Gå til innhold

Livets mysterier. Klarer noen denne?


myrlas

Anbefalte innlegg

La os si man har en tynn tråd - eller en sen, slik som man bruker å fiske med. Den er tynn, lett og glatt. la oss si at den var lang. Kjempelang. I den ene enden holder du.

 

Spørsmålet er:

 

Hvor lang måtte den senen være for at du ikke skulle klare å dra den? Vi forutsetter at den ikke hekter seg fast i noe, og at den ligger på f.eks asfalt.

 

Noen som kan å regne på sånn friksjon, eller hva det nå enn er man må regne på for å finne ut av sånne livets mysterier?

Endret av myrlas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut hvor mange Newton du greier å dra med. Dette kan testes ved at du prøver å dra noe tungt med en fjærvekt som måler Newton.

 

Deretter må du vite tykkelsen og massetetthetentil sena. En tynn fiskesene kan være noe mellom 0,12 og 0,25 millimeter, og da regner jeg med at det er diameteren det er snakk om.

 

Massetettheten tør jeg ikke gjette på, men kanskje 0,8 x 10^3 kg/m^3 (vann har en tetthet på 0,998 x 10^3 kg/m^3, og jeg ser for meg at en slik sene ikke vil synke i vann)?

 

Du må også vite friksjonskoeffisienten mot underlaget. I og med at du sier at den er glatt, er det antakeligvis rundt 0,15.

 

Med i regnestykket får du også tyngeakselerasjonen som er på ca 9,81 m/s^2

 

Etter mine beregninger får du da:

h = R/(my x rho x ((tykkelse/2)^2) x pi) x g)

 

(er helt sikkert feil)

 

Hvor:

h = lengen på sena

R = kraften du greier å dra med

my = friksjonskoeffisienten

rho = massetettheten til sena

((tykkelse/2)^2) x pi) = arelaet til tverrsnittet til sena

pi = 3,14

g = tyngeakselerasjonen

 

Dette er et sammensurium av formler for friksjon, massetetthet, tyngde og volum.

 

Edit: Sena vil ryke når kraften fra snordraget overskrider det sena tåler. Orker ikke å sette opp noen formel for dette. Sena vil garantert ryke før den blir for tung å dra (den sykeste 0,25 millimteren for ti år siden holdt 17 kg, så vidt jeg husker).

 

Edit 2: Du kan også teste hvor mange Newton du kan dra, ved å feste et lodd til et tau i en trinse, slik at loddet henger loddrett, mens du drar vannrett. Legg på vekter til du ikke greier meg. Når vekta blir for tung, ser på du massen, og ganger det med 9,81 m/s^2. Da har du antall Newton du greier å dra.

 

Edit 3: Gitt at senen er uendelig sterk, og at:

my = 0,15

tykkelsen = 0,24 mm

rho = 0,8 x 10^3 kg/m^3

og at loddet som henger i tauet i trinsen er på 70 kg

 

... skal sena bli omtrent 1,3 millioner meter før du ikke greier å dra den mer.

 

Daniel :)

Endret av danilovic
Lenke til kommentar
Først må du finne ut hvor mange Newton du greier å dra med. Dette kan testes ved at du prøver å dra noe tungt med en fjærvekt som måler Newton.

 

Deretter må du vite tykkelsen og massetetthetentil sena. En tynn fiskesene kan være noe mellom 0,12 og 0,25 millimeter, og da regner jeg med at det er diameteren det er snakk om.

 

Massetettheten tør jeg ikke gjette på, men kanskje 0,8 x 10^3 kg/m^3 (vann har en tetthet på 0,998 x 10^3 kg/m^3, og jeg ser for meg at en slik sene ikke vil synke i vann)?

 

Du må også vite friksjonskoeffisienten mot underlaget. I og med at du sier at den er glatt, er det antakeligvis rundt 0,15.

 

Med i regnestykket får du også tyngeakselerasjonen som er på ca 9,81 m/s^2

 

Etter mine beregninger får du da:

h = R/(my x rho x ((tykkelse/2)^2) x pi) x g)

 

(er helt sikkert feil)

 

Hvor:

h = lengen på sena

R = kraften du greier å dra med

my = friksjonskoeffisienten

rho = massetettheten til sena

((tykkelse/2)^2) x pi) = arelaet til tverrsnittet til sena

pi = 3,14

g = tyngeakselerasjonen

 

Dette er et sammensurium av formler for friksjon, massetetthet, tyngde og volum.

 

Edit: Sena vil ryke når kraften fra snordraget overskrider det sena tåler. Orker ikke å sette opp noen formel for dette. Sena vil garantert ryke før den blir for tung å dra (den sykeste 0,25 millimteren for ti år siden holdt 17 kg, så vidt jeg husker).

 

Edit 2: Du kan også teste hvor mange Newton du kan dra, ved å feste et lodd til et tau i en trinse, slik at loddet henger loddrett, mens du drar vannrett. Legg på vekter til du ikke greier meg. Når vekta blir for tung, ser på du massen, og ganger det med 9,81 m/s^2. Da har du antall Newton du greier å dra.

 

Edit 3: Gitt at senen er uendelig sterk, og at:

my = 0,15

tykkelsen = 0,24 mm

rho = 0,8 x 10^3 kg/m^3

og at loddet som henger i tauet i trinsen er på 70 kg

 

... skal sena bli omtrent 1,3 millioner meter før du ikke greier å dra den mer.

 

Daniel :)

 

Fantastisk svar!!! Jeg bøyer meg i støvet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...