Edstro Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Hei. Jeg har et problem som jeg gjerne vill drøfte for dere. Når jeg var liten hadde jeg meget alvorlig astma, som også preger meg nå. Derfor har jeg kraftig nedsatt lungekapasitet. I tilegg til at jeg yter endel mindre en vanlige mennesker har jeg problemer med finmotorikken. Dette gjør at jeg har problemer med masse i gymen. Det gjelder ballspill og andre øvelser. Pågrunn av vanskene mine gruer jeg meg til ver gymtime. Det er ikke noe kjekt. Jeg skiller meg ut fordi jeg er så elendig i alt. Dette er pinelig og unødvendig. I tillegg så skal jeg få vurdering i faget? Jeg har levert inn dokumentasjon på vanskene til læreren, men føler han ikke tar noe spesielt hensyn til det. Neste gymtime skal vi ha turn. Dette er jeg nervøsen for allerede nå. Jeg har snakket med faren min om dette og han mener det skal være mulig å få fritak i gym, om man har legeatest på dette. Å det vil garantert legen min gi meg påsto han. Hvilke rettigheter har jeg her? Endret 12. november 2008 av eddielie30 Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Går på Ungdomsskole eller Videregående? PÅ Ungdomsskole skall du få fritak ved legeatest Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Husk at du kan trene deg fra mange typer astma, men bør selvfølgelig ta det i ditt eget tempo, og med legeattest og slikt bør du kanskje kunne få et særskilt program å følge med tillatelse fra gymlærer. Jeg ser ingen grunn til å ta fritak fra et fag som gym. Om du ikke tar det fysiske - ta i hvert fall det teoretiske. Endret 12. november 2008 av Expired product Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Vidergående. Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Tror det ikke er mulig å få fritak fra gym i Videregående. Gi gymlæreren din en legeatest får å evntuelt gi deg et eget program. Eller kansje han lar deg gyme i eget tempo Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Husk at du kan trene deg fra mange typer astma, men bør selvfølgelig ta det i ditt eget tempo, og med legeattest og slikt bør du kanskje kunne få et særskilt program å følge med tillatelse fra gymlærer. Jeg ser ingen grunn til å ta fritak fra et fag som gym. Om du ikke tar det fysiske - ta i hvert fall det teoretiske. Jeg sier ikke at jeg ikke vill være i gymtimen. Det er det samme. Jeg vill bli fritatt fra å få vurdering i faget. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Tror det ikke er mulig å få fritak fra gym i Videregående. Gi gymlæreren din en legeatest får å evntuelt gi deg et eget program. Eller kansje han lar deg gyme i eget tempo Ok? Er du helt sikker på dette? Uansett sliter jeg så mye at om jeg ikke får fritak. Slutter jeg i faget og tar privatisteksamen. Det kommer garantert til å gå bedre en det jeg ligger ann til nå. Som er karakteren 3. Synest det er helt sykt at vi som har vansker med finmotorikk og/eller lungeproblemer skal bli vurdert på samme plan som de andre. Helt idiotisk. Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg sier ikke at jeg ikke vill være i gymtimen. Det er det samme. Jeg vill bli fritatt fra å få vurdering i faget. Får du ikke vurdering i et fag på Videregående skole blir det vanskelig å få lærling plass Lenke til kommentar
Sertito Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Du trenger ingen grunn til fritak fra gym Gym er ikke ett relevant fag ut i yrke (med mindre du går idretts linje så klart) Personlig er faring er: En kompis ville ikke ha gym så han leverte et skjema der det sto han ville ha fritak fra gym. Ingen begrunnelse engang å han fikk fritak! Han var bare lat.... Så astma osv virker som en gyldig grunn i forhold? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Du trenger ingen grunn til fritak fra gym Gym er ikke ett relevant fag ut i yrke (med mindre du går idretts linje så klart)Personlig er faring er: En kompis ville ikke ha gym så han leverte et skjema der det sto han ville ha fritak fra gym. Ingen begrunnelse engang å han fikk fritak! Han var bare lat.... Så astma osv virker som en gyldig grunn i forhold? Jeg går på studiespesialiserende. Pågrunn av det overnevnte probleme som svekker min karakter i gym, vill jeg ha fritak. Jeg ser ikke noe problem i det? Gym er ikke et relevant fag for videre utdanning på universitetet. Jeg ligger på meget gode karakterer i de teoretiske fagene. Derfor er det dumt at mine problemer skal ødelegge en gym karakter som jeg kunne vært foruten og da igjen trekke ned poengsummen min. Endret 12. november 2008 av eddielie30 Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Hurra sier bare jeg. Hadde elevsamtale idag, og hadde på forhånd sendt melding til kontaktlærer dagen før om min situasjon i gymen. Han hadde da før elevsamtalen sent dette videre til administrasjonen. Nå skal det ordne med et fritak, så fremt jeg skaffer en legeatest. Å den får jeg i løpet av neste uke av legen. Så til alle dere som lurer. Ja, det er mulig å få fritak i kroppsøvning, så fremt det er gode grunner for det. Jeg skal være i timene, men vill ikke få en vurdering. Lenke til kommentar
Økotufs Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hei Jeg har nesten akkurat samme problem. I fjor leverte jeg TRE legeatester, men jeg følte at læreren ikke tok noen spesiell hensyn til dette. Men i år har jeg snakket med gymlærern og vi har funnet ut jeg skal gjøre de øvelsene jeg føler jeg klarer å gjøre, å gjøre så godt jeg kan. Dersom det er noe jeg ikke klarer / evt. ikke vil gjøre pga pinligheter, så får jeg gjøre noe annet. Jeg går på spinnerommet, eller på noen av de ytterst få treningsapparatene vi har og trener den delen i kroppen som er svakt. I mitt tilfelle trener jeg knærne mine. Spinning fungerer bra får føtter, legg,knær, lår og mage. Snakk litt med rådgiver på skolen din om dette, og aller helst gymlæreren din å fortell at dette er vikrelig et problem for deg. Håper dette hjelper litt Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 HeiJeg har nesten akkurat samme problem. I fjor leverte jeg TRE legeatester, men jeg følte at læreren ikke tok noen spesiell hensyn til dette. Men i år har jeg snakket med gymlærern og vi har funnet ut jeg skal gjøre de øvelsene jeg føler jeg klarer å gjøre, å gjøre så godt jeg kan. Dersom det er noe jeg ikke klarer / evt. ikke vil gjøre pga pinligheter, så får jeg gjøre noe annet. Jeg går på spinnerommet, eller på noen av de ytterst få treningsapparatene vi har og trener den delen i kroppen som er svakt. I mitt tilfelle trener jeg knærne mine. Spinning fungerer bra får føtter, legg,knær, lår og mage. Snakk litt med rådgiver på skolen din om dette, og aller helst gymlæreren din å fortell at dette er vikrelig et problem for deg. Håper dette hjelper litt Høres ut som problemet ditt er vekt (?) Isåfall får du hvertfall ikke fritak fra gym Lenke til kommentar
Økotufs Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 HeiJeg har nesten akkurat samme problem. I fjor leverte jeg TRE legeatester, men jeg følte at læreren ikke tok noen spesiell hensyn til dette. Men i år har jeg snakket med gymlærern og vi har funnet ut jeg skal gjøre de øvelsene jeg føler jeg klarer å gjøre, å gjøre så godt jeg kan. Dersom det er noe jeg ikke klarer / evt. ikke vil gjøre pga pinligheter, så får jeg gjøre noe annet. Jeg går på spinnerommet, eller på noen av de ytterst få treningsapparatene vi har og trener den delen i kroppen som er svakt. I mitt tilfelle trener jeg knærne mine. Spinning fungerer bra får føtter, legg,knær, lår og mage. Snakk litt med rådgiver på skolen din om dette, og aller helst gymlæreren din å fortell at dette er vikrelig et problem for deg. Håper dette hjelper litt Høres ut som problemet ditt er vekt (?) Isåfall får du hvertfall ikke fritak fra gym Er du frekk? Nei, problemet mitt er at jeg har tidligere "knust" kneskålen som liten, og har en skade som aldri vil bli helt bra. Og i fjor fikk jeg skuldren ut av ledd, da jeg sked på isen. Vekt er ikke problemet mitt i gymmen nei. Det er pinlig i turn hvor jeg f.eks må klatre opp et tau, eller rulle rundt og slike ting som andre klarer, men ikke jeg fordi det faktisk ennå gjør vondt. Har ikke fådd fritak, men tilpassning i gymmen. Eneste grunn til fritak i gym er et knekt ben med gips eller kyssesyken. Er klar over det. Lenke til kommentar
abc12345 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 HeiJeg har nesten akkurat samme problem. I fjor leverte jeg TRE legeatester, men jeg følte at læreren ikke tok noen spesiell hensyn til dette. Men i år har jeg snakket med gymlærern og vi har funnet ut jeg skal gjøre de øvelsene jeg føler jeg klarer å gjøre, å gjøre så godt jeg kan. Dersom det er noe jeg ikke klarer / evt. ikke vil gjøre pga pinligheter, så får jeg gjøre noe annet. Jeg går på spinnerommet, eller på noen av de ytterst få treningsapparatene vi har og trener den delen i kroppen som er svakt. I mitt tilfelle trener jeg knærne mine. Spinning fungerer bra får føtter, legg,knær, lår og mage. Snakk litt med rådgiver på skolen din om dette, og aller helst gymlæreren din å fortell at dette er vikrelig et problem for deg. Håper dette hjelper litt Høres ut som problemet ditt er vekt (?) Isåfall får du hvertfall ikke fritak fra gym Er du frekk? Nei, problemet mitt er at jeg har tidligere "knust" kneskålen som liten, og har en skade som aldri vil bli helt bra. Og i fjor fikk jeg skuldren ut av ledd, da jeg sked på isen. Vekt er ikke problemet mitt i gymmen nei. Det er pinlig i turn hvor jeg f.eks må klatre opp et tau, eller rulle rundt og slike ting som andre klarer, men ikke jeg fordi det faktisk ennå gjør vondt. Har ikke fådd fritak, men tilpassning i gymmen. Eneste grunn til fritak i gym er et knekt ben med gips eller kyssesyken. Er klar over det. Sa jeg at jeg var frekk kansje? De fleste overvekrige har problemer med kneet. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Herregud kh92no. Du kan ikke bare stille en "diagnose" på bakgrunn av at han har dårlige knær. Det beste hadde vært å holde kjeft, og om du absolutt må vite det; spør han. Ikke gjør antydninger til noe. Jeg har også problemer med knær og legger, men er langt fra overvektig. Til du blir litt mer kyndig: Les, og ikke kommenter. Ikke si ting om du er usikker - i så fall finn en kilde først. Om det i så fall hadde vært vekt kunne det dreid seg om fedme i form av sykdom - og da gjelder andre regler igjen. Ikke for å være frekk, men du burde kanskje følge litt mer med i norsktimene også. Endret 13. november 2008 av Expired product Lenke til kommentar
Økotufs Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Enig med Expired Product. Dessuten har overvektige problemer med slitarsje i knærne, ikke fordi de ha brukket kneskålen i flere biter som barn. Lenke til kommentar
Stupedama Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Syns det er dumt at du føler det slikt, men jeg kjenner meg godt igjen. Jeg syns gymen på skolen var grusom. Jeg var alltid tregere enn andre, og det var skikkelig flaut. Snakker du med læreren og forteller åssen du føler det kan du jo hende at du kan gjøre noe annet. Jeg hadde to jenter i klassen min som fikk være i treningsstudioet tilknyttet gymsalen vår bl.a. Jeg vil uansett anbefale deg til å fortsette, i verste fall kan du droppe det og ta det som privatist. Det er nemlig ikke fryktelig vanskelig, det er litt teori+ du skal holde en gymtime etter en plan du har laget selv. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå