Gå til innhold

Hvordan får jeg viften til å bråke mindre?

marti9

Anbefalte innlegg

Hallo.

I det siste har dataen min bråkt mer enn normalt, mest sannsynlig er det viften. Dataen min står på nesten hver natt og forstyrrer meg når jeg skal sove eller gjøre lekser. Hvordan kan jeg få vekk dette støyet? Skal jeg støvesuge dataen, eller finst det andre og bedre metoder?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke støvsug inne i PC-en. Støvsugermunnstykket er ladet med statisk elektrisitet, og hvis du er uheldig kan du komme i skade for å "svi av" noen komponenter. Støvfjerning har absolutt noe for seg, men på andre måter. Selv bruker jeg en pumpe, type gummibåt, med det smaleste munnstykket påsatt. Da får jeg et heftig lufttrykk som blåser bort det aller meste, uten farene som er forbundet med støvsuging og kompressor (som kan blåse ut litt olje), og uten å betale 100 kroner stykket for "luft på boks".

Med renere kjøleenheter går sannsynligvis viftene med lavere fart, og PC-en får et støynivå mer som da den var ny.

Hvis du er fingernem, litt modig og har noen hundrelapper å avse kan du gå på "vifter/kjølere"-kategoriene hos de fleste databutikker på nett og handle inn litt stillegående utstyr du monterer i stedet for det som fulgte med.

Lenke til kommentar
Ikke støvsug inne i PC-en. Støvsugermunnstykket er ladet med statisk elektrisitet, og hvis du er uheldig kan du komme i skade for å "svi av" noen komponenter. Støvfjerning har absolutt noe for seg, men på andre måter. Selv bruker jeg en pumpe, type gummibåt, med det smaleste munnstykket påsatt. Da får jeg et heftig lufttrykk som blåser bort det aller meste, uten farene som er forbundet med støvsuging og kompressor (som kan blåse ut litt olje), og uten å betale 100 kroner stykket for "luft på boks".

Med renere kjøleenheter går sannsynligvis viftene med lavere fart, og PC-en får et støynivå mer som da den var ny.

Hvis du er fingernem, litt modig og har noen hundrelapper å avse kan du gå på "vifter/kjølere"-kategoriene hos de fleste databutikker på nett og handle inn litt stillegående utstyr du monterer i stedet for det som fulgte med.

tusen takk. Skal prøve det, men det er vel det som er "støyproblemet"?

Lenke til kommentar
Ja, det er nok enten det at kjøleribbene er fulle av støv og viftene må kjøre på for å oppnå samme effekt som før, eller at viftene begynner å bli gamle og slitne.

Blåste ut en god del støv i går, og merker god forskjell.

Tusen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...