Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstralys VW Touran


chma

Anbefalte innlegg

For å gjøre en ting klart med en gang, dette er ikke av styling behov, men funksjonelle behov om det i det hele tatt blir gjort.

 

Jeg vurderer å sette på noen form for ekstralys på den strøkne Touranen jeg henta for noen uker siden.

 

Det er ikke Xenon lys på den, kun vanlige lamper. Jeg kjører mye bil, opp mot 90mil i uka og mye av dette er mellom Oslo og Lillehammer, samt på fjellet om vintern. Etter å ha kjørt RV4 en del i høst har flere ganger sett elg nært veien og tenkt taken hva hvis....og tanken med ørlitegrann mer lys hadde jeg sett den tidligere.

 

Ekstralys er kanskje ikke det peneste å sette på en traust Touran, men hvor store trenger man før det har en god effekt på synslengde når man har vanlige lys? Hella har jo noen mindre ovale som ikke ser så fryktelig skrikende ut, men er det noe poeng med små slike? og hva pleier slikt å ligge på ferdig montert fra ett godkjent verksted, er nybil garanti igjen på bilen så gidder ikke risikere den selv om jeg har teknisk innsikt og ei heller tid til å installere selv.

 

Vil ekstra luftmotstand gi noe merkbart økt diesel forbruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det nærlys eller fjernlys du vil forbedre? Dersom du tenker på nærlyset, er du sikkert klar over at ekstra nærlys IKKE kan brukes (lovlig) sammen med bilens nærlys, kun parklys kan være tent. For fjernlys gjelder ikke dette, men det er regler for max lysmengde. Tenk også på plasseringen, dersom ekstralysene stikker foran støtfangeren, er det fort å få skade på lyktene ved parkering etc.

 

Har du sett på disse: http://www.visualeyes.se/ ? Ekstralys som monteres på innsiden av frontruten.

 

Økt forbruk pga ekstralys hadde jeg ikke bekymret meg over i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Er fjernlys jeg tenker på, vet at det ikke er tillatt med ekstra nærlys.

 

Så en Touran med med ovale comet lamper fra hella, så ikke nøye nok etter på hva for modell det var. Montert på fangern foran grillen så det hverken ille ut eller mulig å skade dem ved parkering...uten å skade bilen også.

Lenke til kommentar

har den største modellen av de to ovale hella ff-kasterne på astraen min. godt fornøyd med de, ikke langt unna de gamle store kasterne til hella (som jeg og har kjørt litt med på en annen bil), og ikke enormt store og stygge.

 

men det første jeg ville gjort i ditt tilfelle er å prøve kraftigere pærer først. selv kjører jeg langs mye kjipt elgterreng, og godt lys er viktig. satte i phillips x-power nærlys for noen uker siden, "80% +," og det hjelper mye. spesielt viktig i nærlys siden ekstralys hjelper lite når man blender ned. både phillips og osram har gode slike pærer, hhv. x-power og nightbreaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...