ondmygg Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Hei! Jeg skal ha prøve i Historie til fredag, og jeg trenger litt hjelp angående noen spm. Prøven handler om den greske og romerske antikken og noen av spm. vi kan få er: 1. Hvem hadde størst makt i den romerske republikken? 2. Nevn noen av virkninger av den romerske ekspansjonen. 3. Beskriv romerens taktikk for å beholde kontrollen i det store riket. 4. Hva kan være årsaken til at romerne ikke utviklet arbeidsbesparende maskiner? 5. Hvor oppstod kristendommen, og hvorfor ble sen etter hvert oppfattet som en trussel mot det romerske samfunnet? 6. Nevn noen årsaker til Romerrikets fall. Sannheten er at jeg kan svare veldig grovt på disse spm, men ikke veldig detaljert. Vær så snill å gi tilbakemeldinger/svar på spm. Takk Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Har du ikke historiebok eller? 1. Patriserne, eliten i samfunnet. 4. De hadde slaver til å gjøre dirty work. 6. - Det ble for stort, ble lettere å erobre enn å holde på land - Høye skatter - Skattefritak for rike stormenn, skapt misnøye - Administrasjonen flyttet til Konstantinopel - rikdommen i øs, byene i vest forfalt - kriger i vest - godsdanning og naturalhusholdning – jorda samlet på færre hender - klimaforverring - utarming av jorde - matmangel - dårlig kosthold – sykdommer – pest - lavere folketall – mindre skatteinntekter Ytre årsaker: - Presset på grensene - Germanske folkestammer i vest - Perserne i øst - Overføring av ressurser Orker ikke å svare på resten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå