Gå til innhold

Max Manus - Noen som gleder seg?

Galexon

Karakter for Max Manus  

128 stemmer

1. 1. Terningen landet på?

• Terningkast 1
      5
    • Terningkast 2
      2
    • Terningkast 3
      4
    • Terningkast 4
      24
    • Terningkast 5
      61
    • Terningkast 6
      26
    • Ikke sett filmen, kommer ikke til å se filmen, men må bare stemme allikevel.
      7

Anbefalte innlegg

Det var utrolige mange bi-roller i denne filmen og da blir det som å skyte på en låve med utsagn som at "noen av bi-rollene" spilte dårlig. Selvfølgelig vil du treffe, hvilke ganger har du sett en film der ALLE bi-rollene spilte bra?

Flere faktisk og det er sjeldent at det i store og gode produksjoner finnes så svake prestasjoner som tidvis farget Max Manus (som ellers hadde flere sterke prestasjoner av sentrale karakterer), samt et par antiklimaks og det at filmen burde hatt enda litt større budsjett (for et trent filmøye er det lett å avsløre enkelte triks for å skjule at de ikke hadde rådt til Hollywood-effekter, men det er ikke filmskapernes feil. De gjorde det veldig bra med det de hadde).

Det er nok rett og slett ikke nok gode skuespillere i landet til å fylle opp et slikt ensemble. Men det er ingen unnskyldning når man tidvis blir revet ut av filmuniverset grunnet klossete dialog eller skuespill. For meg er det bagateller å regne, for filmen var flott, men det er ikke vanskelig for meg å forstå om enkelte henger seg mer opp i det om det er deres preferanser. Samme forståelse kan du selv prøve å utvise, det finnes ingen universal smak og det er noe rett og galt i om en film er god eller ikke.

Å diskutere film handler om å få bedre forståelse for hva man har sett, på godt og vondt. Det er ikke noen konkurranse i å bevise at sin smak/oppfatning er "riktig". Noe man kan venne seg til først som sist når man diskuterer med filmentusiaster. Forhåpentligvis medfører dialog tilpassing og utvikling av smaksløker. Men du skal få lov til å verne om din favorittbit, bare prøv å respekter at andre kan ha en annen formening om filmen enn deg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CypheroN skrev følgende:

Har sett masse intervjuer med Kjakan, og jeg kan ikke si det lignet så veldig. Men du og jeg har inget materiale om hvordan han var når han var 20 år, så vi vet ikke. Jeg synes værtfall ikke det var helt perfekt.

Vi har intet materiale om hvordan han var som 20-åring? Feil !!!

Vi har masse referanser til dette i blant andre "Rapport fra nr 24".

Du har sett mange intervjuer med Kjakan? Mannen er 90 år.. selfølgelig vil det ikke ligne på han rent fysisk som det er tydlig at du sikter til. Det jeg snakker om er at det er vanskelig å beskrive ansiktet til Sønsteby selv etter å ha møtt han (altså fra 21-26 år, under Krigen). Dette sammen med at han er veldig monoton i oppførsel og ganske "non-descript". Så castingen av og skuespillet til Joner er meget godt og beskriver hvordan Sønsteby var og hvordan han så ut under krigen.

Jeg har hørt Gunnar Sønsteby og andre beskrive Sønsteby som akkurat dette under krigen. Se dokumentaren "Rapport fra Nr.24" så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Når jeg sier at Joner ikke imponerte, så mener jeg ikke det i sammenheng med hvordan han tolket Kjakan, jeg mener hvordan han spilte rollen, jeg synes ikke det var troverdig nok bare. Selvom Kjakan kanskje var sånn i virkeligheten på 40-tallet, så betyr det ikke at Joner er en god skuespiller.

Lenke til kommentar

Nå bør ikke kjennskap til hvordan Sønsteby var den gangen være nødvendig for å avgjøre om man er imponert over Joners skuespill. Han var litt teatralsk i fremferden syntes jeg, men kom nå greit ut av det. Han hadde det å komme ut fra intet for å fyre av noen pekefingersitater før han forsvant igjen. Bare for å vise at Kjakan var der. Syntes den rollen ble litt vingeklippet egentlig. :)

Lenke til kommentar
Nå bør ikke kjennskap til hvordan Sønsteby var den gangen være nødvendig for å avgjøre om man er imponert over Joners skuespill. Han var litt teatralsk i fremferden syntes jeg, men kom nå greit ut av det. Han hadde det å komme ut fra intet for å fyre av noen pekefingersitater før han forsvant igjen. Bare for å vise at Kjakan var der. Syntes den rollen ble litt vingeklippet egentlig. :)

Er jo en grunn til at den ble vingeklippet da. Må spare så mye som mulig av karakteren til filmen som kommer i 2011. Her vil vi få bedre kjennskap med det politiske spillet i Oslo, det sivile liv og ikke minst Jens Chrstian Hauge. De har jo alt begynt å jobbe med oppfølgeren som vil få en av to titler:

"Kjakan" eller "Nr. 24"

Gunnar_S_nsteby_Rapport_fra.jpg

Lenke til kommentar
Til Athorb:

Du nevner i din anmeldelse av filmen at du synes slutten var platt, det var jo akkurat det den ikke var. Vi fikk se litt av tomheten som Max Manus følte samt at vi fikk frontseter til følelsen det må ha vært for den norske befolkning å kunne feire med norske flagg. Husk at disse var forbudt å vise i offentligheten i 5 lange år. Nå ble oslo overdynget med flagg i rødt, hvit og blått. Følelsen folk hadde har jeg lest om mange ganger og sett mange svart hvit bilder av dette. Men det å se det med forsterkete farger i en film som hadde gråetoner og nedtonet fargespekter i 98% av filmen bare for å slippe løs hundrevis av flagg i sluttminuttene var bare sterkt.

Synes det er en skam at du ikke klarer å berømme filmskaperne for å skildre de tre sommerdagene med flagg på. (8.mai, 13.mai og 7.juni). Vi fikk altså se litt fra den første og en del fra den siste av disse dagene.

Jeg snakker om scenen som før den, som sagt den hvor Hennie skriker og kliner med Tikken. Den scenen du nevner her var flott, og rørte ved meg av samme grunner som du nevner.

Ang. Joner så er jeg enig i at han var blant de svakeste, hovedsaklig grunnet dårlig replikklevering. Også "Kolbein" og "Jens Christian" hadde scener hvor de leverte langt under pari, selv om de stort sett gjorde en god jobb. Men i mange av tilfellene må manus ta skylden, syntes ikke dialogen var helt på topp alltid.

Lenke til kommentar
Alt for få nordmenn er på IMDb. 555 stemmer, med snitt på 8.5. Noen bør starte en facebook-gruppe eller noe slikt (dog ikke oppfordre til å gi høyere karakter enn man mener den fortjener, slikt er juks og beneath us).

Rikitg.

men GYAAFR

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Legger inn spoilere, men kan hende det dukker om noen utenom å da :/

Skal være ærlig, jeg har aldri vært noe fan av norske filmer. Det er kanskje en-to filmer jeg har likt så langt i livet, men aldri virkelig elsket! Men Max Manus ble jeg imponert av! Syntes det var en råflott film og en av grunnene til det er at jeg syntes mange av karakterene er skrevet og spilt så bra at man blir rett og slett glad i dem. Eller hater dem ;D Syntes Nicolai Cleve får altfor lite credit O_O Mulig jeg ble ekstra imponert siden det er den første filmen jeg har sett han i (ja, ikke spør hvordan det er mulig hehe), men jeg falt pladask for Gregers. Syntes Nico var råflink!

Gregers dødsscene var virkelig en av de mest emosjonelle scenene i filmen for meg. Med god hjelp av den tragiske lille melodien i bakgrunnen hadde selv broren min problemer med å svelge klumpen i halsen. Men Nicolai virkelig fikk meg til å blunke som en idiot for å ikke grine. Når Gregers forstår at det er en felle og kameraet zommer veldig inn på øynene hans... det er så godt spilt!

Syntes det var en god balanse med humor og tunge scener. Jeg personlig er veldig glad i "tørr" humor og fniste litt av røyken Max putter i nesa på sovende Gregers, at Max "tråkker ut av salaten" og "Drit i den kringla" fikk hele salen til å fnise. Ja,ja og så Gregers som drar seg ut av vinduet og nekter hjelp fra Max, men må til slutt få hjelp av likevel. Søtt. Tørt kanskje, men så søtt XD

Veldig mange fine øyeblikk og de var veldig nødvendige for fra og med en viss død så blir filmen veldig trist og emosjonell. Musikken har fått litt pepper fra noen kritikere, men jeg er så uenig. Greit det gir filmen litt sånn "Hollywood" følelse noen ganger, men jeg er veldig glad i soundtracks og legger ofte merke til dem. Musikken var en stor del av å gjøre noen scener veldig emosjonelle (Plasskafeen, slutten, Max's "drøm" på slutten). Rett og slett den lille stille pianoen som dukker opp av og til var veldig fin.

Skuespillet ble jeg veldig imponert av. Greit, kanskje ikke oscar vinnende osv, men det behøver ikke å bety at det var noe dårlig. Aksel har jeg sett i en del sånn actionfilmer som tough guy og det var kjempe fint å se han i en veldig menneskelig rolle. Han gjorde de emosjonelle scenene så flott!

Joner, han er fryktelig søt og syntes han var veldig flink og syntes det var morro å se den lille guttungen som "sjefen" liksom. Ble nesten litt rart i noen scener, men han passer jo veldig bra til å spille Sønsteby.

Som sagt så digget jeg Nicolai. Fryktelig søt og sjarmerende og ifølge Gunnar Sønsteby så var han veldig veldig tro mot hvordan Gregers var i virkeligheten. Så tro at det stakk i han til og med =)

Folk kan klage alt de vil om Aksel og Nicolai i samme film igjen, og det er godt mulig jeg ikke hadde noe imot dem i samme film igjen siden jeg ikke hadde sett noen av de andre filmene de har sammen. Men, når jeg leser hvordan vennskapet mellom virkelige Max og Gregers var så syntes jeg at å velge to skuespillere som allerede er bestevenner var supert! Det syntes dem jo selv også. Det hjelper så sinnsykt med kjemien når de to allerede kjenner hverandre inn og ut. Det er en av de største grunnene at jeg falt så for filmen. Vennskap tar jeg alltid nært til meg og å se det bli spilt så bra på film er bærre lekkert!

Mads Eldøen, det han het? Nu har jeg ikke sett han før Max Manus, men likte han jeg. Siste scenen med han (ikke drømmen altså) var en av de scenene som satte mest inntrykk på meg. Fryktelig tragisk scene!

Det ble en himla lang første-kommentar da XD

Lenke til kommentar
Aldri i verden om Sønsteby (jfr. bildet i tråden her) var så puslet som han skuspilleren i filmen for han så ut som en 16 åring uten skjeggvekst!

Han er eldre enn det?

En av de svakeste rollene i filmen.

Knut Joner er 21 år hehe, men enig han ser yngre ut. Personlig syntes jeg ikke han var den svakeste rollen i filmen, men det er nu bare min mening ;)

Lenke til kommentar

Jeg har jo lest begge bøkene også. De tok noen grep for å forkorte ting og det må man jo, men tenk hva en tre episoders TV serie kunne blitt.....? 1t 15m hver.

Begynnelsen - Nummer 24 - Max Manus

Forresten en litt morsom sak fra boka:

Grensevaktene i Sverige, som alltid måtte være nøye med kontroll av nordmenn, spurte dem engang de krysset over: "Men gillar ni inte Quisling då?"

Lenke til kommentar

Hva var poenget med den blonde sekretæren til han "slemme tyskeren" egentlig? Virket som de la opp til noe der, men det skjedde jo aldri noe.

Aksel burde aldri vært Max Manus, Kristoffer Joner burde heller fått rollen.

Eh, Kristoffer Joner? Han ser jo ut som en pinglete narkis! Ærlig talt. Nei, da var Aksel Hennie et mye bedre valg selv om han på ingen måte var perfekt.

Lenke til kommentar

Jeg skulle også ønsket at soundtracket ble utgitt. Syntes det var mange rørende melodier i den.

Den melodien med piano i er kjempe fin!

Også en som blir spilt i to scener mellom Tikken og Manus (på hotelrommet og på slutten) er å så nydelig!

Melodien på plasskafeen *Snufs*

Slutt melodien

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/446859

"Max Manus - Film og Virkelighet" et program som gikk på tv (og reprise på julaften). Der spiller de stortsett bare filmmusikken <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...