Gå til innhold

Etter ni måneder av 2008 har DnB Nor et driftsoverskudd på 10,6 milliarder kroner!

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften sier vel alt ?

Hvorfor Dnb Nor kunder fortsatt gidder å bli flådd er fortsatt et stort mysterium for meg..

Ps. Dersom Dnb Nor har 1 mill kunder, tilsvarer dette 10 600 kr i inntekter på gebyrer og renter per kunde bare i løpet av 9 mnd.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt poenget med denne tråden, var det bare for å poengtere at DNB har et overskudd på 10,6 milliarder?

Det er en kjensgjerning at banken vil ha kunder for å tjene penger på dem, dessuten er det ikke snakk om bare gebyrer. Det er snakk om renteinntekter og inntekter fra investeringer også.

Gjelder de for konsernet DnbNor eller er det bare inntektene fra gebyrer fra bankvirksomheten?

Så med dette kan man med andreord konkludere med at så lenge banken går med overskudd så skal man holde seg unna.

Lenke til kommentar

For de som er interessert i kvartalsrapporten kan dere finne den her: https://www.dnbnor.com/portalfront/nor_com/...konsern_n_1.pdf

Som dere ser på side 7, så er netto renteinntekter fra personmarkedet i underkant av 2 milliarder, driftsresultat før skatt fra personmarkedet er 950 millioner.

Det er ikke dermed sagt at de er en grådig bank, mye kapital er bundet opp i filialer rundt om i landet, og denne kapitalen skal gi avkastning. Dessuten finnes det alternativer, de har ikke en monopolsituasjon. De er definitivt ikke best på alle tjenester, men de har mange filialer, det skal de ha. Og filialer er rimelig dyrt.

Jeg har ikke noe kundeforhold til dnbnor, men når jeg skal ta opp lån vil jeg vurdere dem på lik linje med andre banker.

DnB har fått mye juling på børsen i det siste, og de som mener den flår kundene sine vil kanskje kjøpe noen aksjer her isteden?

Lenke til kommentar
DnB har fått mye juling på børsen i det siste, og de som mener den flår kundene sine vil kanskje kjøpe noen aksjer her isteden?

He he, gjett hvor jeg pleier å kjøpe mine grunnfondsbevis..

Her er forresten et annen området Dnb Nor har skodd seg på naive bankkunder:

http://e24.no/kommentar/e24-kommentar/article2767746.ece

Rart at så få Dnb Nor kunder krever pengene sine tilbake på produkter er et så åpenbart luremiddel ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Overskuddet er et totalt uinteressant tall med mindre det også settes i forhold til mengden kapital som er bundet opp i virksomheten. Dette er stort sett den første feilen folk som ikke har forstand på økonomi gjør når de skal begynne å hisse seg opp over slike ting som dette.

Det bør være en relativt opplagt sak at det er stor forskjell på om man oppnår et overskudd på 10 millioner for å drive en pølsebod på torget så er det noe helt annet enn om f.eks. Statoil bare skulle oppnå et overskudd på 10 millioner. I sistnevnte tilfelle ville sansynligvis hele ledelsen blitt skiftet ut.

Det hele blir sikkert enklere å forså hvis man tar i bruk begrepet alternativkostnad. Dette representerer den avkastning man kunne ha fått for den kapitalen man har bundet opp ved å investere dem i annen virksomhet. La oss si du har en million. Denne kan du sette i banken og få ut 7% rente i året, eller 70.000,- i året. Da sier det seg selv at hvis du skal skyte disse pengene inn i en bedrift hvor du har en mye større risiko enn om du bare setter pengene i banken, så blir du ikke direkte fornøyd med å få mindre enn 70.000,- i avkastning på disse pengene. Det vil ikke være unormalt å forlange 3-10% ut over den risikofrie plasseringen i såkalt risikopremie, alt etter hvor risikabel plasseringen ansees å være så klart. Dette er i prinsippet samme type tankegang som gjør at f.eks. et forbrukslån uten sikkerhet har mye høyere rente enn et boliglån med sikkerhet i bolig osv.

Det som derfor er interessant når man skal sitte og vurdere om DnB er "for grådige" eller ikke må være å vurdere overskuddet deres i forhold til den kapital som er bundet opp. Et raskt søk avslører at de har hatt en egenkapitalavkastning på 15,5% i 3. kvartal i år, i mot 21,8% i Q3 2007. Altså 6,3% poeng dårligere enn samme periode i fjor. Så må man da vurdere om 15,5% er urimelig mye å sitte igjen med for å tørre å drive bank på en tid hvor banknæring er en risikosport. Hvis du har valget mellom å få en risikofri avkastning på 7% eller å investere pengene i bankvirksomhet på en tid hvor annenhver storbank i verden holder på å gå dukken, er det da urimelig å legge inn såpass store marginer at det lønner seg å ta denne risikoen?

Du kan jo forøvrig ta en tur inn på ulike rentebarometere. Per i dag så er DnB Nor 2. billigste bank av over 130 banker på det rentebarometeret jeg fant i alle fall.

Lenke til kommentar
Overskriften sier vel alt ?

Hvorfor Dnb Nor kunder fortsatt gidder å bli flådd er fortsatt et stort mysterium for meg..

Ps. Dersom Dnb Nor har 1 mill kunder, tilsvarer dette 10 600 kr i inntekter på gebyrer og renter per kunde bare i løpet av 9 mnd.

Jeg må nesten spørre: Er det ulovlig å tjene penger eller at en bedrift går bra?

Det er tross alt kundenes valg hvilken bank de bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...