myrlas Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) La os si man har en tynn tråd - eller en sen, slik som man bruker å fiske med. Den er tynn, lett og glatt. la oss si at den var lang. Kjempelang. I den ene enden holder du. Spørsmålet er: Hvor lang måtte den senen være for at du ikke skulle klare å dra den? Vi forutsetter at den ikke hekter seg fast i noe, og at den ligger på f.eks asfalt. Noen som kan å regne på sånn friksjon, eller hva det nå enn er man må regne på for å finne ut av sånne livets mysterier? Endret 13. november 2008 av myrlas Lenke til kommentar
myrlas Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 gi meg tall! Jeg aner ikke svaret. Jeg kunne tenkt meg å visst det derimot. På ett eller annet tidspunkt så må jo totalvekten bli så stor at jeg ikke klarer å dra den. Samtidig så vil jo en fiskesen ryke også etter en tid. Men når? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Først må du finne ut hvor mange Newton du greier å dra med. Dette kan testes ved at du prøver å dra noe tungt med en fjærvekt som måler Newton. Deretter må du vite tykkelsen og massetetthetentil sena. En tynn fiskesene kan være noe mellom 0,12 og 0,25 millimeter, og da regner jeg med at det er diameteren det er snakk om. Massetettheten tør jeg ikke gjette på, men kanskje 0,8 x 10^3 kg/m^3 (vann har en tetthet på 0,998 x 10^3 kg/m^3, og jeg ser for meg at en slik sene ikke vil synke i vann)? Du må også vite friksjonskoeffisienten mot underlaget. I og med at du sier at den er glatt, er det antakeligvis rundt 0,15. Med i regnestykket får du også tyngeakselerasjonen som er på ca 9,81 m/s^2 Etter mine beregninger får du da: h = R/(my x rho x ((tykkelse/2)^2) x pi) x g) (er helt sikkert feil) Hvor: h = lengen på sena R = kraften du greier å dra med my = friksjonskoeffisienten rho = massetettheten til sena ((tykkelse/2)^2) x pi) = arelaet til tverrsnittet til sena pi = 3,14 g = tyngeakselerasjonen Dette er et sammensurium av formler for friksjon, massetetthet, tyngde og volum. Edit: Sena vil ryke når kraften fra snordraget overskrider det sena tåler. Orker ikke å sette opp noen formel for dette. Sena vil garantert ryke før den blir for tung å dra (den sykeste 0,25 millimteren for ti år siden holdt 17 kg, så vidt jeg husker). Edit 2: Du kan også teste hvor mange Newton du kan dra, ved å feste et lodd til et tau i en trinse, slik at loddet henger loddrett, mens du drar vannrett. Legg på vekter til du ikke greier meg. Når vekta blir for tung, ser på du massen, og ganger det med 9,81 m/s^2. Da har du antall Newton du greier å dra. Edit 3: Gitt at senen er uendelig sterk, og at: my = 0,15 tykkelsen = 0,24 mm rho = 0,8 x 10^3 kg/m^3 og at loddet som henger i tauet i trinsen er på 70 kg ... skal sena bli omtrent 1,3 millioner meter før du ikke greier å dra den mer. Daniel Endret 13. november 2008 av danilovic Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 skall si, alt du skrev der ble bare rot for meg Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 med mindre man er i verdensrommet, da kan den være evig lang Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg har alltid hatt tanken at siden jeg nå sitter i et rom med min maskin. Det er vegger osv, at det er grenser. Og jeg tenker i 3 dimensjoner, de andre er teorier som er litt tynne enda, der er det snakk om tid og mye annet. Jeg mener at Universet har en grense. Men dette blir jo seff spekulasjoner. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 universet utvider seg med lysetshastighet, sier folk. Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 mener at universet ikke har noen grense, eller kanskje universet har det men det er alltid plass utenfor. Som at det er et stort åpent rom der de aller ytterste planetene ligger ytterst ut mot det åpne rommet og bare beveger seg lengre å lengre ut.. hadde vi vært der ville det blitt en himmel uten stjerner Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 sånt er mektig å tenke på futurama har jo løst det på en enkel måte, ved kanten av universet er det et annet univers, likt, bare litt annerledes. i futurama finns det jo utallige universer, alle like men litt forskjellig Lenke til kommentar
myrlas Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Først må du finne ut hvor mange Newton du greier å dra med. Dette kan testes ved at du prøver å dra noe tungt med en fjærvekt som måler Newton. Deretter må du vite tykkelsen og massetetthetentil sena. En tynn fiskesene kan være noe mellom 0,12 og 0,25 millimeter, og da regner jeg med at det er diameteren det er snakk om. Massetettheten tør jeg ikke gjette på, men kanskje 0,8 x 10^3 kg/m^3 (vann har en tetthet på 0,998 x 10^3 kg/m^3, og jeg ser for meg at en slik sene ikke vil synke i vann)? Du må også vite friksjonskoeffisienten mot underlaget. I og med at du sier at den er glatt, er det antakeligvis rundt 0,15. Med i regnestykket får du også tyngeakselerasjonen som er på ca 9,81 m/s^2 Etter mine beregninger får du da: h = R/(my x rho x ((tykkelse/2)^2) x pi) x g) (er helt sikkert feil) Hvor: h = lengen på sena R = kraften du greier å dra med my = friksjonskoeffisienten rho = massetettheten til sena ((tykkelse/2)^2) x pi) = arelaet til tverrsnittet til sena pi = 3,14 g = tyngeakselerasjonen Dette er et sammensurium av formler for friksjon, massetetthet, tyngde og volum. Edit: Sena vil ryke når kraften fra snordraget overskrider det sena tåler. Orker ikke å sette opp noen formel for dette. Sena vil garantert ryke før den blir for tung å dra (den sykeste 0,25 millimteren for ti år siden holdt 17 kg, så vidt jeg husker). Edit 2: Du kan også teste hvor mange Newton du kan dra, ved å feste et lodd til et tau i en trinse, slik at loddet henger loddrett, mens du drar vannrett. Legg på vekter til du ikke greier meg. Når vekta blir for tung, ser på du massen, og ganger det med 9,81 m/s^2. Da har du antall Newton du greier å dra. Edit 3: Gitt at senen er uendelig sterk, og at: my = 0,15 tykkelsen = 0,24 mm rho = 0,8 x 10^3 kg/m^3 og at loddet som henger i tauet i trinsen er på 70 kg ... skal sena bli omtrent 1,3 millioner meter før du ikke greier å dra den mer. Daniel Fantastisk svar!!! Jeg bøyer meg i støvet Lenke til kommentar
fjeddiu Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Det Daniel skriver virker ganske overbevisende, men etter det jeg har lest i de andre postene hans. Man vet jo aldri Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 sånt er mektig å tenke på futurama har jo løst det på en enkel måte, ved kanten av universet er det et annet univers, likt, bare litt annerledes.i futurama finns det jo utallige universer, alle like men litt forskjellig futurama har faktisk et svar på alle livets mysterier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå