Gå til innhold

Spammengden falt 75%


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skremmende å se at så mye av spammen kommer fra så få kilder.

 

Det betyr jo at om det virkelig var satt itt vilje til å spore frem og stoppe disse aktørene, så kunne man sansynligvis tatt knekken på 95% av all spam ved å stoppe bare et halvt dusin "firmaer" som bedriver slikt.

 

Med tanke på hvor stort, og ikke minst verdensomspennende, problem spam er så hadde det jo absolutt vært verdt kostnaden.

 

Bare tenk på hvor mye penger hele verden samler bruker på nettop tiltak mot spam, og hvor mange ti-tusen tapte arbeidstimer verden har samler pr. dag pga. folk må sortere gjenom spam hver dag.

 

Jeg håper det snart blir en omveltning i den aksepterte epoststanden som vil kunne eliminere spam. Det er på høy tid at det skjedde noe, og det er langt ifra teknisk umulig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Skremmende å se at så mye av spammen kommer fra så få kilder.

 

Det betyr jo at om det virkelig var satt itt vilje til å spore frem og stoppe disse aktørene, så kunne man sansynligvis tatt knekken på 95% av all spam ved å stoppe bare et halvt dusin "firmaer" som bedriver slikt.

 

Med tanke på hvor stort, og ikke minst verdensomspennende, problem spam er så hadde det jo absolutt vært verdt kostnaden.

 

Bare tenk på hvor mye penger hele verden samler bruker på nettop tiltak mot spam, og hvor mange ti-tusen tapte arbeidstimer verden har samler pr. dag pga. folk må sortere gjenom spam hver dag.

 

Jeg håper det snart blir en omveltning i den aksepterte epoststanden som vil kunne eliminere spam. Det er på høy tid at det skjedde noe, og det er langt ifra teknisk umulig.

 

-Stigma

 

Problemet i mine øyne er at selv om 90% av spammen forsvinner, så er det mer enn nok til at jeg fortsatt vil ha tiltak som stopper spam.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det betyr jo at om det virkelig var satt itt vilje til å spore frem og stoppe disse aktørene, så kunne man sansynligvis tatt knekken på 95% av all spam ved å stoppe bare et halvt dusin "firmaer" som bedriver slikt.

 

95% er faktisk det tallet Telenor også opererer med. Som de sier om sitt spamfilter;

http://www.telenor.no/bedrift/produkter/in.../spamfilter.jsp

http://www.online.no/at/sikkerhet/spam-virusfilter.html

 

* En del av et verdensomfattende nettverk mot Spam

* Benytter 7 ulike teknikker for å detektere spam

* Systemet utvikles/oppdateres kontinuerlig

* Utgjør en mur mot Internett

* Støttes av verdens fremste leverandører av anti-spam løsninger, Brightmail og Syntegra

* Stopper 95% av uønsket e-post

* Feilrate på 1:1 million

* 90% av all e-post blir behandlet på mindre enn 15 sekunder

* Kostnadene med å bekjempe Spam blir vesentlig redusert

* Ingen installasjon, drift/vedlikehold eller investeringer

 

Telenor besitter både kunnskapen og verktøyene til ved noen få tastetrykk å minske mengden spam ytterligere. Er liksom ingen rimelig grunn til at jeg og andre kunder skal motta spam i innboksen av typen "Penis Enlargement" etc. fordi vi ikke vil la oss utpresse av Telenor til å betale ekstra.

 

Min mening er at Telenor (og evt. andre ISP'er) som nå tar ekstra betalt for spamfilter, burde pålegges av myndighetene ved lov, å aktivere spamfilter for alle kunder. Ikke det at noen ikke har råd til å betale kr.29 pr. mnd. men det er liksom prinsippet og moral. Eller hva?

Lenke til kommentar

Jeg sliter med sånne her om dagen..får 5-10 om dagen:

 

Subject: Girl rumple her tits and f:ucks d-og

 

have come running and what youthe same.' 'Then if it was removed it was

http://xxxxxxxxxxxxxxx But if it did make sense�and Terryvery stupid, but I must confess that I am

Do you hear how the hooktop of the steps to call down. But the

to her across the field. In a flashthat I am in a sort of ecstasy. There's

 

-------------

lurer på hva som er greia med å fylle body med bare usammenhengende vås.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Min mening er at Telenor (og evt. andre ISP'er) som nå tar ekstra betalt for spamfilter, burde pålegges av myndighetene ved lov, å aktivere spamfilter for alle kunder. Ikke det at noen ikke har råd til å betale kr.29 pr. mnd. men det er liksom prinsippet og moral. Eller hva?

Dette med å pålegge ISPer å gi alle spamfilter går vell ikke under hva som bør omfattes av lov. Dette er et moralsk/etisk spørsmål, og det er da opp til oss forbrukere å velge en ISP som leverer dette dersom vi vil ha det. Virkemiddler vi har til rådighet er om mange klager til telenor, eller bytter ISP som årsak av at de tar betalt for spamfilteret.

Lenke til kommentar

I og med at spam anses som et problem og uønsket, ser jeg vel egentlig ingen motforestillinger mot å pålegge ISP å gjøre alt som står i deres makt å stoppe mest mulig, siden det blir distribuert gjennom deres fiber/ut til kundene. Spesiellt Telenor hvor staten er største aksjonær og henter ut årlig utbytte på rundt 2-3 milliarder, burde i det minste pålegges å gå foran som et godt eksempel.

 

Slik jeg tolker det, stopper Telenor idag mesteparten av spam ut til kundene. Men de lar alikevel med overlegg en del slippe gjennom, for deretter å "tilby" spamfilter til 29,- pr. mnd. Akuratt det "lukter ikke godt" synes jeg.

 

Telenor burde gjøre som captain Kirk på Starship Enterprise, dvs. beorde Shield Up :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...