Gå til innhold

Max Manus - Noen som gleder seg?

Galexon

Karakter for Max Manus  

128 stemmer

1. 1. Terningen landet på?

• Terningkast 1
      5
    • Terningkast 2
      2
    • Terningkast 3
      4
    • Terningkast 4
      24
    • Terningkast 5
      61
    • Terningkast 6
      26
    • Ikke sett filmen, kommer ikke til å se filmen, men må bare stemme allikevel.
      7

Anbefalte innlegg

Jeg har et veldig strekt inntrykk av at mange av de norske filmene blir skrytt opp i skyene fordi de er norske.

Men denne filmen har selv de som er klar over "problemet" gitt Max Manus god kritikk.

Så sees skal den snart.

Problemet er at jeg tror den vil skuffe litt, siden jeg har ett intrykk av at den er amerikansk i spillemåten. Noe jeg burde bekymre meg for?

De to gutta som står bak filmen har laget film og reklame i USA og dette får vi som seer verdi for da vi får se teknisk filming som få norske filmer får har vist oss før.

Hvis disse to er fremtiden for norsk film så er vi i trygge hender . . .

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott anmeldelse Kjakan24, jeg må virkelig se filmen på nytt av, fordi min første visning på premieren ble dessverre ødelagt av plasser på andre rad. Og det sier seg selv at det ikke akkurat er behagelig for øyne og rygg, så filmen ble dessverre ødelagt for meg.

+1, enig i at filmer på kino blir ødelagt av å sitte for nære, for langt i fra eller for mye på siden (kommer litt an på sal).

Se den igjen, jeg fikk mye ut av å se den for andre gang på bare 24 timer. Får sikker med meg enda mer neste gang, på DVD iløpet av året som kommer. Gleder meg allerde til Directors commentary, håper de har spor med Kjakan Sønsteby, den egentlige "Tikken" og Arnfinn Moland. Samt et spor med skuespillerne Hennie, Broch, tyskeren og Kolbein.

Lenke til kommentar
skal på kino med morfar til uka, han hadde så lyst å se filmen.

karen har jo ikke vært på kino på 20 år :)

gav han forresten boka om "kjakan" til jul, noe som han sitter å leser på hjemme as we speak.

bestefar snufset litt og tørket seg i øyekroken under filmen, ble tydelig rørt.

han skrøyt stort av filmen da den var ferdig, tydelig fornøyd :)

jeg er selv veldig fornøyd med filmen, beste norske film jeg har sett.

Lenke til kommentar

For det første så er skuespillet ganske labert på noen av bi-karakterene. Det føles uekte og stakkato, litt vibber til norsk film for et par tiår tilbake. For det andre føles kjærlighetshistorien malplassert og påklistret. Jeg kjenner ikke til hvordan det var irl, men jeg synes filmskaperene kunne gjort en bedre jobb med å flette det inn i filmen. For det tredje var det til tider litt "påklistret humor". Men hey, mange kvaliteter også, jeg gir den tross alt en sterk 4er.

Lenke til kommentar
For det første så er skuespillet ganske labert på noen av bi-karakterene. Det føles uekte og stakkato, litt vibber til norsk film for et par tiår tilbake. For det andre føles kjærlighetshistorien malplassert og påklistret. Jeg kjenner ikke til hvordan det var irl, men jeg synes filmskaperene kunne gjort en bedre jobb med å flette det inn i filmen. For det tredje var det til tider litt "påklistret humor". Men hey, mange kvaliteter også, jeg gir den tross alt en sterk 4er.

Noen av Bi-karakterene? Du fabler jo i mørket, har du sett filmen? List disse "bi-karakterene" !

Kjærlighetshistorien var malplassert? Dette var på førti-tallet og Tikken var gift, de ble sammen etter krigen, men vi fikk se at Max åpnet seg som person og vi fikk se dette fra Tikkens POW. Grunnen til at Tikken er med er akkurat dette, nemlig for å se andre sider av Max Manus som person.

Påklistret humor? Jeg har sett filmen to ganger i fullsatt Colusseum Kino, begge gangene lo folk på akkurat de samme stedene.

Til Athorb:

Du nevner i din anmeldelse av filmen at du synes slutten var platt, det var jo akkurat det den ikke var. Vi fikk se litt av tomheten som Max Manus følte samt at vi fikk frontseter til følelsen det må ha vært for den norske befolkning å kunne feire med norske flagg. Husk at disse var forbudt å vise i offentligheten i 5 lange år. Nå ble oslo overdynget med flagg i rødt, hvit og blått. Følelsen folk hadde har jeg lest om mange ganger og sett mange svart hvit bilder av dette. Men det å se det med forsterkete farger i en film som hadde gråetoner og nedtonet fargespekter i 98% av filmen bare for å slippe løs hundrevis av flagg i sluttminuttene var bare sterkt.

Synes det er en skam at du ikke klarer å berømme filmskaperne for å skildre de tre sommerdagene med flagg på. (8.mai, 13.mai og 7.juni). Vi fikk altså se litt fra den første og en del fra den siste av disse dagene.

Lenke til kommentar

Noen av bi-karakterene, især Tikken, ble spilt under pari. Spesielt merkbart når Hennie gjorde det så bra. Det må være lov til å påpeke dette uten usaklig "har du sett filmen?" replikker tilbake. Man skal verne om sine favorittbiter, men det betyr ikke at man ikke kan diskutere filmen på et litt høyere nivå. ;)

Det var stort sett noen heller labre skuespillerprestasjoner som trakk ned det lille som var å trekke ned for min egen del. Det tok også litt tid før filmen virkelig hevet seg over det middelmådige, men det tilgir jeg fullt og helt når jeg fikk den fantastiske slutten som jeg gjorde. :)

Lenke til kommentar

Skjønner du ingenting?

Har du sett filmen går jo selvfølgelig på at det ikke ble nevnt en eneste karakter ved navn. Det var utrolige mange bi-roller i denne filmen og da blir det som å skyte på en låve med utsagn som at "noen av bi-rollene" spilte dårlig. Selvfølgelig vil du treffe, hvilke ganger har du sett en film der ALLE bi-rollene spilte bra?

Jeg ville bare at det skulle nevnes noen spesifikke karakterer.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal nevne en bi-rolle som skuffet litt så må jeg si Joner, men det er egentlig ikke så mye man kan klage på når det gjelder Max Manus.

Vet du hvem Gunnar "Kjakan" Sønsteby er og var under krigen?

Hadde du hatt god kjennskap til dette så hadde du sagt at Joner leverte en glimrende rolle. Var jo nifst å se hvor lik han var Sønsteby utifra det jeg har lest, sett og hørt av og om Sønsteby. Måten Joner pratet og oppførte seg var akkurat slik Sønsteby var under krigen og det minner mye om hvordan det er å prate med han idag.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal nevne en bi-rolle som skuffet litt så må jeg si Joner, men det er egentlig ikke så mye man kan klage på når det gjelder Max Manus.

Vet du hvem Gunnar "Kjakan" Sønsteby er og var under krigen?

Hadde du hatt god kjennskap til dette så hadde du sagt at Joner leverte en glimrende rolle. Var jo nifst å se hvor lik han var Sønsteby utifra det jeg har lest, sett og hørt av og om Sønsteby. Måten Joner pratet og oppførte seg var akkurat slik Sønsteby var under krigen og det minner mye om hvordan det er å prate med han idag.

Har sett masse intervjuer med Kjakan, og jeg kan ikke si det lignet så veldig. Men du og jeg har inget materiale om hvordan han var når han var 20 år, så vi vet ikke. Jeg synes værtfall ikke det var helt perfekt.
Lenke til kommentar

Kjakan: Jeg er veldig enig med deg, men det hjelper ikke å være nedlatende mot de som ikke er det. Dersom man ikke hadde visst hvordan Sønsteby var under krigen, hadde vel hvem som helst kunne si at Joner gjorde en middelmådig jobb. Han utmerker seg ikke spesielt mye i filmen, noe Sønsteby heller ikke gjorde under krigen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...