Gå til innhold

Laptop hdd 5400rpm vs 7200rpm. batt.levetid, støy, varme ol.


Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd for ny post ang. dette. Jeg vet det er mange poster av samme karakter på dette forumet, og ja, jeg har sjekket flere av dem. Allikevel føler jeg at jeg vil ha mer oppdaterte svar.

 

Jeg skal kjøpe ny laptop, og lurer på hva slags hdd jeg skal putte i maskina. Jeg har liksom alltid trodd 7200rpm var best, uten at jeg har tenkt så mye på de negative sidene som varmeutvikling, strøm ol. Hva mener dere? Er 7200rpm så mye bedre hva ytelse gjelder?

 

Jeg tar litt bilder ol, så det blir noe photoshopredigering, samt videoredigering (men ikke mye, kun av og til), og litt gaming. Men er ytelsene såppass magre, at det ikke er vedt det mtp. at det krever mer av batteriet, støyer mer ol? I en desktopmaskin skjønner jeg jo at 7200rpm (eller mer) er å foretrekke, fordi da tenker man ikke så mye på disse andre tingene. Så hvordan er det med ytelse vs. strøm/støy?

 

Kom mer enn gjerne med egne erfaringer og meninger, og igjen, beklager for enda ett nytt topic ang. dette..

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke er særdeles redd for støy, så bør du ikke velge 7200 rpm.

Men om du er mer normal, slik som de fleste andre er, så kan du fint velge 7200 rpm. Da du får bedre ytelse, og dårligere batteri kapasitet.

Endog så blir det nok ikke så veldig mye dårligere batteri kapasitet.

I tillegg så bruker du PC til photshopping og video redigering, så da trenger du nok strøm, så lenge du holder på med dette, og da vil det ikke vær et problem, mtp. batteri levetid.

Lenke til kommentar

Sant nok, men hvor mye mindre batterilevetid kan man vente seg (om det er noen som har testet dette)? Jeg bruker maskina i forelesninger også, og jeg trenger nok en fire timer med jobbing (skriving), og når jeg driver med dette trenger jeg jo ikke akkurat 7200rpm. Det er mer under redigering, spilling det kunne vært kjekkt (hvis det øker performance).

Lenke til kommentar

jeg har en 5400rpm disk i min laptop og irriterer meg grønn over hvor treg den er. jeg ville ha tatt mer ytelsen over bittelitt mer støy og kanskje 10 min mindre batterilevetid (jeg vet ikke om dette stemmer, men kan ikke tenke meg at det er så stor forskjell på 5400 og 7200) any day!

grunnen til at jeg ikke oppgraderer til en 7200 disk nå, er at jeg venter på at ssd skal få en mer realistisk pris.

Lenke til kommentar
jeg har en 5400rpm disk i min laptop og irriterer meg grønn over hvor treg den er. jeg ville ha tatt mer ytelsen over bittelitt mer støy og kanskje 10 min mindre batterilevetid (jeg vet ikke om dette stemmer, men kan ikke tenke meg at det er så stor forskjell på 5400 og 7200) any day!

grunnen til at jeg ikke oppgraderer til en 7200 disk nå, er at jeg venter på at ssd skal få en mer realistisk pris.

 

 

Ja det kan vel ikke være mer enn 10 min dårligere strøm, eller? Er vanskelig å si hva som er best.. Løsningen er vel å kjøpe 7200rpm (som jeg alltid har gjort), dermed vil jeg aldri finne ut hvor mye bedre batterilevetid jeg kunne hatt..

Lenke til kommentar

En ting er hastiheten i rpm, det har vel så mye så si tettheten for data på platene.

 

Sånn ca sier dem at man kan få opptil 30% økning med en 7200rpm disk i visse tilfeller. Strømforbruket er så å si likt, kanskje bitte litt høyere. Avhengig av disk kan en 7200rpm fra en produsent bruke like lite eller mye som en 5400 fra en annen.

 

Jeg har 5400 i min laptop i dag, og den skal jeg se å få ut. hadde 7200 i den forrige og det er her man som oftest har flaskehalsen.

 

Så jeg ville satsa på en 7200rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...