (X48/4GB DDR3 + Q6700 + HD3870x2), la inn XP (isf Vista-dr**en) og "lekte" med denne. Sier jo det meste om humøret da. :)

Til tross for den sedvanlige patetiske Dell-biosen gikk det superenkelt å klokke denne med SetFSB (CV183APAG).

Kun RAM som stopper da MemSet ikke fungerer pga låst MCHBAR(Det er tross alt Dell), så jeg får ikke endre FSB:DRAM eller timings (og 1066-brikkene kjører da laaaangt over stock..opp mot 1333.. Elpida-chips btw).

Bruker RMClock til å disable C1E.

Likevel, kun for å bli i bedre humør før jeg går igang med Phenom'en/DFI hk'et. :D

PS.

Det var svært lave temps på Phenom'en.

Kjørte OCCT 235x14=3.3Ghz på stock Vcore (1.3) "på luft" - Xigmatek S1284 - ca. 40 grader loadtemps skal vi tro "sensorer". Meget bra ytelse synes jeg, selv om f.eks Cinebench lå ca 10% under tilsvarende klokket Q6600.. helt i tråd med offisielle tester.

Håper på mer "hell" idag.

Lenke til kommentar
Jeg kjører med IGP disablet. Blir mye driverknot med IGP og discrete sammen, pluss at det stjeler en del båndbredde av ht bussen.

Det kjører over pci-e ? da stjeler det like mye som hvem som helst skjermkort, men disable manuelt i bios og ;) funker som regel.

jeg nådde 265 mhz klarte faktisk ikke 266 som klinker litt fra gamle dager, @ 1.3/1.3/1.3 V 14.5 multi :p

senk nb og ht-link multi litt, øk spenninger litt på ht og nb core så blir det litt lettere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg kjører med IGP disablet. Blir mye driverknot med IGP og discrete sammen, pluss at det stjeler en del båndbredde av ht bussen.

Det kjører over pci-e ? da stjeler det like mye som hvem som helst skjermkort, men disable manuelt i bios og ;) funker som regel.

jeg nådde 265 mhz klarte faktisk ikke 266 som klinker litt fra gamle dager, @ 1.3/1.3/1.3 V 14.5 multi :p

senk nb og ht-link multi litt, øk spenninger litt på ht og nb core så blir det litt lettere.

Som sagt.

Alt er prøvd, er ikke helt "noob" på AMD/Bios heller. :)

Laveste ht-link, laveste RAM-speed, "unganged" ("single" channel 64-bit)... Volt-settings for SB/PLL/NB/HT. "Nedklokket" IGP. Alt jeg kan kan tenke innvirke på "tradisjonell" OC via bussen.

Max HTT(FSB) *er og blir* 240 (litt under stabilt) med mitt DFI 790GX-M2RS Jr - original bios.

Og nå er DFI's websider nede så jeg får ikke sjekket/oppgradert bios.. dersom det skulle hjelpe(Forøvrig forferdelig website, men det er en annen sak). :)

Skal straks sette inn HD3870, disable IGP og se hva som skjer.

Er det pga lengre tid med "patetisk" klokking av Phenom-I/X2 som gjør at dere andre velger X4 940 som er "juks" i og med at man bruker MP til å klokke? :p

Det er jo ingen tvil om at høyest mulig Buss-klokk er det som gir best resultat.

Der ligger jo AMD milevis etter Intel (og slik var det *ikke* i K8's glansdager).

FSB langt over 600 er jo dagligdags på en del Intel hk.

Sjøl har jeg jo hatt 300kr hk (demo P5K) godt over FSB=500.

Sånn sett er jeg foreløpig ikke mye imponert over relativt dyre hk for AMD (men dette har jo mer med platform å gjøre).

Gir meg ikke ennå. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Oppdatering fra meg.

Ser ut som jeg har funnet ut av det.

Litt "dejá vu" fra tiden med diverse S939-sessions. :)

"Beta-bioser" og trøblete RAM(Egentlig vil jeg si dårlige Bios'er relatert til RAM-settings).

Ideen om at det var IGP som var problemet var feil.

Like dårlig med ett HD3870 i hk'et, med disabled IGP.

Full stopp ved HTT=240.

Trodde ett øyeblikk at hk'et hadde tatt kvelden, da det låste seg helt etter å ha satt RAM-timinns manuelt ("slappe timings" 6-6-6-20).

Hverken å resette bios eller ta ut/inn RAM/CPU hjalp. Forøvrig elendig av DFI på ett slikt ellers bra hk å ikke ha Reset-CMOS knapp slik selv billige MSI hk har (f.eks. P45 Neo).

Så tok jeg ut batteriet helt, og satte inn ei tilfeldig Crusial brikke av diverse sett jeg hadde (Dette var fra ett 2GB 1066-kit).

Da boootet det igjen gitt. :)

Og nå kunne jeg sette HTT > 240 etter å ha måttet legge på +0.125 på VCore, som med denne Bios ga 1.47.

Nå kjører/bencher jeg min X4 920 på 256x14=3.58. Riktignok med "single channel" og ei brikke ("unganged" som AMD har valgt å kalle det).

Kun litt Super-Pi (19sek), 3DM06 (ca 12,8k) og CineBench.

Det var det jeg fikk tid til idag.

Og det var *KUN* denne ene (av 4) 1066-brikken som virket (den andre visste jeg var "kaputt" slik det ofte skjer med Crusial-brikker). :(

Valgte Auto på alt av RAM-settings.. som foreløpig ser ut til å være mest "kompatibel" for OC via HTT(FSB).

I frustrasjonen måtte jeg ta ut Xigmatek'en da den tar så mye plass, og kjører nå med stock-kjøler.

Det er ingen grunn til å klage på den forøvrig.

En skikkelig heatpipe-kjøler slik jeg husker fra de dyrere S939-modellen.

Loadtemps på [email protected] la seg på ca. 50 grader. Det er bra egentlig.

Kan bli morro dette, dersom det kommer en anstendig bios og jeg får tak i noen minnebrikker som funker.

Litt uvanlig for meg dette, da Kingston "Value" DDR800 har fungert upåklagelig i x antall hk/oppsett siste halve året.

:hmm:

PS/Edit:

Har ikke sjekket stabilitet ved 3.58Ghz, men dersom det er det så kan jeg ikke klage synes jeg.

Blir neppe 4Ghz i dette hk/med denne 920, men skal jo teste med litt mer VCore etterhvert.

:)

Edit2:

Ser i denne tråden at jeg ikke kan klage.

"Alle" ser ut til å kjøre/kjøpe 940 og selv inkludert disse vs. de få 920 på lista så er det i snitt ikke så mye over 3.6Ghz.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Oppdatering fra meg.

Ser ut som jeg har funnet ut av det.

Litt "dejá vu" fra tiden med diverse S939-sessions. :)

"Beta-bioser" og trøblete RAM(Egentlig vil jeg si dårlige Bios'er relatert til RAM-settings).

Ideen om at det var IGP som var problemet var feil.

Like dårlig med ett HD3870 i hk'et, med disabled IGP.

Full stopp ved HTT=240.

Trodde ett øyeblikk at hk'et hadde tatt kvelden, da det låste seg helt etter å ha satt RAM-timinns manuelt ("slappe timings" 6-6-6-20).

Hverken å resette bios eller ta ut/inn RAM/CPU hjalp. Forøvrig elendig av DFI på ett slikt ellers bra hk å ikke ha Reset-CMOS knapp slik selv billige MSI hk har (f.eks. P45 Neo).

Så tok jeg ut batteriet helt, og satte inn ei tilfeldig Crusial brikke av diverse sett jeg hadde (Dette var fra ett 2GB 1066-kit).

Da boootet det igjen gitt. :)

Og nå kunne jeg sette HTT > 240 etter å ha måttet legge på +0.125 på VCore, som med denne Bios ga 1.47.

Nå kjører/bencher jeg min X4 920 på 256x14=3.58. Riktignok med "single channel" og ei brikke ("unganged" som AMD har valgt å kalle det).

Kun litt Super-Pi (19sek), 3DM06 (ca 12,8k) og CineBench.

Det var det jeg fikk tid til idag.

Og det var *KUN* denne ene (av 4) 1066-brikken som virket (den andre visste jeg var "kaputt" slik det ofte skjer med Crusial-brikker). :(

Valgte Auto på alt av RAM-settings.. som foreløpig ser ut til å være mest "kompatibel" for OC via HTT(FSB).

I frustrasjonen måtte jeg ta ut Xigmatek'en da den tar så mye plass, og kjører nå med stock-kjøler.

Det er ingen grunn til å klage på den forøvrig.

En skikkelig heatpipe-kjøler slik jeg husker fra de dyrere S939-modellen.

Loadtemps på [email protected] la seg på ca. 50 grader. Det er bra egentlig.

Kan bli morro dette, dersom det kommer en anstendig bios og jeg får tak i noen minnebrikker som funker.

Litt uvanlig for meg dette, da Kingston "Value" DDR800 har fungert upåklagelig i x antall hk/oppsett siste halve året.

:hmm:

PS/Edit:

Har ikke sjekket stabilitet ved 3.58Ghz, men dersom det er det så kan jeg ikke klage synes jeg.

Blir neppe 4Ghz i dette hk/med denne 920, men skal jo teste med litt mer VCore etterhvert.

:)

Edit2:

Ser i denne tråden at jeg ikke kan klage.

"Alle" ser ut til å kjøre/kjøpe 940 og selv inkludert disse vs. de få 920 på lista så er det i snitt ikke så mye over 3.6Ghz.

nei 4 ghz regner jeg da ikke med, amd endra utalelsen sin til 3.8-3.9 ghz, siden de fleste interne tester ble gjort i lokaler som er .. ja, kalde.

ES chipper som greide seg bedre enn retail på luft, men hadde andre issues, IMC og lignende, coldbug ble borte og alle mindre problemer ble adressert, men overclocking ble litt redusert med normal kjøling.

men 3.6 ghz, det er nesten nok det eller ? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
nei 4 ghz regner jeg da ikke med, amd endra utalelsen sin til 3.8-3.9 ghz, siden de fleste interne tester ble gjort i lokaler som er .. ja, kalde.

ES chipper som greide seg bedre enn retail på luft, men hadde andre issues, IMC og lignende, coldbug ble borte og alle mindre problemer ble adressert, men overclocking ble litt redusert med normal kjøling.

men 3.6 ghz, det er nesten nok det eller ? :p

Det er ihvertfall helt greit sålangt. :)

Vil jo gjerne se HTT=300, helst 300x14 før jeg blir imponert, men det ser ikke akkurat lovende ut.

Har klokket en del hk/hw noen år nå, og "kjenner lusa på gangen".

Dette DFI hk parret med Phenom II vil aldri bli noe jeg kommer til å huske trur eg.

Til det har jeg hatt for mange rigger(hk/cpu) som "lekende lett" har klokket opp mot 100% OC

(gjerne billig rask). Ser det fort ila en par/tre boots/settings i Bios om man har hw med potensiale.

Uansett er PHII og denne 920'en en klar forbedring av det jeg har sett/lest om klokking av PHI.

Også X2 (K8) CPU'er.

Har aldri sett mer enn 3.4-3.5 stabilt med min X2 6000+, noe jeg syntes var bra.. den gang..

Så kom det en Q6600 som lett gikk fra 2.4 til 3.8-4.0, ett par E4300, E5200, E8200 som greide mellom 50-100% OC.

Har blitt "bortskjemt" med en del hw for å si det sånn. :)

Hva man klarer med fase, tørris og LN2 på "vanvittig" VCore er ikke relevant for min klokking.

Her er det max på luft/vann, "safe" Volts, og best mulig (høyest mulig) 24/7 klokk når test/benching er gjort.

:D

PS.

Noen gode tips til RAM som vil boote/fungere bedre med DFI hk'et mitt?

Her må det være RAM som har "snill" SPD parret med specs til å klare høyt over SPD (f.eks. SPD=667, men klokker fint til 1200).

Lenke til kommentar

jeg bruker mye OCZ pc6400 DFI ed 4-4-4-15 1T 2V.(OCZ2P800LP2GK) også går det i corsair XMS2 pc6400 2GB 4-4-4-12 2.1V.(CM2X2048-6400C4DHX)

Mine booter som bare F.

Mushkin Pc9200 EP 1gb 5-5-4-12 2.3V funker også hvis man booter først med en anna brikke og setter opp spenning til 2.2 V, da funker dem fint.

jeg plukka opp corsair setter på komplett til 400 kr for ei stund sia, og funker fint =)

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
oh, så de ocz dfi edition funker veldig bra med dfi hovedkort? er de spesielt kalibrert for dfi hk?

Det viiirker sånn, men gå noe annet enn stock SPD = andre settings ofc. de booter funker alltid fint med dfi, men det gjør corsair brikkene og...

de er "Dfi edition" fordi de er 1T, eller det som er spesielt med dem.

Bare dere ikke tror på crossfire og sli minne så er jeg glad, dfi minne virker mer sannsynlig, at de går noe bedre på dfi enn noe annet, men at de alltid funker på dfi i motsetning til andre kits er sant :)

men PH2 950 o.0

143a.jpg

920 og 940 er 1.8ghz ht link mens 925 og 945 er 2ghz o.0

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Jeg tror 950 er DDR2 siden alt som er DDR3 slutter på 5tallet.

Her er foreløpig en screenshot av max htt med min DFI 790FXB.

post-58106-1232326483_thumb.jpg

Akkurat nå ser jeg rundt etter triks som kan gjøre det mulig å boote med bus speed 300 og HT Link opp mot 2800. Beklager den unødvendig høy vCore på cpuen, jeg økte alle mulige spenninger når jeg prøvde å boote med bus speed 300.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Må dessverre si at mitt PhenomII (X4 920) system (DFI JR 790GX-M2RS) gir assosiasjoner til Intel nForce.

Har nå prøvd det meste av "triks" og settings, inkludert bruk av AOD (fin utility forresten) for å komme over HTT=240 stabilt med to brikker (dual/"ganged"). Oppdaterte også til siste offisielle bios uten at det så ut til ha noe nytt og revolusjonerende ved seg. (Holder meg unna betabios foreløpig).

Og det var/er ikke RAM-brikkene som er hovedproblemet.

Det er/var heller ikke snakk om problem med å boote med stock HTT(FSB). Det klarer selv "søpleram".

Kingston brikkene funket like bra/dårlig som Crucial ballistix-brikka under dagens(kvelden/nattas) klokke-sesjon.

Heller mer til at det må en brikke(single channel) til for å få tynt det siste mht HTT(FSB).

Håpløst.

Det er neppe CPU'en sin "feil".

Ser ut som DFI har en del jobb å gjøre med bios-koding.

Fikk repeteret "skrekk-scenarioet" fra igår.

Prøvd å endre HT-link samt satte ACC til Auto, og prøvde en reboot.

Da "låste" Bios/hk seg totalt (LED viste b8 eller c8.. vanskelig å tolke).

Det eneste som da fungerer er *total* reset, dvs reset av BIos (pin/batteri), ut med RAM, ut med skjermkort.. og faktisk ut/inn med CPU.

Slik som de "råtneste" korta fra Socket-A/754/939 (og noen 478/775).

Dette holder bare ikke DFI. Hjelper jo lite å lage fancy hk med kvalitets-kompontner (f.eks. 8-pins CPU-kontakt) med slike håpløse bios'er.

Som nevnt over.. det eneste som har "overgått" denne klokk-erfaringen i negativ forstand er noen runder med n750i og n780i.

Så min foreløpige erfaring med AM2+/PhenomII er alt annet enn positiv. :(

Noen som vil ha en billig Phenom-rigg? :)

Bilde av CPU (lav batchnummer).

post-40756-1232333626_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...