Gå til innhold

ATA 100 eller ATA 133 ? Er det noen reell forskjell???

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe 2 disker for kjøring i RAID 0 med ABIT KR7A-RAID. Har kommet frem til to alternative konkurenter når det gjelder harddiskene, Western Digital ATA 100 og Maxtor ATA 133. Begge alternativene er på 40GB og koster nøyaktig det samme. Hva bør jeg velge? Hovedkortet støtter jo ATA 133 i Raid, men er det noen reell forskjell melleom ATA 100 og ATA 133 i overførelseshastighet?? Bør jeg satse på Western Digitals gode renome og kjøre ATA 100, eller skal jeg gå for de litt dårligere Maxtor diskene men med ATA 133 ? (test hardware.no)

Forslag og meninger mottas med takk... :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-17 02:31, Donnie Brasco skrev:

Skal kjøpe 2 disker for kjøring i RAID 0 med ABIT KR7A-RAID. Har kommet frem til to alternative konkurenter når det gjelder harddiskene, Western Digital ATA 100 og Maxtor ATA 133. Begge alternativene er på 40GB og koster nøyaktig det samme. Hva bør jeg velge? Hovedkortet støtter jo ATA 133 i Raid, men er det noen reell forskjell melleom ATA 100 og ATA 133 i overførelseshastighet?? Bør jeg satse på Western Digitals gode renome og kjøre ATA 100, eller skal jeg gå for de litt dårligere Maxtor diskene men med ATA 133 ? (test hardware.no)

Forslag og meninger mottas med takk... :smile:

Jeg har selv 2 stk Maxtor D740X 40 GB disker. Diskene benytter ikke RAID funksjonen, men står på en Highpoint 370 RAID kontroller. Jeg har benyttet disse diskene i snart 3 mnd uten problemer. Maskinen står på 24/7 og harddiskenne spinner nesten hele tiden.

Jeg har for øvrig bare gode erfaringer med WD disker, helt fra min første 4,6GB/5400RPM disk til 80GB/7200RPM disken.

Ang. ATA100 og ATA133 er det liten ytelses forskjell mellom disse standardene så du trenger ikke bry deg spesielt om det.

Pål Kallevåg

-------------

Hardware.no

-------------

Epox

AMD

TaiSol

Papst

Crucial

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-01-17 06:39 ]

Lenke til kommentar

har høyrt rykter om at dei aller nyaste og raskaste ide-diskane er så kjappe at dei raid-kontrollerane som er på markedet ikkje greier å 'holde følgje'. Spesielt var det vel maxtor sin d740x-serie dette gjaldt (i samanheng med ein test av ein slik i raid at eg først høyrde om dette).

kanskje noko å vere obs på iallfall...

per

Lenke til kommentar

Har hatt gode erfaringer med Western Digital. Nå for øyeblikket har jeg en WD200BB (Caviar XL20) 20GB 7,200rpm ATA/100. Fønker fint. Får snart en slik disk til. Så når jeg kjøper ny maskin skal jeg sette de i RAID0! :smile: *Glede meg*

Før det igjen hadde jeg en WD 15,3GB 7,200rpm ATA/66. Den fungerte også.. Men etterhvert blei det faktisk litt kødd med sletting av filer. Den brukte 10 min. på å slette diverse .exe filer! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...