Osse Skrevet 3. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2009 AM 2 phII 920 og 940 blir en kortsiktig sak for salg, fases ut allerede i Mai i år. Men dette er jo ikke noe problem da 925 og 945 støtter am2, kilde , leste på fudzilla Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 3. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Hehe, Fudzilla. AM2 og AM3 er jo ikke en gang pinkompatible. [EDIT: Var litt rask i vendingen der, kan bruke AM3-prosessorer på AM2+, men det er forskjellig antall pinner på prosessorene]. Endret 3. januar 2009 av CAT-scan Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 3. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2009 Bruk litt krefter, så får du på plass en am2 cpu i et am3 hk Neida, er vel 2 pins fler på am2 cpuer. Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 3. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2009 Bruk litt krefter, så får du på plass en am2 cpu i et am3 hk Neida, er vel 2 pins fler på am2 cpuer. uhm, jeg veit ikke hva de pinnene gjør, men man kan kansje ta en liten spansk en, man burde vell se på tech specs først om pins. Hvis AM3 kommer med DDR2 kansje man kan ta en liten avbiter å kutte dem av, men ikke akkuratt noe man burde satse på Lenke til kommentar
kasol Skrevet 4. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2009 Hvor mye forventes i økning i ytelse med DDR3 kontra DDR2 ? Er det verd å vente ? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 4. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2009 Hvor mye forventes i økning i ytelse med DDR3 kontra DDR2 ? Er det verd å vente ? Man vil ikkje merke noe forskjell. Ytelsesøkning på ca 1% i gjennomsnitt fra f.eks ddr2 800mhz 5.5.5.8 til ddr3 2000 9.9.9.20 tenker jeg. Altså ingen ting å vente på. Har ikkje noen eksakte tall, men utifra tester jeg har sett der de har testet forskjellige ramhastigheter i spill og programmer, så er det svært lite forskjell. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 4. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2009 Å gå fra 800mhz cl5 til cl4 gir da mer enn 1% ytelsesøkning? Og ddr3 kan man vel få med veldig lav latency. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Å gå fra 800mhz cl5 til cl4 gir da mer enn 1% ytelsesøkning? Og ddr3 kan man vel få med veldig lav latency. Det er nok heller slik at det stort sett er 0.01% ytelsesøkning i de fleste *bencher*, for ikke å snakke om "vanlig bruk". I bencher som i hovedsak betyr "øvelser" i å flytte data i RAM vil du se en kraftig ytelsesøkning. For å si det sånn, det gir ofte mer variasjon å endre FSB:RAM-forhold på platformer som ikke har IMC, enn å stramme inn timings. Endret 4. januar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 4. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg gjorde en rask benchmark med min pc med far cry 2 på medium.(spilling er vel en del av en cpus vanlig bruk). Jeg kjørte dx9 på med alt på medium uten vsync og AA(ranch small). 4-4-3-6 trc:16 1T : # Average Framerate: 60,53 # Max. Framerate: 84,72 (Frame:443, 6,26s) # Min. Framerate: 43,11 (Frame:1969, 31,69s) 5-5-5-15 trc:25 1T : # Average Framerate: 56,31 # Max. Framerate: 79,00 (Frame:418, 6,26s) # Min. Framerate: 42,54 (Frame:2073, 36,79s) CPU: 5000+ BE @3,08 ghz(14*220) GPU: 3870 885 mhz Ram: 2 gb ocz 1150 mhz@880mhz Vista business Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Kjør samme bench en gang til med 4-4-4-12 25 1T og rapporter tilbake. Såvidt jeg husket er det TRAS som gir en del utslag (i forhold til de andre), men det er kanskje ikke relevant for denne platformen (AM2/K8). Fint at du verifiserer her O.M.A. I dette tilfellet ser vi fra 1-6% ytelsesforbedring (min/avg/max) for FC2. Siden du er så godt igang kan du jo kjøre samme øvelse med stock clock (14x200) og se hvor mye 10% OC utgjør kontra 20% strammere timings. Endret 4. januar 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 4. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Om ca 2 timer, kan desverre ikke nå med en gang. LEGGER TIL: Men oppfører ikke trc og tras seg som cl? For mitt poeng var at viss ddr3 har høyere hastigheter vil også trc og tras latency'en synke kraftig iforhold til en billig cl5 800mhz brikke. Å senke alle timingene så mye som mulig var for å simulere en rask ddr3 brikke med lav latency(selvsagt uten den raske frekvensen) Endret 4. januar 2009 av O:M:A Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Om ca 2 timer, kan desverre ikke nå med en gang. LEGGER TIL: Men oppfører ikke trc og tras seg som cl? For mitt poeng var at viss ddr3 har høyere hastigheter vil også trc og tras latency'en synke kraftig iforhold til en billig cl5 800mhz brikke. Å senke alle timingene så mye som mulig var for å simulere en rask ddr3 brikke med lav latency(selvsagt uten den raske frekvensen) Amd nevner 3% ekstra for DDR3. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Siden hovedkortforumet er helt dødt for 790-poster, så spør jeg like gjerne her (om noen synes det er et problem, så si ifra). Skal kjøpe meg en PhenomII med en gang rakkerne kommer ut, men jeg lurer litt på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe. Så vidt jeg vet, med tanke på overklokking, så er det sørbroa som er viktig. Alle nye 790FX og GX-kort har samme type sørbro (S750). Derfor lurer jeg på hva som egentlig er fordelen med 790FX? Jeg ser nye GX-kort har 2 x 16 lanes (PCI-e), som tidligere har vært et ankepunkt mot GX. Jeg vil regne med at jeg kanskje også vil støte på ordinære komponenter (i motsetning til kvalitets-komponenter på entusiast-kort, siden GX først og fremst er en økonomi-chip), men hva annet er egentlig forskjellen? Grunnen til at jeg vurderer GX er fordi jeg i utgangspunktet tenkte å lage en PC uten grafikk-kort i første omgang (noe som blir billigere enn å kjøpe et eller annet dritkort i tillegg til hovedkortet bare for å ha det inntil jeg gidder å kjøpe meg et bedre), men jeg gidder ikke å gå for denne løsningen om det er slik at det blir for mange kompromisser. Hva er egentlig forskjellen mellom dagens FX og GX? Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Siden hovedkortforumet er helt dødt for 790-poster, så spør jeg like gjerne her (om noen synes det er et problem, så si ifra). Skal kjøpe meg en PhenomII med en gang rakkerne kommer ut, men jeg lurer litt på hvilket hovedkort jeg skal kjøpe. Så vidt jeg vet, med tanke på overklokking, så er det sørbroa som er viktig. Alle nye 790FX og GX-kort har samme type sørbro (S750). Derfor lurer jeg på hva som egentlig er fordelen med 790FX? Jeg ser nye GX-kort har 2 x 16 lanes (PCI-e), som tidligere har vært et ankepunkt mot GX. Jeg vil regne med at jeg kanskje også vil støte på ordinære komponenter (i motsetning til kvalitets-komponenter på entusiast-kort, siden GX først og fremst er en økonomi-chip), men hva annet er egentlig forskjellen? Grunnen til at jeg vurderer GX er fordi jeg i utgangspunktet tenkte å lage en PC uten grafikk-kort i første omgang (noe som blir billigere enn å kjøpe et eller annet dritkort i tillegg til hovedkortet bare for å ha det inntil jeg gidder å kjøpe meg et bedre), men jeg gidder ikke å gå for denne løsningen om det er slik at det blir for mange kompromisser. Hva er egentlig forskjellen mellom dagens FX og GX? 790FX har 2 fordeler. Den har mange pci-E lanes, betyr at hvis du kjører 2 skjermkort at du kan kjøre 16//16X, dette har noen % å si, 2-5%. IGP'n herjer da litt med overclock. (typ, 4900mhz med 790gx så kan du få ut 100 mhz mer med 790fx sier noen som allerede har en phenom 2 til meg iallefall =) ) Pris forskjellen er da ikke så stor, så anbefaler 790FX som er det beste chipsettet. NB NB NB NB! DFI's 790GX M-ATX har ingen D-SUB utgang, og DVI-D-sub bundle funkerer IKKE. kan være det med LP DK 790GX også. Ellers så trur jeg det er sånn at alle andre støtter D-SUB. Endret 5. januar 2009 av Imsochobo Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 IGP kan disables og bør ikke ha så mye å si på ytelsen. 790FX er vel en fordel om man tenker seg CrossfireX. Det er lettere å velge et dårlig 790GX enn et 790FX mtp strømforsyning til cpu, men hvis man vet hva man ser etter skal det ikke være noe problem. 790GX er mer avansert, bruker mindre produksjonsteknikk (så vidt jeg vet?) samt at du har IGP. Til slutt er det BIOSen som avgjør, såfremt man har funnet et hk med solide pwms. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Stemmer at Gx er 55nm, FX er 65nm. Endret 5. januar 2009 av guttorm Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 I tillegg virker det jo som om det er 2x16 PCI-e (som jeg nevner) på nye GX-kort, så derfor vil jeg være helt sikker. Man får altså ikke noe mindre av noe annet? Er det virkelig ikke noen andre forskjeller? Jeg har kun planer om en helt grei driftsklokk på dette kortet uansett, ikke noe ekstremklokking. Vi snakker bare så stabilt og høyt som jeg får det på luft. Er dette Biostar-kortet (som Netshop fører) noe å satse på f.eks.? Lenke til kommentar
Imsochobo Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 I tillegg virker det jo som om det er 2x16 PCI-e (som jeg nevner) på nye GX-kort, så derfor vil jeg være helt sikker. Man får altså ikke noe mindre av noe annet? Er det virkelig ikke noen andre forskjeller? Jeg har kun planer om en helt grei driftsklokk på dette kortet uansett, ikke noe ekstremklokking. Vi snakker bare så stabilt og høyt som jeg får det på luft. Er dette Biostar-kortet (som Netshop fører) noe å satse på f.eks.? Biostar kjemper mye i samme området som dfi, og kommer med gode intel tall så vidt jeg veit. Chipsettet støtter IKKE 16//16X 16//16X config( 2 skjermkort), med 16//16X 0//0X (1 Skjermkort)) Jeg kan iallefall si at dfi korta, gigabyte og asus er "konfirmert" gode resultatater, noe jeg ikke kan si at du kan klokke bra. men jeg tipper du kan klokke veldig bra Jeg har bare ingen som har venner, sett noen, eller noe lignende som har posta noen scores på ett biostar. så der er jeg helt blank. Kan nevne de hadde en udugelig CF konfig løsning på P45 T-Power. og det var eneste som var negativt på det, en kammerat har det, og er stor fornøyd. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Skulle det ikke være lansering i disse dager? Jeg begynner å bli utolmodig Lenke til kommentar
SVD Skrevet 5. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2009 Tror det var den 8. januar, ikke lenge til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå