Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber vs ADSL

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå i en 1-2 mnd hatt tilgang på opptil 51 Mbit med fiberaccess opp- og nedlasting.

Leverandøren fant så ut at jeg hadde lastet ned litt for mye og degraderte meg til det jeg har betalt for ca. 7000 Mbit opp og ned.

Helt GREIT dette, men jeg sitter her med en sur bismak over at jeg heller burde beholdt 20 Mbit linjen min fra NGT.

Lurer da som dere skjønner om det egentlig ER noe spes forskjell på en fiberlinje og en ADSL-linje?

Er greitnok at fibergutta påstår det overhodet ikke er noe pakketap og at nedetidene er minimale, men det er virkelig SÅ mye bedre...?!

Jeg betaler nå også ca. det tredoble for ca. 1/3 av min gamle NGT-linje.

Hva er det beste valget her...? ADSL-linjen min målte jeg til 16-17 Mbit mange ganger.

Se forøvrig www.telepriser.no for samling av hastighetstester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk fiber for 2 uker siden.

Nå: Fiber fra Lyse. 10/10Mbit/s. 449kr./mnd.

Før: ADSL2 fra NGT. 20/1,1Mbit/s 559kr./mnd. (linja ble målt til ca. 15 Mbit/s)

Forskjell: Fiber er kjappere. Nett sider loader kjappere. Stabilt.

Men vil ikke si at det er verdt å betale så mye som du gjør hvis du kun får 7Mbit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Med fiber har du også muligheten til å foreta fremtidige oppgraderinger når ISP-en er klar med nytt og bedre utstyr. Det er like greit å skaffe det først som sist, så er du klar for fremtiden.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg heller ha beholdt en symetrisk 7/7 linje en å hatt en usymetrisk 20/1 linje, men det er nå bare meg.

Pluss at hvis alternativet er NGT, så hadde jeg heller valgt dailup.

Hvilken leverandør er det du har?. Hvis du betaler 1500kr mnd for en 7/7 fiberlinje så synes jeg det høres mye ut.

Lenke til kommentar

fiberen var en skuffelse for min del, ble lovet at mottakren skulle nå hele huset, som det gjorde før, men neeeida. Må sette på en annen ruter i tillegg til den vi har i veggen for at den skal nå enkelte deler i huset, utrolig irriterende, skulle vel egentlig få lik opp og ned lastning, men endte opp med 10mbit opp og 3mbit ned... men, men

edit: nettet detter mer ut nå, enn det gjorde med adsl`en

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Fant nettopp ut her at jeg var en dag for seint til å beholde NGT-linja...! Betaler ca. 1200,- for fiberlinjen.

Dailup ?! Hvem er det for noen ??

Du som sier du ville beholdt linja... Hvorfor det?

Synes også responsen på nettsider ER kjappere, men det er surt gå så jævlig ned som de gjorde nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Dailup ?! Hvem er det for noen ??

Dette var nok en spøk fra hans side, da dial-up er det vi tenker på når vi snakker om "56k analogt modem"; og det er negativt ladet.

Lenke til kommentar
fiberen var en skuffelse for min del, ble lovet at mottakren skulle nå hele huset, som det gjorde før, men neeeida. Må sette på en annen ruter i tillegg til den vi har i veggen for at den skal nå enkelte deler i huset, utrolig irriterende, skulle vel egentlig få lik opp og ned lastning, men endte opp med 10mbit opp og 3mbit ned... men, men

edit: nettet detter mer ut nå, enn det gjorde med adsl`en

Det virker for meg igjennom det du beskriver at du sliter med ett trådløst nettverk i huset ditt! I såfall har fiberen ingen påvirkning når det gjelder din trådløs dekning inne i huset ditt. Prøv og koble deg rett i modemet med en kabel!

Hvorfor i alle dager skulle man nedgradere til ADSL når du er så heldig at du har mulighet til fiber?

Det blir akkurat det samme som å rive en 1000 felts motorveg som går direkte inn i huset ditt og bytte den ut med en smal ustabil grus veg.

Lenke til kommentar
Hvorfor i alle dager skulle man nedgradere til ADSL når du er så heldig at du har mulighet til fiber?

Det blir akkurat det samme som å rive en 1000 felts motorveg som går direkte inn i huset ditt og bytte den ut med en smal ustabil grus veg.

Mener du virkelig det?

Jeg synes ikke jeg merker noe forskjell i praktisk på fiber og ADSL. Kanskje LITT raskere respons på nettsider, ellers er det ikke enorme forskjellene.

Eneste uploadfarten her som gjør at jeg stusser. Husk på at prisen er 1200 pr. mnd for dette.

460,- for 20 Mbit fiber på en linje som er ca. 3 ganger så rask.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vitsen med fiber får du se i 2009 når alle slår på et digitalt tv-bilde på samme nett som du har ADSL linjen din på. Noe som vil påvirke hastigheten på ADSL betraktelig siden hele nabolaget ditt deler samme kapasitet.

Fiber er en dedikert linje inn til huset ditt som er dønn stabilt og synkront !

Vitsen med fiber er gjerne for de som hoster servere men i 2009 vil Fiber være en nødvendighet spør du meg.

Lenke til kommentar
Vitsen med fiber får du se i 2009 når alle slår på et digitalt tv-bilde på samme nett som du har ADSL linjen din på. Noe som vil påvirke hastigheten på ADSL betraktelig siden hele nabolaget ditt deler samme kapasitet.

Fiber er en dedikert linje inn til huset ditt som er dønn stabilt og synkront !

Vitsen med fiber er gjerne for de som hoster servere men i 2009 vil Fiber være en nødvendighet spør du meg.

Ok, glimmers!

Jeg har bestemt meg for å beholde linja mi her. Tester den synkront opp og ned med 10 MBit, so I am happy..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Til kjapp info her:

Med ny NGT 20 Mbit linje får jeg nå ca. 17 ganger så rask fart som det BKK kunne tilby til utlandet.

BKK: 100 kbit/sec

NGT: 1,7-1,8Mbit/sec fra samme fil i USA.

Ellers i Skandinavia så fikk jeg noelunde like god fart på begge.

Seff et pluss med synkron opp- og nedlastingsfart, pluss litt raskere responstider på fiber. Dog kan det stilles spørsmålstegn med hvor mye disse responstidene faktisk betyr i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...