Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jeg er ateist, hun er kristen

Gjest Guest_Erik_*

Anbefalte innlegg

Godt forsøk, men til tross for sin påståtte ateisme tror tydeligvis TS på kjærligheten og det gjør også hun. De kristne sier at Gud er kjærlighet. Med en felles tro på kjærligheten har de det beste grunnlag for et forhold. Det er nok annet å krangle om i et forhold enn faktafeil i Bibelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt forsøk, men til tross for sin påståtte ateisme tror tydeligvis TS på kjærligheten og det gjør også hun. De kristne sier at Gud er kjærlighet. Med en felles tro på kjærligheten har de det beste grunnlag for et forhold. Det er nok annet å krangle om i et forhold enn faktafeil i Bibelen.

Skjønner ikke helt hva du mener med TS sin påståtte ateisme?

Kjærlighet er vell ikke noe åndelig, men en følelse en har.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du som ateist tro på det åndelige fenomen kjærlighet?

Er ateister kalde og følelsesløse roboter, da? Den eneste grunnleggende forskjellen på ateister og andre mennesker er allerede nevnt over meg.

Forøvrig er det like ille å bli prakket på andres livssyn, uansett om det er tro eller mangel på tro. Ateister er ofte verre enn religiøse sånn sett.

Men personlig tror jeg nok at jeg ikke hadde holdt ut i et forhold med en med et livssyn så forskjellig fra mitt. Jeg tror på å respektere hverandres livssyn og alt det, og hadde ikke vært den som prakket min tro (eller mangel på tro) på den andre. Men en person som lar seg styre for mye av religiøse regler og normer hadde jeg nok ikke kommet noe særlig overens med. Den gyldne regelen holder lenge for meg.

edit: kjærlighet er forøvrig ikke annet enn kjemiske reaksjoner i hjernen, sånn helt konkret. Så hvis du fungerer riktig, kan du så absolutt føle og anerkjenne kjærlighet.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Prøver du å være morsom, eller vet du ikke bedre?

Kjærlighet/emosjonell tiltrekning er en av de viktigste elementene i menneskets evolusjon. Vi er hva vi er i dag på grunn av utviklingen som sosiale vesener. Vårt behov for tilhørighet til en stamme har utviklet moral/etikk. Vårt behov for å leve tett sammen med og beskytte familien, har utviklet sosiale verdier. Vårt behov for å knytte oss til en livspartner, har utviklet en emosjonell tilknytning som er såpass sterk at den overvinner andre fristelser.

At religion prøver å ta monopol på kjærligheten er jo latterlig, siden kjærligheten oppstod lenge før organisert religion.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Det feminine inkluderende prinsipp vi kaller kjærlighet og det maskuline ekskluderende prinsipp vi kaller vilje (som er grunnlaget for evolusjon) fantes før organisert religion. Så lenge trådstarter og hans kjæreste har en felles tro på førstnevnte, så har de en solid plattform for et samliv.

Lenke til kommentar

Folk må vel få kunne tro hva dem vill så lenge dem ikke prakker det på andre folk. Så lenge dama de ikke tvinger deg til kristenne ting så burde det vel ikke være noe problem, og om du absulutt skal krangle med dama om det og si at ho har feil også videre så er du selv ikke bedre en en slik misjonær dritt. Sier Johovas vitner deg noe, ateister som starter en krangel med troende er selv ikke det gran bedre en de tullingenne som banker på døre men en bibel i hånden. Ateiseter har nokk av skrullettte misjonærer som høylytt krangler med troende og klagere på misjoneringa dems, og dumme som dem er så forstår dem ikke at de er like teite selv.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Erik_*
Folk må vel få kunne tro hva dem vill så lenge dem ikke prakker det på andre folk. Så lenge dama de ikke tvinger deg til kristenne ting så burde det vel ikke være noe problem, og om du absulutt skal krangle med dama om det og si at ho har feil også videre så er du selv ikke bedre en en slik misjonær dritt. Sier Johovas vitner deg noe, ateister som starter en krangel med troende er selv ikke det gran bedre en de tullingenne som banker på døre men en bibel i hånden. Ateiseter har nokk av skrullettte misjonærer som høylytt krangler med troende og klagere på misjoneringa dems, og dumme som dem er så forstår dem ikke at de er like teite selv.

Ja, det er jeg enig i, og som jeg nevnte litt tidligere så har nok også jeg en del skyld i det hele og må arbeide med det. Vi har et felles syn på kjærlighet, og har diskutert fremtidige planer som for eksempel barn, og vi har kommet til kompromisser som begge synes er rimelige. Til vanlig tenker jeg ikke engang over at hun er kristen, og hun tenker nok ikke over at jeg er ateist, da vi ikke har noen veldig sterke ritualer i noen av retningene. Takk for alle innspill, jeg tror det skal gå godt mellom oss =) Tror det viktigste er å snakke om hvilke ting som evt plager meg eller henne, og prøve å løse problemet eller komme til kompromiss..

Lenke til kommentar
Kjærlighet/emosjonell tiltrekning er en av de viktigste elementene i menneskets evolusjon. Vi er hva vi er i dag på grunn av utviklingen som sosiale vesener. Vårt behov for tilhørighet til en stamme har utviklet moral/etikk. Vårt behov for å leve tett sammen med og beskytte familien, har utviklet sosiale verdier. Vårt behov for å knytte oss til en livspartner, har utviklet en emosjonell tilknytning som er såpass sterk at den overvinner andre fristelser.

At religion prøver å ta monopol på kjærligheten er jo latterlig, siden kjærligheten oppstod lenge før organisert religion.

Kunne ikke vært mer enig.

Angående trådstarters problemstilling så tror jeg det beste er å respektere hverandres meninger og møtes midtveis hvor det trengs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...