Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden

wiak

Anbefalte innlegg

Jeg tok opp spørsmålet/tvilen til kredibilitet til testen til aktuell person (OverClocker gr) på xs.org.

Her er svaret jeg fikk

Forøvrig er jeg skremt over all usakligheten i tråden.

Å komme med argumenter som at "min rigg føles mye mer smooth ut" (S939 3200+) og "gi oss grafer for vanlig bruk" (= totalt BS) blir bare for dumt.

Særlig på ett forum hvor hovedfokus er på beching/"world records" (i alt mulig irrelevant).

Sånn sett er jeg svært skuffet (igjen) over enkelte "fans".

Greit at man er skuffet, men da får man heller gå tilbake å poste til hverandre i relvante fora om hvor bra den gamle rigger er i uTorrent/MSN og at snart kommer AM3, AM4...etc.. og DA blir det saker! :D

Og ikke kalle andre for "fanbois"/"kjøpt av Intel" fordi man påpeker visse resultater i enkelte tester.

Man trenger ikke ci7, PII/III/IV for å skriver word, kjøre explorer.exe, chatte på MSN/Facebook eller laste ned enda en film til 2TB-diskparken (slik jeg skrev på xs.org).

Da kan man bruke det man har..f.eks S462, S478 og passe på kjøre "defrag" ofte.

Så føles det "smooth". :roll:

Du synes å ha missforstått min kritikk, den består altså IKKE av kredibiliteten til PhII scoren i Cinebench, den ser riktig ut som jeg har sagt tidligere, men hvordan de fikk 17837 poeng med en Ci7-940 på standard klokk i 32bit OS...

Spør om dette du, ikke noe annet, om jeg har vært uklar så beklager jeg dette.. Bildet under er fra denne reviewen: http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/i...core-i7_15.html, og forklarer vel ganske tydelig hvorfor jeg lurer på hva de rører med her når de får 3000+ mer sammenlignet med ALLE andres 32bit resultater på Ci7-920 og 940, inkludert hw.no's egen test.....Dette er grunnen til at jeg trodde de mixet klokkede Ci7 64bit resultater med 32bit uklokket PhII..

post-72177-1230491588_thumb.png

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

OK. Beklager at jeg misforstod Ourasi. :(

Nå kan du sikkert spørre "Overcklocker gr" sjøl, men jeg kan sjekke for deg. :)

Det er ett meget relevant spørsmål.

Lenke til kommentar
tls, kan du ikke begynne å kall phenom ii for phii, P2 eller pii, høres ut som intel, huff.

hehe, jo er morsomt å følge med xs, ble regelrett forbanna på han der stubbsnuten som trolla tråden hele tiden, måtte inn å forklare han hvorfor amd henger noe etter, men hans innlegg og mitt ble redigert bort , heldigvis.

ps tls, greker gutta sier også at både phii og i7 føles mer responsiv en core 2

Altså, bencha kan være galen, men konklusjonen er faktisk VELDIG rett.

Multitasking; core 7, jeg syns 4 cores funker veeeldig bra, jeg konverterer vmware pc'r kjører installs i vmware workstation, bruker vmware infrastructure for å behandle serveren, konfigurere den(for øyeblikket) uploader dem, musikk, firefox leiker her, ssh, telnets. og mye av detta er faktisk veldig tungt, og detta gjør jeg på en phenom 9850 @ 3400 mhz som tilsvarer en 3000 mhz phenom II ?

Jeg trur ikke en Core 7 hadde hjulpet meg mye, merker jo at ting går litt tregere, men selv med min tåååpelig dårlig tolmodighet så går det raskt nok.

P.S: jeg sliter faktisk og kunne maxe cpu'n, jeg er faktisk ikke rask nok til å kunne gjøre flere oppgaver, og jeg er veldig rask igrunn når det gjelder dette her.

Så en core 7 kan kjøre mere samtidig, men jeg klarer ikke å gjøre det selv.

Core 7 funker kansje best for servere med prisinga som den ligger på nå, sier rett og slett aldri at den rett og slett suger, at ingen trenger den, men siden jeg klarer alt det jeg lister der oppe samtidig, ser jeg ingen grunn for folk flest å bruke nermere 6000 på 3 pc deler.

konklusjonen hadde med at Phenom II gir en sinnsyk value når man hadde minne hovedkort og cpu i konklusjonen, phenom II alene er sikkert ikke mye å skryte av vs pris og sånt, men det som gjør denna løsninga fra amd litt spesiell er jo at hovedkorta er jo 1400 kr for ett relativt bra specca hovedkort.

Minne, trenger jo igrunn ikke noe mer enn noe som koster 700 spenn.

Cpu, 2500 kr. da er vi oppe i 4500 kr for dyreste amd cpu'n, minne man

Noen som har tid til å finne pristabeller på chipset fra amd, nvidia og intel, p45,x48,x58,780I,780A,790Ultra,790X,790GX,790FX.

Jeg lurer på om bare asus og gutta priser hovedkorta lavt for amd eller at chipset prisen spiller mye inn.

Lenke til kommentar

Litt priser :p

En av de dyrere hovedkorta, greit minne. laveste timingsa man kan kjøre på PH2, beste cpu.

AMD :

2x Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 : 329 KR total 658 KR

DFI LanParty DK 790FXB-M2RSH, ATX, 790FX : 1499 KR

Amd phenom 2 940 ~2500KR : 2500 KR

Total : 4657

Billigste X48 hk, samme minne som amd, cpu som kan måle seg med PH2 940. ifølge den greske testen da.

Intel core 2

2x Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 : 329 KR total 658 KR

DFI LanParty DK X48-T2RS, ATX, X48 : 1890 KR

Intel Core™ 2 Quad Q9550 2.83GHz Socket : 3095 KR

Total : 5643

Billigste jeg fant core 7 løsninga fra komplett:

Core 7:

Gigabyte GA-EX58-DS4, X58 : 1995 KR

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920 : 2795 KR

Kingston ValueR. DDR3 1066MHz 3GB, CL7 : 829 KR

Total : 5619 KR

Grunnen for x48 er enkel, pci-E Lanes :p p45 har 8x//8x for å få noe som er ~likt specca overall, core 7 kommer da ikke så dårlig ut mot core 2, men har 1gb mindre minnet, og minnebåndbredde er ikke ett stort behov nå til dags. har man 7GB/sec er det faktisk mer enn nok for general use.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Vil 945 funke på de nåværende kortene, med ddr2-minne? Jeg er ganske sikker på at jeg har lest det, men ville bare være HELT sikker :p

Det skal det, ifølge ett intervjue av en designer i amd så :p;)

Prøvde å kjøpe en 945 ES, men ser ut til at den dealen gikk i dass... :thumbdown:

*AAAAAAAAAAAARGH*

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...7&Itemid=35

PROOF ;)

en dude på hardocp forumsa bencher med 945 cpu ;) merkelig nok bytter den ES'n til 940 navnet i AM2 hovedkort, kansje cpu-z som tuller... men men, pinsa sier at det er AM3 så.

Endret av Imsochobo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ser fokus er på AM3 for "fansen" og det er jo ikke uventet. :roll:

Tråden på xs.org (original) ble stengt permanent, og den nye blir vel også det sålenge RoofSniper, Nasgul m.flere skal fortsette på samme måte her også.

Ad Ourasi innvendinger:

De var helt korrekte (*ikke* uventet :) ) og "Overclocker gr" skal rette opp.

Her er svaret jeg fikk

Forøvrig synes jeg resultatene for PhII ser helt kurante ut etter at flere tester og sammenlikninger (mtp klokk) er lagt til. :thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

nå er jeg amd fanatiker og ikke amd fan...... men jeg har iallefall ikke så my fokus på am3. Nå har jeg ikke bygged en maskin siden core 2 kom, men phii gjør det kanskje aktuelt å gjenoppta hoppyen min på det område. Jeg snakker her om å bygge en komplett maskin innenfor gitte økonomiske rammer, som yter total totalt sett best. Og jeg ser virkelig at amd er konkuransedyktig her opp til mid range. Jeg regner med at det blir et priskutt på core serien i det lavere sjiktet, men som overklokker gr sier, prisdifferansen for et core i7 system tillater faktisk en ssd disk, noe som i endel tilfeller gjør et riktig satt opp dragon system kan konkurere ganske høyt opp på priskalen. skal en ha det absolutt beste ja så går en for et intel oppsett fortsatt, og betaler deretter. Men det virker absolutt som amd er tilbake for mainstram entusiasten som vil ha mest for penga.

Så forøyeblikket er det slutt på deppepils, hrmf ka fan ska æ finne på no for å drekke :ohmy:

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Tråden på xs.org (original) ble stengt permanent, og den nye blir vel også det sålenge RoofSniper, Nasgul m.flere skal fortsette på samme måte her også.

Ad Ourasi innvendinger:

Her er svaret jeg fikk

Forøvrig synes jeg resultatene for PhII ser helt kurante ut etter at flere tester og sammenlikninger (mtp klokk) er lagt til. :thumbup:

Jau, jeg var temmelig sikker på at jeg hadde rett, og flott å se at de kan innrømme feil og rette opp disse...

Det som er virkelig artig med enkelte tester, spesiellt FC2, er at mens Ci7 går rett i veggen så skalerer PhII og C2Q lett videre på høyere oppløsninger, 15+% i favør C2Q/PhII i 1650x1080, undres om gapet vokser eller minker ved klokking i denne oppløsningen...

Det kommer nok til å glede mange AM2+ eiere denne fine spillytelsen, og mye tyder på at vi får et klarere skille mellom arbeids CPU og spill CPU (selv om PhII/C2Q gjør det veldig bra der også, og PhII er best i noen tillfeller), og at man kan få cirka samme og i noen tillfeller bedre spillytelse ved å velge PhII/C2Q og rimlige Ram/Hovedkort kombinasjoner, noe som er bra i disse "trange" økonomiske tider... Skulle vel tro at dette vil bringe prisene ned på enkelte produkter pga. sviktende salg o.l...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ad Ourasi innvendinger:

Her er svaret jeg fikk

Tror nok fokuset er begge steder, men når man allerede har en god del info om 940, blir det jo naturlig å undres over om ytelsen til :p

Får se hva jeg bestemmer meg for ift Deneb, har jo lyst på en 940, men jeg vil jo ha alt mulig - så å investere 2500 i en enkelt CPU blir jo som å si nei takk til 4-5 andre :p

Lenke til kommentar

Ad Ourasi innvendinger:

Her er svaret jeg fikk

Tror nok fokuset er begge steder, men når man allerede har en god del info om 940, blir det jo naturlig å undres over om ytelsen til :p

Får se hva jeg bestemmer meg for ift Deneb, har jo lyst på en 940, men jeg vil jo ha alt mulig - så å investere 2500 i en enkelt CPU blir jo som å si nei takk til 4-5 andre :p

Kommer vel snart Deneb Trikjerne og lavere Quad modeller, så en billig Deneb skal du da kunne skaffe deg, man må jo ikke kjøpe den absolutt dyreste :thumbup:

Lenke til kommentar

AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis

http://www.madshrimps.be/?action=getarticl...amp;articID=895

:thumbup:

I believe you all understand why I kept this chart as last? Depending, of course, on the type of application, you will notice a 1:1 increase in performance or close to it, but it has to be said: this is pretty damn impressive. In multithreaded applications such as Wprime, we see the performance actually scale 1:1 with the increase of CPU frequency and -not at all common- even a single threaded application as SuperPi scales wonderfully well, not to mention the great improvement you get in a 3D benchmark such as the Nature subtest in 3DMark01, which is known for it's GPU-dependency. However, maybe it's not all that positive; after all ... if the performance increases that well when increasing the frequency, it also decreases quite a lot when the frequency is lowered, which means that lower clocked models of the same product type often will have a significant lower performance rate. It also means that AMD misses out on a lot of performance because the standard clock frequencies are indeed quite low (the highest clocked Phenom in stores is running at 2,6GHz).

Keep an eye on CES 2009, an international technologies show in the USA, AMD will attempt to use Liquid Helium (-269°C) :green: to cool down the Phenom II and clock beyond that 6.3Ghz mark ... that should be interesting! Stay tuned.

Ingen coldbug virker morro!

Overklokkeren's drøm?

Jeg fikk lyst på en Deneb å dulle med :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
AMD Phenom In-Depth Performance Scaling Analysis

http://www.madshrimps.be/?action=getarticl...amp;articID=895

:thumbup:

I believe you all understand why I kept this chart as last? Depending, of course, on the type of application, you will notice a 1:1 increase in performance or close to it, but it has to be said: this is pretty damn impressive. In multithreaded applications such as Wprime, we see the performance actually scale 1:1 with the increase of CPU frequency and -not at all common- even a single threaded application as SuperPi scales wonderfully well, not to mention the great improvement you get in a 3D benchmark such as the Nature subtest in 3DMark01, which is known for it's GPU-dependency. However, maybe it's not all that positive; after all ... if the performance increases that well when increasing the frequency, it also decreases quite a lot when the frequency is lowered, which means that lower clocked models of the same product type often will have a significant lower performance rate. It also means that AMD misses out on a lot of performance because the standard clock frequencies are indeed quite low (the highest clocked Phenom in stores is running at 2,6GHz).

Keep an eye on CES 2009, an international technologies show in the USA, AMD will attempt to use Liquid Helium (-269°C) :green: to cool down the Phenom II and clock beyond that 6.3Ghz mark ... that should be interesting! Stay tuned.

Ingen coldbug virker morro!

Overklokkeren's drøm?

Jeg fikk lyst på en Deneb å dulle med :D

Er vel heller et lite mareritt om de virker på -269c - helium koster FLESK, og det gjør jo forskjellene større fra de som blir sponset og oss "normale". LN2 kan folk som oftest få råd til med litt sparing, men helium?!? No way.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er vel heller et lite mareritt om de virker på -269c - helium koster FLESK, og det gjør jo forskjellene større fra de som blir sponset og oss "normale". LN2 kan folk som oftest få råd til med litt sparing, men helium?!? No way.

Det vil vel si at "Slayer", "Kingpin" aka Vince vil sette alle mulige 3D-records gitt at PHII lar seg kjøre på -269 og at OC skalerer med minusgrader (7Ghz anyone?) :)

Lenke til kommentar

Det vil vel si at "Slayer", "Kingpin" aka Vince vil sette alle mulige 3D-records gitt at PHII lar seg kjøre på -269 og at OC skalerer med minusgrader (7Ghz anyone?) :)

Tror ikke du tjener 7-800MHz på å gå fra LN2 til LHe - men om det dukker opp langt bedre chipper kan vi kanskje se 7ghz-merket bli brutt, ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...