Vandal1 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg kjøpte meg en laptop rett før sommeren grunnet militærtjeneste og kjøpte den for ett formål, nemlig spille wow. Maskinen er en Muliticom, men akkurat type hverken husker jeg, eller har e-mail på. Intel Core 2 Duo cpu T7700 @ 2.40GHz 240GHz RAM: 4 Gb 64 Bit windows NVidia GeForce 8600M GT 15 fps... og video lag spikes i hytt og pine. Er så frustrert at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Har prøvd å oppdatere skjermdriverene mr.hack-wise fra laptopdriversettellerannet.com skiftet ini fil etc for å få det til. Ellers blir den så varm under bruk at den stort sett slår seg av en gang i timen. Viften er på undersiden, (så det hjelper å sitte den oppå to dvd cover eller noe for å øke innsuget på den). Lukter svidd plastikk av den faktisk når den jobber skikkelig. Windows klassifiserer den som 4.6 sammelagt i vista's opplevelsesindeks. Prosessor Intel® Core2 Duo CPU T7700 @ 2.40GHz 5,2 4,6 Avgjøres av laveste delresultat Minne (RAM) 4,00 GB 4,8 Grafikk NVIDIA GeForce 8600M GT 4,6 Spillgrafikk 2303 Totalt tilgjengelig skjermminne (MB) 5,3 Primær harddisk 5GB ledig (49GB totalt) 5,3 Grafikk -------------------------------------------------------------------------------- Skjermkorttype NVIDIA GeForce 8600M GT Totalt tilgjengelig skjermminne 2303 MB Dedikert skjermminne 512 MB Dedikert systemminne 0 MB Delt systemminne 1791 MB Driverversjon for skjermkort 6.0.6001.18000 Oppløsning på primærskjerm 1280x1024 DirectX-versjon DirectX 10 Kjørte en feilsøk på den en dag. Da fikk jeg opp at det var en driver som hadde med video å gjøre (husker ikke navn) som brukte over ett sekund på å responde. Dette stemmer godt med "lag-spikes" jeg har i spill etc. Planen nå er å formattere og installere windows på nytt. Da er spørsmålet. Hva gjør jeg for å unngå å sitte med samme drittpc (excuse my french) etter at alt er på plass igjen ? På forhånd takk Hilsen frustrert multicom bruker. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg kjøpte meg en laptop rett før sommeren grunnet militærtjeneste og kjøpte den for ett formål, nemlig spille wow. Maskinen er en Muliticom, men akkurat type hverken husker jeg, eller har e-mail på. Intel Core 2 Duo cpu T7700 @ 2.40GHz 240GHz RAM: 4 Gb 64 Bit windows NVidia GeForce 8600M GT 15 fps... og video lag spikes i hytt og pine. Er så frustrert at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Har prøvd å oppdatere skjermdriverene mr.hack-wise fra laptopdriversettellerannet.com skiftet ini fil etc for å få det til. Ellers blir den så varm under bruk at den stort sett slår seg av en gang i timen. Viften er på undersiden, (så det hjelper å sitte den oppå to dvd cover eller noe for å øke innsuget på den). Lukter svidd plastikk av den faktisk når den jobber skikkelig. Windows klassifiserer den som 4.6 sammelagt i vista's opplevelsesindeks. Prosessor Intel® Core2 Duo CPU T7700 @ 2.40GHz 5,2 4,6 Avgjøres av laveste delresultat Minne (RAM) 4,00 GB 4,8 Grafikk NVIDIA GeForce 8600M GT 4,6 Spillgrafikk 2303 Totalt tilgjengelig skjermminne (MB) 5,3 Primær harddisk 5GB ledig (49GB totalt) 5,3 Grafikk -------------------------------------------------------------------------------- Skjermkorttype NVIDIA GeForce 8600M GT Totalt tilgjengelig skjermminne 2303 MB Dedikert skjermminne 512 MB Dedikert systemminne 0 MB Delt systemminne 1791 MB Driverversjon for skjermkort 6.0.6001.18000 Oppløsning på primærskjerm 1280x1024 DirectX-versjon DirectX 10 Kjørte en feilsøk på den en dag. Da fikk jeg opp at det var en driver som hadde med video å gjøre (husker ikke navn) som brukte over ett sekund på å responde. Dette stemmer godt med "lag-spikes" jeg har i spill etc. Planen nå er å formattere og installere windows på nytt. Da er spørsmålet. Hva gjør jeg for å unngå å sitte med samme drittpc (excuse my french) etter at alt er på plass igjen ? På forhånd takk Hilsen frustrert multicom bruker. Er ikke rart du får 15 fps, du har jo ingen skjermkortdriver installert. I device manager (eller enhetsbehandling trur jeg det heter på norsk), står det bare VGA-ett eller annet? Gå inn her og finn en passende driver for deg. Hvordan du skal installere driveren finner du her. Lenke til kommentar
Vandal1 Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 jo den er installert. Har kjørt det steppet der allerede :S Lenke til kommentar
Fiffik78 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 jo den er installert. Har kjørt det steppet der allerede :S Kjør en 3Dmark06 test og list opp resultatet. Og så laster du ned GPU-Z, der står det i klartekst hva skjermkortet ditt kjører på. Står det 0 er ikke driverne korrekt satt opp, og jeg er enig med Eivind, tror det er der problemet er. Hvilken driver bruker du? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 jo den er installert. Har kjørt det steppet der allerede :S Jeg sletta nå nettopp driveren bare for å være helt sikker, og ja, jeg hadde rett. Min "driverversjon" er nå 6.0.6001.18000. Noe som er ganske lik din =) Så du har nok ikke installert driveren riktig. Prøv på nytt. Lenke til kommentar
Vandal1 Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Her er fra GPU-Z. Holder på å skaffe 3dmark. Det står jo en driver der da, men vet jo ikke om den er riktig eller noe. Ser dere noen problemer på dette bildet ? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Her er fra GPU-Z. Holder på å skaffe 3dmark. Det står jo en driver der da, men vet jo ikke om den er riktig eller noe. Ser dere noen problemer på dette bildet ? Var ikke noe gale der. Prøv å installer driveren på nytt. Virker ikke det, prøv en annen driver. 180.10 er en bra. Lenke til kommentar
Vandal1 Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 http://service.futuremark.com/home.action;...48C824263381B8B 3dmark test. skal prøve med de nye driverene etterpå Lenke til kommentar
Vandal1 Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Har prøvd med tre forskjellige drivere nå fra laptopvideo2go. på hver av de får jeg feilmelding om at det ikke ble installert skikkelig, ta kontakt med manufactor. Sist gang lot jeg de være i fred og jeg er nå likt med før jeg gjorde noe på vista opplevelsesindeks. Har gjort det skikkelig etter guiden, og ser ikke helt hva som skal gjøre dette. har lastet ned 180.10, 180.43 og 180.44. ingen virker som at er oppe og går. hvertfall ikke for meg. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Har prøvd med tre forskjellige drivere nå fra laptopvideo2go. på hver av de får jeg feilmelding om at det ikke ble installert skikkelig, ta kontakt med manufactor.Sist gang lot jeg de være i fred og jeg er nå likt med før jeg gjorde noe på vista opplevelsesindeks. Har gjort det skikkelig etter guiden, og ser ikke helt hva som skal gjøre dette. har lastet ned 180.10, 180.43 og 180.44. ingen virker som at er oppe og går. hvertfall ikke for meg. Dette virker sikkert som tåpelige spørsmål, men huska du å bruke den modda INF fila som må lastes ned separat? Brukte du 64bit driver? Lenke til kommentar
Vandal1 Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Har prøvd med tre forskjellige drivere nå fra laptopvideo2go. på hver av de får jeg feilmelding om at det ikke ble installert skikkelig, ta kontakt med manufactor.Sist gang lot jeg de være i fred og jeg er nå likt med før jeg gjorde noe på vista opplevelsesindeks. Har gjort det skikkelig etter guiden, og ser ikke helt hva som skal gjøre dette. har lastet ned 180.10, 180.43 og 180.44. ingen virker som at er oppe og går. hvertfall ikke for meg. Dette virker sikkert som tåpelige spørsmål, men huska du å bruke den modda INF fila som må lastes ned separat? Brukte du 64bit driver? ja til begge jeg prøver meg på en reinstall av windows nå. satser på bedre tider. Lenke til kommentar
Vandal1 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Har funnet ut at problemet mest sannsynlig ligger i vifte/kjøling på pc'en. Skjermkortet ligger på 75C og prosessorene ligger på 70C hver og dette er i idle mode. har sendt mail til multicom i håp om noe reklamasjon der kanskje.. Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Har funnet ut at problemet mest sannsynlig ligger i vifte/kjøling på pc'en. Skjermkortet ligger på 75C og prosessorene ligger på 70C hver og dette er i idle mode. har sendt mail til multicom i håp om noe reklamasjon der kanskje.. Ahh. IKKE spill med den da =) Lenke til kommentar
Vandal1 Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Har funnet ut at problemet mest sannsynlig ligger i vifte/kjøling på pc'en. Skjermkortet ligger på 75C og prosessorene ligger på 70C hver og dette er i idle mode. har sendt mail til multicom i håp om noe reklamasjon der kanskje.. Ahh. IKKE spill med den da =) SpeedFan viser at prosessorhastigheten er 677MHz. Dette har vel med Intel's nedclockingspolicy under varme forhold ? Er dette reklamasjon ? Har garanti på pc'en frem til mars neste år. Den kan vel ha tatt skade av dette i tillegg til å være tilnærmet ubrukelig ? Lenke til kommentar
EivindS_ Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 Har funnet ut at problemet mest sannsynlig ligger i vifte/kjøling på pc'en. Skjermkortet ligger på 75C og prosessorene ligger på 70C hver og dette er i idle mode. har sendt mail til multicom i håp om noe reklamasjon der kanskje.. Ahh. IKKE spill med den da =) SpeedFan viser at prosessorhastigheten er 677MHz. Dette har vel med Intel's nedclockingspolicy under varme forhold ? Er dette reklamasjon ? Har garanti på pc'en frem til mars neste år. Den kan vel ha tatt skade av dette i tillegg til å være tilnærmet ubrukelig ? Spørs vel litt hva garantien dekker, men uansett har du jo reklamasjonsrett om vilkåret i forbrukerkjøpsloven §16 a oppfylles, noe det gjør vil jeg tru =) Som du sier, den klokker seg nok ned siden den blir så varm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå