Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hey, formann. Har ikke sett deg siden 2500+ og Abit NF7 V2.0 dagene, dog hadde ikke du 2.0 hovedkortet ;)

Er veldig spent på hva jeg kan få stabilt på vann.

Heisan :)

Gikk litt lei en stund, så har ikke vært spesielt aktiv.

Er fristet til å kjøpe en Phenom II selv, men ytelsen ser ikke ut til å være helt der jeg hadde håpet den skulle være. Dessuten sitter jeg på s775 og 3.6Ghz Quad om dagen, noe som gjør at en oppgradering til 3500,- gir pent lite igjen for pengene, selv om jeg når 4Ghz på PHII.

PHII må en del ned i pris, hvis ikke legger jeg til en høvding på hovedkortet og ender opp med s1366.

PS: Jeg hadde både NF7 r1.2 og et par-tre r2.0 ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er fristet til å kjøpe en Phenom II selv, men ytelsen ser ikke ut til å være helt der jeg hadde håpet den skulle være. Dessuten sitter jeg på s775 og 3.6Ghz Quad om dagen, noe som gjør at en oppgradering til 3500,- gir pent lite igjen for pengene, selv om jeg når 4Ghz på PHII.

PHII må en del ned i pris, hvis ikke legger jeg til en høvding på hovedkortet og ender opp med s1366.

Er vel litt der jeg også, men det er vel litt "for enkelt" å si at du må ut med en "høvding" ekstra for en ci7-rigg.. totalt ihvertfall (kontra AM2+ parret med 920). Rimeligste "base" ci7 betyr minimum 6k (3x1GB cheapo DDR3 1333).

Tilsvarende med PHII (920) blir vel 4k (2GB kit "übercheapo" DDR2 800).

Har du ett brukbart AM2+ hk så blir det bare 2.5k i "inverstering". :D

Jo.

Den første "offisielle" testen så vel nokså skuffende ut, bortsett fra bra reduksjon av strømforbruk.

Er jo en lengre tråd på xs.org av Overclocker_gr som er langt grundigere enn dennne første testen fra en italiensk site. Men den ble jo sterkt kritisert av de fleste AMD-tilhengere. Fordi den ikke var "offisiell", og selvsagt fordi den vsite at PHII ikke var den store "killeren" stock som mange fans sikkert håpet.

Del-resultatene der var jo nokså like de samme testene i den review du linket til.

Nå har jeg/har hatt en 5 Quad'er nå (fra Intel) så det frister *ikke* egentlig å klokke enda en (dyr) Intel rigg.

Har heller ikke lyst å kvitte meg "gull-chipen" en Q6600 G0 som lett klarer 4.0Ghz og trenger knapt 1.25 for 3.6.

Riggen med Q9450 + iX38 Quad GT var *dyr* og ga lite ekstra (benching).

Så nei, jeg tror ikke jeg går for ci7/X58 nå, men gir AMD/Deneb ett forsøk.

Har alltid likt litt "andre" CPU'er (Celeron D, Pentium D bl.a) fordi det er klokkinga (høy OC) som er målet egentlig. :)

Kan se ut som Phenom II (920 eller 940) er en slik sak.

Men sliter med å bestemme meg for ett (nytt) AM2+ hk.

:(

Lenke til kommentar
Hadde min inntekt vært på et slikt nivå at 300-400 kroner er lommerusk hadde jeg gjort det. Men sålenge den er på kun NOK 6200 ca (studielån), og jeg faktisk bor for meg selv, så trenger du ikke være mensa-medlem for å skjønne at norske nettbutikkers økonomi ikke er førsteprioritert her i gården. Dessuten er det mer eller mindre et krav fra min side at jeg vet steppingen på CPUene jeg handler (hvertfall disse til 2k +++), og såvidt jeg vet er det ikke mange webshops som har mulighet til å sjekke sånt. Netshop gjør vel det, evt. kanskje også ikke-webshop'ene til Datakjeden, men om begge de selger til Amentio-pris eller lavere er heller tvilsomt. Et annet poeng er jo at steppingene faktisk må duge også, men om det dukker opp noen verdensrekordsteppinger her kan det godt hende jeg handler likevel - sålenge jeg blir garantert å få akkurat DEN steppingen og ikke noe ræl som klokker elendig.

OK knopfler.

Jeg trenger ikke å være Mensamedlem for å fastslå at du er usedvanlig ufornuftig mtp inntekt vs utgifter for å dyrke din hobby/samlemani på AMD CPU'er.

Sånn sett er vi i samme bås.

Tjener godt nok jeg, men alt går med og litt til.. også av det som egentlig burde gått til "felleskapet" (kjerring, hus og unger).

:blush:

At du velger noen strategier for å "lure" deg sjøl til å tro at du gjør kupp på hardware er greit nok det.

Det som er saken er at du er ute etter gitte steppinger, noe alle på ditt nivå gjør. :D

Edit:

Gleder meg til å se resultater fra deg med PHII (blir det 940 eller venter du på 945)?

Jeg føler ikke at det jeg gjør er spesielt ufornuftig. Men jeg kan lett se at andre, som har andre prioriteringer, kan se annerledes på det :p Husk også at det er mange andre ting som er rart, kvinnfolks evner til å sette klær og sko foran alt annet f.eks. Jeg syns det er totalt irrasjonelt å ikke kunne gå i samme kjolen to fester på rad.

Ang. din og din families økonomi får jeg si et par ting: del på regninger og utgifter til unger, men det er IKKE din jobb å fore henne med cash - hu kan ta seg jobb sjæl og handle de fordømte håndveskene sine for egne penger :tease: (hvis det spesielle omstendigheter inne i bildet er jo ting annerledes selvfølgelig)

Forøvrig lurer jeg meg ikke til å tro jeg gjør noen gode kjøp. Men avogtil dukker det opp noen BRA tilbud her og der, som er verdt å slå til på. Kjøpte en Phenom I 9350e for 72 dolalr inkl. frakt hit. Dvs 30% av billigste pris her til lands. Ligger noen andre godsaker i samme pakka forøvrig, men det kan det godt tenkes jeg poster mer om de når jeg får fiksa benche-HK til AM2 og en eske tørris.

Jeg venter på penger og steppings, skal PRØVE å spare såpass at jeg kan få spandert på meg en 940, men trenger SB750-kort også - og et benchekort til AM2-Athlonene mine. Har veldig lyst på et Gigabyte 790FX-DQ6 til dual cores, evt et ASUS Crosshair, men disse koster jo fortsatt FLESK - tenk at relativt gammeldagse HK skal ligge på 1500 kroner nye! :roll: Dq6 fins ikke på ebay heller, virker som kloden er støvdugd for akkurat de korta - hvertfall til en pris som har en viss fornuft bak seg.

Forøvrig: ikke vent WR's an mas, har ikke lært meg å klokke quads enda. :whistle: Men skal nok raske med meg noen gode scores blant godsakene jeg har rasket med meg fra ebay de siste par mnd'ene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hehe.. jeg har ei altfor snill kjerring. Hu klarer fint å sørge for seg sjøl.

Man kan ikke oppføre seg som singel i ett forhold knopfler!

(men det er vanlig at "gubber" tjener bra/mest og har dyre hobbies. jeg er intet unntak).

Nok om det.

Jo, det er vrient å velge seg ett brukbart og ikke altfor dyrt AM2+ hk i disse dager.

Har jo ingen garanti for at de klokker bra med 920/940 heller.

Likevel er det noen kandidater.

Sjøl er jeg *ikke* interessert i 790FX.

De er som du ser altfor dyre, og de 4 PCI-E (skjermkort) slotene er så overkill at det er patetisk.

I skrivende stund.

Ikke en test/erfaring jeg har sett som gir noe særlig utover Crossfire (2 kort).

Ref. tråden på xs.org nå av SF3D(Team Finland) med 2x4870x2. Noe mer enn 2 slots er det ingen vits å produsere/selge/klokke med. Mener jeg.

Ihvertfall ikke med nåværende CPU'er/brikkesett.

Asus M3A79, DFI DK (790FX) har vist seg som gode kanditater.

Ser det er blandet erfaring med Gigabyte hk (for "highend" OC).

Ikke fornøyd med mitt "midend" GA-MA69G-S3H ihvertfall (i en AMD-rigg).

Jeg tror jeg kommer til å velge ett 790GX hk.

Enten DFI LANPARTY JR 790GX-M2RS (til ett m-ATX system/kasse).

Eller MSI DKA790GX Platinum (ATX format).

Sistnevnte viste bra resultat med en 940 (Coolaler.com).

Og du må ha SB750 for å fullt utnytte ACC/Quads har jeg observert.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hehe.. jeg har ei altfor snill kjerring. Hu klarer fint å sørge for seg sjøl.

Man kan ikke oppføre seg som singel i ett forhold knopfler!

(men det er vanlig at "gubber" tjener bra/mest og har dyre hobbies. jeg er intet unntak).

Nok om det.

Jo, det er vrient å velge seg ett brukbart og ikke altfor dyrt AM2+ hk i disse dager.

Har jo ingen garanti for at de klokker bra med 920/940 heller.

Likevel er det noen kandidater.

Sjøl er jeg *ikke* interessert i 790FX.

De er som du ser altfor dyre, og de 4 PCI-E (skjermkort) slotene er så overkill at det er patetisk.

I skrivende stund.

Ikke en test/erfaring jeg har sett som gir noe særlig utover Crossfire (2 kort).

Ref. tråden på xs.org nå av SF3D(Team Finland) med 2x4870x2. Noe mer enn 2 slots er det ingen vits å produsere/selge/klokke med. Mener jeg.

Ihvertfall ikke med nåværende CPU'er/brikkesett.

Asus M3A79, DFI DK (790FX) har vist seg som gode kanditater.

Ser det er blandet erfaring med Gigabyte hk (for "highend" OC).

Ikke fornøyd med mitt "midend" GA-MA69G-S3H ihvertfall (i en AMD-rigg).

Jeg tror jeg kommer til å velge ett 790GX hk.

Enten DFI LANPARTY JR 790GX-M2RS (til ett m-ATX system/kasse).

Eller MSI DKA790GX Platinum (ATX format).

Sistnevnte viste bra resultat med en 940 (Coolaler.com).

Og du må ha SB750 for å fullt utnytte ACC/Quads har jeg observert.

Det med pengebruken vs dama var litt satt på spissen, ikkeno galt i å være litt "romslig", men å nedprioritere egne hobbyer i årevis for at dama skal fråtse i klær er litt drøyt, var bare det jeg mente (ikke at det nødvendigvis er tilfellet for deg). :p Nå er jeg ganske manisk ift CPUer, men man komemr ikke noen vei uten å være litt ekstrem :p

SB750-kortene er igrunn greit priset, det jeg synes er rart er at netshop fortsatt krever 2 høvdinger for et SB600-kort som Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, og at oldtidschipsethk'et ASUS Crosshair (Nforce 590) ligger på 1500++ nytt hos alle nettbutikkene som fører det. Disse er da verdt langt mindre enn nye HK med fler skjermkortslotter, berdere prosessorkompatibilitet og bedre brikkesett. Skulle ønske komplett fikk inn noe demovarer snart, ellers må jeg bare krysse fingrene for at de to Crosshair'ene jeg så på tysk ebay blir sånn noenlunde greit priset så jeg kan ta meg råd til et av dem.

Forøvrig er 920/940 på lager hos mwave, til hhv 235 og 275 dollar. Der er det faktisk endel å spare om den slipper gjennom tollen... Om den butikken sender utenlands da, det aner jeg fint lite om.

Lenke til kommentar

Leser testen hos AnandTech nå, og slik ting er nå så ser det bra ut.

Dette varer dessverre bare til Intel kutter prisene. Klokke for klokke så yter enda Intels Core 2 Quad bedre med en god margin. Core i7 er enda bedre.

Uansett, hvis Phenom II får Intel til å sette ned prisene, så er det kjempebra! :)

Edit: Strømforbruket ser bra ut... Tipper jeg oppdaterer min stue PC som har AM2+ etterhvert!

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Komplett har 100+ på lager. 2800.-

Komplett har blitt prisleder på mage typer produkter dessverre.

Synes prisen la seg litt for høyt i forhold til tilsvarende ytende Q9***-modeller fra Intel. :(

Likevel går de nok som "varmt hvetebrød" ser det ut til. :)

Takk for linken Uglegutt.

Veldig fin/ryddig test av Lost Curcuit. :thumbup:

Edit:

Anandtech sier det bra.

Compared to the Core 2 Quad Q9400, the Phenom II X4 940 is clearly the better pick. While it's not faster across the board, more often than not the 940 is equal to or faster than the Q9400. If Intel can drop the price of the Core 2 Quad Q9550 to the same price as the Phenom II X4 940 then the recommendation goes back to Intel. The Q9550 is generally faster than the 940, more overclockable at lower voltages, and a high enough default clock speed to keep you happy in the long run.
Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Var ikke verre en jeg sendte en mail til JW hvordan det ligger an med bios oppdateringene Uglegutt, så får vi bare se om de gidder svare :)

Syns også prisen la seg noe høyt, men satt på spissen er det lite i den store sammenhengen. Kjenner det frister voldsomt :p

De har ihvertfall bekreftet at hovedkortet støtter Phenom 2 på hjemmesiden deres.

Viljestyrken skal får prøvd seg nå ja. Kjenner allerede at det begynner å melde seg argumenter som "fem hundre kroner fra eller til er da ikke så ille, det er jo knapt fem halvlitere" etc etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...