Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Er vel heller et lite mareritt om de virker på -269c - helium koster FLESK, og det gjør jo forskjellene større fra de som blir sponset og oss "normale". LN2 kan folk som oftest få råd til med litt sparing, men helium?!? No way.

Det vil vel si at "Slayer", "Kingpin" aka Vince vil sette alle mulige 3D-records gitt at PHII lar seg kjøre på -269 og at OC skalerer med minusgrader (7Ghz anyone?) :)

Tror ikke du tjener 7-800MHz på å gå fra LN2 til LHe - men om det dukker opp langt bedre chipper kan vi kanskje se 7ghz-merket bli brutt, ja.

En litt tøysepost fra min side. :)

Rent "fysisk" vil det bli vanskelig av flere grunner.

Helium som kjølemedium er mildt sagt lite egnet, samt at silicon nok ikke fungerer ved så lave temps (ifølge ekspertene).

Det heter ikke "absolutt nullpunkt" for ingenting. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel heller et lite mareritt om de virker på -269c - helium koster FLESK, og det gjør jo forskjellene større fra de som blir sponset og oss "normale". LN2 kan folk som oftest få råd til med litt sparing, men helium?!? No way.

Det vil vel si at "Slayer", "Kingpin" aka Vince vil sette alle mulige 3D-records gitt at PHII lar seg kjøre på -269 og at OC skalerer med minusgrader (7Ghz anyone?) :)

Tror ikke du tjener 7-800MHz på å gå fra LN2 til LHe - men om det dukker opp langt bedre chipper kan vi kanskje se 7ghz-merket bli brutt, ja.

Helium som kjølemedium er mildt sagt lite egnet, samt at silicon nok ikke fungerer ved så lave temps (ifølge ekspertene).

Det kan godt hende at det går an å kjøre CPUer under -200c, må jo ikke ha full pupp bare for Helium er der. Og at det kan hende at noen finner ut at man skal sponse de "store gutta" med noen som greier -200c o vel så det er ikke umulig. (forøvrig er det vel flere typer av helium, hvertfall en av dem er kodnensert fase hele veiene ned til 0 kelvin, om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at det går an å kjøre CPUer under -200c, må jo ikke ha full pupp bare for Helium er der. Og at det kan hende at noen finner ut at man skal sponse de "store gutta" med noen som greier -200c o vel så det er ikke umulig. (forøvrig er det vel flere typer av helium, hvertfall en av dem er kodnensert fase hele veiene ned til 0 kelvin, om jeg ikke husker feil.

sant det blir kjipt for mannen i gata, men 7 ghz er jo ikke umulig, når ut av 20 chips så er det en som skal greie 6.2 ghz så er faktisk det veldig bra ratio.

nyere steppings burde tilatte kansje 100 mhz per stepping, hvis man ikke klarer 7 ghz på en god chip med Lhe eller LN2 kan man regne med at man er ganske nerme når vi nermer oss 3rd stepping på deneb.

men skulle man under 200- må man nok senke HT og NB en del ja, så noen syke benchresultater er det nok ikke å vente siden HT og NB bussen har en del å si.

men :

Keep an eye on CES 2009, an international technologies show in the USA, AMD will attempt to use Liquid Helium (-269°C) to cool down the Phenom II and clock beyond that 6.3Ghz mark ... that should be interesting! Stay tuned.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Hvor mange ES-versjoner av Shanghai/Deneb finnes det egentlig der ute per i dag?

Er det noen som har noen oversikt over antallet, og hvor mye folk har klart å klokke de (og på hva)?

4400 mhz suicide air, hørt folk ta 4.9 på vann, og dice nesten oppe i 6. men det er da ikke noe å forvente fra en hver chip.

es'ne har kansje en bug eller to, sånn foreksempel alt funker men ikke word, eller paint, det har hendt før med es'r at bare ett eneste program ikke funker.

menmen, nesten like greit å goe en normal deneb :p

14.45 Sec superpi er gjort @ 1066 mhz mem 5-5-5-15, 5000 mhz 1000 mhz ht link.

se hwbot.org ;)

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar

Faen som jeg gleder meg til å se hva den jevne Deneb klarer på luft. Det blir nok en PII på meg uansett hva som skjer, men om den ender opp med å være relativt kald og klokkevennelig på luft, så er det gull for alle og enhver. Ikke bare for de som er interesserte i å ha kjempeklokk, men også for de som er interesserte i ekstra ytelse for en billig penge (for ikke å snakke om med stillegående kjøling).

Lenke til kommentar
Faen som jeg gleder meg til å se hva den jevne Deneb klarer på luft. Det blir nok en PII på meg uansett hva som skjer, men om den ender opp med å være relativt kald og klokkevennelig på luft, så er det gull for alle og enhver. Ikke bare for de som er interesserte i å ha kjempeklokk, men også for de som er interesserte i ekstra ytelse for en billig penge (for ikke å snakke om med stillegående kjøling).

det hjelper ikke klokkerne en smuuule med Lhe i 3dmark, gjorde test, og faktisk, 400 3dmarks allerede på 3200 mhz hadde det å si på HT-link med 4870 i cf, 4870X2 vil gi enda større utslag med ht-links osv.

for de som ikke vet: HT-Link må være lav for ~200-C

Dette gjør da at vi ikke kan få suicide shot rekorder, men vi kan nok klare 3dmark med phase.

Lenke til kommentar

det hjelper ikke klokkerne en smuuule med Lhe i 3dmark, gjorde test, og faktisk, 400 3dmarks allerede på 3200 mhz hadde det å si på HT-link med 4870 i cf, 4870X2 vil gi enda større utslag med ht-links osv.

Dette gjør da at vi ikke kan få suicide shot rekorder, men vi kan nok klare 3dmark med phase.

Tja kan den ikke, i hehold til sampsa , team finnland er ht cold buggen fiksa på retail versjonen, les tråden tls linka til

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Tja kan den ikke, i hehold til sampsa , team finnland er ht cold buggen fiksa på retail versjonen, les tråden tls linka til

høyeste ht'n jeg har sett @100- er 2100 mhz, som ikke er 180- som LN2 er.

Kan nok hende man kan kjøre høyere HT freq enn ES chipsa, men ikke @ 200- ++++ tipper jeg, blir vell mest for show akkuratt det, ikke noe spesielt benching.. håper jeg da for guds skyld, hvis ikke er det lite point for oss å prøve å matche noen av resultatene til de ihjelsponsa folka.

Lenke til kommentar
Noen som har anbefaling på hk og ram ? Hvilken cpu ? jeg regner med å kjøpe i løpet av januar.

Jeg skal ikke klokke

Skal du ikke klokke, kan du kjøpe nærmest hva som helst av AM2+ hovedkort og billigste minne. Cpu må du bestemme hvilken hastighet du skal ha selv. Det blir vel et spørsmål om budsjett.

Lenke til kommentar
Noen som har anbefaling på hk og ram ? Hvilken cpu ? jeg regner med å kjøpe i løpet av januar.

Jeg skal ikke klokke

Skal du ikke klokke, kan du kjøpe nærmest hva som helst av AM2+ hovedkort og billigste minne. Cpu må du bestemme hvilken hastighet du skal ha selv. Det blir vel et spørsmål om budsjett.

sant nok, gigabyte leverer mye funksjoner, msi også, jeg liker msi for non oc rigs faktisk, de leverer lave strømforbruks tall, god ytelse, men lite når det gjelder for oss clockere.

så billig asus kort, msi og gigabyte mine anbefalinger. PS. kvaliteten til mange msi kort er da ikke 110% for å si det sånn, men jeg tipper de funker til ditt bruk, satt opp mange MSI systemer, bare sjekk disse tinga:

1.\støtter hovedkortet 125 W cpu ?

2.\ Har det kommet bios update for cpu'n. (og helst ha en eller annen form for AM2 chip i hus for å flashe kortet med hvis det ikke funker ( skal nok funke relativt greit uten flash dog)

3.\ står det idetheletatt på hovedkort produsenten sin side at den støtter cpu'n.

de dyre korta bringer som regel hodebry, økt strømforbruk, og dårlig value for kansje en som deg, og ta DFI for eksempel. 0 bruk for en som ikke liker å leike med pc deler:

Microatx: DFI Lanparty Junior da, det funker for mange jeg har anbefalt det til, P45 og 790gx

Hardocp; Kyle bennet en av de store review folka der sier bare: å benche ett hovedkort kunne vært så enkelt, vi kunne skrivet: Det fungerte som det skulle. ytelses forskjellen mellom ett for exempel chipset 2000 hovedkort til 400 kr og chipset 2000 hovedkort til 3000 kr vil yte likt i benchmarks med 1-4 % avvik på ENKELTE tester.

Valg av chipset har mer å si på ytelse enn prisen, prisen sier bare noe om kvalitet, funksjonalitetet, hvor godt egnet det er til overclocking, og ikke minst layout.

Lenke til kommentar
Hardocp; Kyle bennet en av de store review folka der sier bare: å benche ett hovedkort kunne vært så enkelt, vi kunne skrivet: Det fungerte som det skulle. ytelses forskjellen mellom ett for exempel chipset 2000 hovedkort til 400 kr og chipset 2000 hovedkort til 3000 kr vil yte likt i benchmarks med 1-4 % avvik på ENKELTE tester.

Valg av chipset har mer å si på ytelse enn prisen, prisen sier bare noe om kvalitet, funksjonalitetet, hvor godt egnet det er til overclocking, og ikke minst layout.

Kyle_Bennett HardOCP Editor-in-Chief, 11.6 Years

Kyle_Bennett is online now

Phenom II is for someone that already has an AM2 socket motherboard that will accept the upgrade. Otherwise, no reason to even look at it. Just a guess on my part.

And this rage you mention please direct me towards it. I need a good laugh.

Utfra Kyles egne utsagn vil jeg fatte like mye lit til reviews fra han som om at jeg skulle gjøre en review av en intel cpu, eller at geita legger egg.

Han er tydeligvis av det nøytrale slaget slik en seriøs journalist burde være - HÆ

Hardcop er etter min mening en totalt ubrukelig side for seriøs info om noe som helst, men det er morsom lesing mange ganger. Ønsker en gode reviews for Intel eller nvidia så er Hardcop rette plassen å gå, over årene er det4870 eller var det 4850 som kyle eller hardcop ikke greide å vri seg unna å gi tommelen opp for.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Kyle_Bennett HardOCP Editor-in-Chief, 11.6 Years

Kyle_Bennett is online now

Phenom II is for someone that already has an AM2 socket motherboard that will accept the upgrade. Otherwise, no reason to even look at it. Just a guess on my part.

And this rage you mention please direct me towards it. I need a good laugh.

Utfra Kyles egne utsagn vil jeg fatte like mye lit til reviews fra han som om at jeg skulle gjøre en review av en intel cpu, eller at geita legger egg.

Han er tydeligvis av det nøytrale slaget slik en seriøs journalist burde være - HÆ

Hardcop er etter min mening en totalt ubrukelig side for seriøs info om noe som helst, men det er morsom lesing mange ganger. Ønsker en gode reviews for Intel eller nvidia så er Hardcop rette plassen å gå, over årene er det4870 eller var det 4850 som kyle eller hardcop ikke greide å vri seg unna å gi tommelen opp for.

Detta er sant, og faktisk, intel hovedkort og sånt var det snakk om her, de tester ting grundig og sånn det er.

Nøytral ang nvidia-ati, intel-amd. NEI.

Sammenligne 9850BE vs QX9770! WTF???

Men det han sa, det er ikke vist å benche ett hovedkort etter "Ytelse" i spill.

det var poenget mitt ;) og der er jeg helt enig, for det er så marginal forskjell, og jeg har opplevd dette : billige hovedkort yter bedre enn de dyre men kan ikke overclocke med de billige grunnet mangel på PWM.

Men liker ikke dem ang amd-intel, det er ikke nøytralitet der idet heletatt.

De har ikke klart å si nei til hd 4xxx nei =)

Lenke til kommentar

Phenom II X4 945 Black edition - > 3.0 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM3, April 2009;

Phenom II X4 940 Black edition - > 3.0 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM2+, on January, 2009;

Phenom II X4 925 - > 2.8 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM3, February 2009;

Phenom II X4 920 - > 2.8 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM2+, 8 January, 2009;

Phenom II X4 910 - > 2.6 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM3, February 2009;

Phenom II X4 810 - > 2.6 GHz, 6 MB, Deneb, Socket AM3, February 2009;

Phenom II X4 805 - > 2.5 GHz, 6 MB, Deneb, Socket AM3, February 2009;

Phenom OF II X3 720 Black Of edition - > 2.8 GHz, 7.5 MB., Heka, Socket AM3, February 2009;

Phenom II X3 710 - > 2.6 GHz, 7.5 MB, Heka, Socket AM3, February 2009;

Athlon X4 615 - > 2.7 GHz, 2 MB, Propus, Socket AM3, April 2009;

Athlon X4 605 - > 2.5 GHz, 2 MB, Propus, Socket AM3, April 2009;

Athlon X3 420 - > 2.8 GHz, 1.5 MB, Rana, Socket AM3, April 2009;

Athlon X3 410 - > 2.6 GHz, 1.5 MB., Rana, Socket AM3, April 2009;

Athlon X2 240 - > 2.8 GHz, 2 MB, Regor, Socket AM3, June 2009;

Athlon X2 235 - > 2.7 GHz, 2 MB, Regor, Socket AM3, June 2009.

Det nærmer seg hvis dette er riktig da....Har egentlig veldig lyst til å vente til april og ddr3 men jeg herpa biosen på pc'n min...så sitter på en reserve nå...klarer jeg å vente til april tro??? ER SÅ LEEEENGE TIL :p

Lenke til kommentar
Phenom II X4 945 Black edition - > 3.0 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM3, April 2009;

Phenom II X4 940 Black edition - > 3.0 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM2+, on January, 2009;

Phenom II X4 925 - > 2.8 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM3, February 2009;

Phenom II X4 920 - > 2.8 GHz, 8 MB, Deneb, Socket AM2+, 8 January, 2009;

Phenom OF II X3 720 Black Of edition - > 2.8 GHz, 7.5 MB., Heka, Socket AM3, February 2009;

Phenom II X3 710 - > 2.6 GHz, 7.5 MB, Heka, Socket AM3, February 2009;

Athlon X4 615 - > 2.7 GHz, 2 MB, Propus, Socket AM3, April 2009;

Athlon X4 605 - > 2.5 GHz, 2 MB, Propus, Socket AM3, April 2009;

Athlon X3 420 - > 2.8 GHz, 1.5 MB, Rana, Socket AM3, April 2009;

Athlon X3 410 - > 2.6 GHz, 1.5 MB., Rana, Socket AM3, April 2009;

Athlon X2 240 - > 2.8 GHz, 2 MB, Regor, Socket AM3, June 2009;

Athlon X2 235 - > 2.7 GHz, 2 MB, Regor, Socket AM3, June 2009.

Det nærmer seg hvis dette er riktig da....Har egentlig veldig lyst til å vente til april og ddr3 men jeg herpa biosen på pc'n min...så sitter på en reserve nå...klarer jeg å vente til april tro??? ER SÅ LEEEENGE TIL :p

920 er visst på lager på ncix, men siden de er først så koster den litt der... 270 dolalr elns. Faller sikkert i pris når den dukker opp overalt ellers. 940 var ikke inne i prislista, heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
<snip-spennende-CPU-oversikt>

hehe.. dersom du merker finanskrisen bør du jo være litt restriktiv med innkjøp.

Så kanskje du *må* vente.

Personlig kan jeg nok ikke vente så lenge, eller vente til AM3/DDR3.

Sitter og lurer på hvilket hk jeg skal kjøpe til neste AMD-bygg (PHII). :hmm:

Lenke til kommentar

Phenom x4 med 6 mb cache? 2mb L2 pluss 4 mb L3?:S Deaktivert cache kanskje?

Heter det: [kaasje] eller [kæsj]? ( []=lydskrift )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...