Gå til innhold

Krigen om olje: Er USA den ekte skurken?

Gjest medlem-23990

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990
Med all mulig respekt: Alle argumenter som er mot USA er i dine øyne enten propaganda og/eller feil/ulogiske.
Nei. Det er bare at det har ikke kommet så mange argument som ikke er enten propaganda/feil/ulogisk...

OPEC har grenser på produksjon. Dette gjelder da også innenlandsbruk.

De får lov til å produsere, la oss si, 2,5millioner per dag. Av dette, må de bruke det de må til innenlandsbehov.

Hvis de trenger 500.000 til innenlands behov, så har de bare 2millioner igjen å eksportere, uansett.

Uten OPEC, så kan de produsere så mye de vil eller kan, kanskje 3millioner.

Da har de 2,5millioner til å eksportere, og ikke 2.

Hvem sier at Irak skal selge oljen sin billig, til halvpris, etc?

Det bestemmer de jo helt selv om de går ut av OPEC, da er det DE som bestemmer. Husk det.

Det koster Irak $3 per fat å pumpe det opp, sånn ca.

I Russland, koster dette ca $12 per fat.

Irak kan da senke prisene på oljen sin litt, og fremdeles tjene mye mer enn de andre. Og hvis du får lov å produsere mer, så gjør det ikke mye om du har redusert prisene litt, for da har du ikke et tak over hodet om hvor mye du kan eksportere eller produsere.

Jeg ser her at av de 1,5millioner fat Irak eksporterte i 2002, så gikk 1millioner av de til USA.

I 2002 var det følgende som ekporterte mest til USA (fat per dag):

S. Arabia: 1.464.000

Mexico: 1.309.000

Canada: 1.289.000

Venezuela: 1.247.000

Irak: 988.000

Nigeria: 513.000

Angola: 282.000

UK: 245.000

Colombia: 213.000

Gabon: 212.000

Gikk USA til krig for å få mer olje ut av Irak, når de allerede kjøper opp nesten alt de lager fra før av? :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med all mulig respekt: Alle argumenter som er mot USA er i dine øyne enten propaganda og/eller feil/ulogiske.
Nei. Det er bare at det har ikke kommet så mange argument som ikke er enten propaganda/feil/ulogisk...

Les nå mitt utsagn igjen :lol:

i dine øyne enten propaganda og/eller feil/ulogiske.

(La oss ikke lage noen stor sak av dette :) )

OPEC har grenser på produksjon. Dette gjelder da også innenlandsbruk.

De får lov til å produsere, la oss si, 2,5millioner per dag. Av dette, må de bruke det de må til innenlandsbehov.

Hvis de trenger 500.000 til innenlands behov, så har de bare 2millioner igjen å eksportere, uansett.

Uten OPEC, så kan de produsere så mye de vil eller kan, kanskje 3millioner.

Da har de 2,5millioner til å eksportere, og ikke 2.

Meget mulig du har rett, mitt poeng er at det som bestemmer prisen på verdensmarkedet er det som eksporteres; Altså, hvor mye olje er til salgs. Veid mot dette, hvor mye ønskes kjøpt.

Er det balanse, holder prisen seg stabil. Er det underskudd øker prisen, overskudd synker den (kast inn litt psykologi med vurdering av fremtidig tilgjengelighet)

Det jeg sier og du ikke svarer på er dette:

Driter Irak i OPEC kan de eksportere fritt. MEN det spørs hvor mye de tjener på det. Som i et tidligere eksempel, det er bedre å tjene 22 dollar fatet enn 12 dollar fatet. (Salgspriser HHV 25 og 15 dollar). Det må en ganske stor økning i prod til for å ta igjen de tapte dollarene.

Men det er klart om OPEC ikke vil gi Irak rettferdige kvoter kan de nok på kort sikt tjene på det. På lang sikt tviler jeg.

Hvem sier at Irak skal selge oljen sin billig, til halvpris, etc?

Det bestemmer de jo helt selv om de går ut av OPEC, da er det DE som bestemmer. Husk det.

MARKEDET bestemmer i begge tilfeller. IRAK eller OPEC kan ikke i noen av tilfellene DIKTERE pris. Men de kan påvirke. Og slippes plutselig enorme mengder olje ut på markedet faller prisen. Banna bein. Finnes ikke kjøpere får du ikke solgt. Irak har en kapasitet på rundt 1,5 mill fat pr. dag (Dette var ditt tall, regner med det stemmer) Norge produsere ca 3 mill fat pr dag. " 74 million barrels per day of oil production in 2000" var prod i 2000 per dag. Men alikevel må Norge bidra til å senke prod når prisen blir for lav.

Det koster Irak $3 per fat å pumpe det opp, sånn ca.

I Russland, koster dette ca $12 per fat.

Irak kan da senke prisene på oljen sin litt, og fremdeles tjene mye mer enn de andre. Og hvis du får lov å produsere mer, så gjør det ikke mye om du har redusert prisene litt, for da har du ikke et tak over hodet om hvor mye du kan eksportere eller produsere.

Ja, men er det i deres interresse å sørge for denne prissenkningen? Hvordfor gå med på å bare tjene 12 dollar fatet, istedet for 22? Det de må se på er sluttsummen. Det er ikke noe poeng i å sørge for at de må produsere kanskje 50% mer for å sitte igjen med samme sum kontatnter - det er tross alt det som teller. Er ikke noe poeng i å selge 3 mill fat pr dag om 1 mill fat kan gi deg samme kontantsum?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Ja, men er det i deres interresse å sørge for denne prissenkningen? Hvordfor gå med på å bare tjene 12 dollar fatet, istedet for 22? Det de må se på er sluttsummen. Det er ikke noe poeng i å sørge for at de må produsere kanskje 50% mer for å sitte igjen med samme sum kontatnter - det er tross alt det som teller. Er ikke noe poeng i å selge 3 mill fat pr dag om 1 mill fat kan gi deg samme kontantsum?

OK, her skal jeg prøve å gjøre dette med realistiske tall.

Prisen på olje er i dag: $26,87 ifølge OPEC "basket price", som er en gjennomsnittspris på diverse oljetyper innen OPEC og t.o.m Mexico.

Nå sies det at Irak kommer til å produsere 1,5millioner fat neste måned, per dag.

Deres produksjon har vært opp i 2,5millioner, og deres max kapasitet har sagt å være 3millioner.

OPEC produserer nå 27millioner fat per dag sammenlagt.

I 1998 økte OPEC produksjon 10%, og prisen gikk fra $25 til $15.

Hvis Irak går fra 1,5millioner nå, og opp til 3millioner, da øker OPEC produksjonen med 1,5millioner. Det blir rundt 5% økning.

Da kan vi gjøre en enkel ting å si at da kommer prisen til å synke til...

Prisene sank 40% med 10% økt produksjon, og senker da forholdsvis 20% hvis 5% økning.

$26,87*0.80 = ca. $22.

$22 er $3 under gjennomsnittsprisen over de siste 3 årene.

Nå...

Irak:

1,5millioner*$26,87 = $40.305.000

3millioner*$22 = $66.000.000

Der ser man at de hadde faktisk tjent mer på å produsere mer, selv om det skulle bety at prisene gikk ned. Nesten 70% økning av omsetning faktisk...

Og dette er baserte på reele tall jeg har funnet, som jeg har demonstrert.

Trenger jeg si mer nå?

Her er noen kilder:

CNN.com

http://www.wtrg.com/oil_graphs/crudeoilprice8198.gif

http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/opec.html

OPEC.org

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...