Gå til innhold

Max Manus - Noen som gleder seg?

Galexon

Karakter for Max Manus  

128 stemmer

1. 1. Terningen landet på?

• Terningkast 1
      5
    • Terningkast 2
      2
    • Terningkast 3
      4
    • Terningkast 4
      24
    • Terningkast 5
      61
    • Terningkast 6
      26
    • Ikke sett filmen, kommer ikke til å se filmen, men må bare stemme allikevel.
      7

Anbefalte innlegg

Og Knut Joner var vel den kuleste i filmen som Sønsterby. Jeg vet ikke helt, men det var noe overhengende stilig ved personligheten og måten han prata på :p
Knut Joner som Gunnar Sønsteby

Har lest litt rundt omkring og flere synes at Joner spilte flatt og kjedlig. Vel for de av oss som vet hvordan Gunnar Sønsteby oppererte under krigen så spiller Joner helt perfekt. Hans lille rolle viser akkurat det bilde en historie-elsker som meg har av Gunnar Sønsteby, nemlig at han var iskald, kalkulerende og hadde ingen særtrekk som man kunne feste seg merke i. Etter å ha sett filmen så sitter jeg igjen med inntrykket om at Joner var den mest anonyme av alle i på rollelisten. Dette var akkurat slik Sønsteby var ifølge bøkene og tv-dokumentarene jeg har fortært om "Kjakan".

Han hadde det å komme ut fra intet for å fyre av noen pekefingersitater før han forsvant igjen. Bare for å vise at Kjakan var der. Syntes den rollen ble litt vingeklippet egentlig. :)
Aldri i verden om Sønsteby (jfr. bildet i tråden her) var så puslet som han skuspilleren i filmen for han så ut som en 16 åring uten skjeggvekst!

Vil kommentere litt av det som skrives om Sønsteby.

Han var jo nettopp en "guttunge", bare 22 da krigen startet. Sønsteby selv syntes rollen var veldig bra besatt fordi han selv så ut som en helt normal "guttunge" som ingen ville legge merke til:

"- Min første reaksjon da jeg møtte Knut Joner som spiller meg var herregud, så ung jeg var. Jeg var 22. Jeg så ut som en guttunge, sier Sønsteby til Side2."

Sønsteby var og er visstnok en kald fisk som ikke lar ting gå innpå seg. Max Manus var et mer utpreget følelsesmenneske som slet med sine problemer.

Grunnen til at man ikke ser så mye til Sønsteby ham i filmen er vel at han tilhørte en annen gruppe. Men siden han er så kjent og faktisk i live i dag, er det morsomt at han dukker opp fra tid til annen.

Det er synd at vi sannsynligvis må vente til Kjakan er død før filmen om hans opplevelser under krigen blir laget. Jeg er sikker på at Kjakan selv hadde hatt stor glede av å være med som "konsulent" for en slik film.

Er det forresten noen som vet hva kallenavnet "nummer 24" kommer av? "Kjakan" kommer av moronavnet han av og til brukte, "Umulius Kjakabråtan".

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må spørre dere om noe. Syntes dere Gregers Gram var lite troverdig i filmen? Har lest flere som syntes det -_-

Jeg syntes ikke det. Og siden jeg aldri har møtt han sjøl så baserer jeg jo det på Sønsteby sin kommentar. Han sa at Gregers var helt lik i virkeligheten som Nicolai spilte han i filmen. Har lest en god del om Gregers, iallefall det som er å finne om han og han virket som en spesiell kar. En liten moroklump med fandenivoldsk humor (var vel ordet som ble brukt) og spøkte som sin egen død flere ganger. Selv en "kald fisk" som Sønsteby følte et stikk i seg av å se han på film. Syntes det sier litt jeg XD

Lenke til kommentar
Jeg synes hårfargen til Gregers Gram sammenlignet med øyenbrynene var lite troverdig :)

Hehe men det er da ikke krise XD

Tenk Orlando Bloom i Ringenes Herre haha. Blondt hår som bare det, men kullsvarte øyenbryn hehe

Lenke til kommentar
Jeg må spørre dere om noe. Syntes dere Gregers Gram var lite troverdig i filmen? Har lest flere som syntes det

Gregers Gram og Max Manus. Hvorfor sluttet vi å gi barna våre sånne spenstige navn?

Spenstige navn hahahaha Satt å lurte på det for litt sia sjøl haha.

Kan nesten se for meg noen rope opp "Gregers Gram" eller "Max Manus" eller "Kolbein Lauring" (for den saks skyld) i klasserommet haha

Lenke til kommentar

Synes filmen var bra men ikke mye mer. Synes det var veldig bra gjennomført å få Norge til å se ut som Norge i krigstida (har jo aldri vært der da), og det virket veldig troverdig. Men historien ble litt fram og tilbake. Max må jo ha reist 14 ganger til og fra Sverige iløpet av filmen. Skulle tro han tok nabotoget. En bra norsk film, men definitivt ikke tidenes beste.

Ble en 4'er fra meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes filmen var kjempe bra! Men den var også veldig trist. Og jeg fikk skikkelig adrenalin kick, og hjertet begynte og banke på grunn av spenningen :). Spesiellt det med at de tar båtene. (skal ikke si for mye her). Men det ble litt flatt til tider i filmen.

Manuset til filmen var helt OK. Jeg synes det er greit at de legger inn litt humor :). Tross alt; De var en guttegjeng. Og en guttegjeng har det som oftest veldig gøy sammen- Og det blir mye latter.

Likte også at det var realistisk. At det ikke var en amerikansk film der man må skyte noen 10 ganger før de dør. Det var pang, pang. Og de døde.

Men om Aksel Hennie passet som Manus, er jeg litt usikker på. Jeg likte spesiellt godt spillet til Gregers

(Nicolai Cleve Broch).

Jeg synes Max Manus ligger på linje med den norske filmen "Orions Belte", som jeg likte utrolig godt :). (Har den på DVD)

Jeg ga Max Manus et terningkast 5.

Endret av Kristian94
Lenke til kommentar

Enig med deg i det meste, men at den er på linje med Orions Belte er meg for uforståelig. Tidenes mest oppskrytte norske film sammen med Veivisern. Det er en så utrolig platt norsk "actionfilm" og om den hadde vært amerikansk hadde ingen brydd seg. Max Manus er den første filmen som i det hele tatt kan måle seg med filmer over dammen.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Ja. Det er ganske bra av Norge og klare og lage enn film som dette :). Trodde aldri Max Manus kom til og bli en film, og i hvert fall ikke at den var lagd av Norge. Må si jeg er ganske stolt av og være Norsk.

Men jeg liker Orions Belte. Men det er jo min mening. Men synes Manus er noen hakk over Orions :)

Lenke til kommentar

Kan nesten se for meg noen rope opp "Gregers Gram" eller "Max Manus" eller "Kolbein Lauring" (for den saks skyld) i klasserommet haha

Nå ville man sagt "Gregers", "Max" eller "Kolbein". Man bruker som regel ikke etternavnet når man snakker til kameratene sine på skolen.

Lenke til kommentar

Nå ville man sagt "Gregers", "Max" eller "Kolbein". Man bruker som regel ikke etternavnet når man snakker til kameratene sine på skolen.

Under opprop bruker man vel gjerne hele navnet ;)

Men det hadde vært fantastisk om folk begynte å gi barna sine sånne navn igjen ^^

Lenke til kommentar

Under opprop bruker man vel gjerne hele navnet ;)

Men det hadde vært fantastisk om folk begynte å gi barna sine sånne navn igjen ^^

Jo sant at man pleier helst å si fornavna, men pointet var bare at hele navna var spesielle. Max er da ikke så uvanlig. Kanskje i Norge da, men det er ikke noe som får meg til å tenke stort over det. Max Manus derimot hehe.

Kan egentlig ikke si jeg er enig om at filmen er flat til tider. Det var en anmelder som digget filmen, men syntes den var litt treig og ville ha mer action. Der er jeg uenig for en av hovedgrunnene til at jeg elsket filmen er at vi får lære mer og bli mer knyttet til karakterene.

Godt mulig jeg driver å gjentar meg selv nå hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...