Trainman Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Inne i den blå ringen er det som en gang var C: Jeg endret på partisjonene med "Easus Partition Manager." Har en Acer 5930G. Opprinnelig var det to partisjoner på 140Gb + en partisjon på 10Gb til recovery. Recoverypartisjonen er skrevet ut selvfølgelig. I tillegg var det en liten partisjon på 3Gb merket *. Alt er endret til en partisjon på 247Gb og en 51Gb. Vista alene disponerer den på 51Gb. Men spørsmålet er hvorfor den står som EISA-konfigurasjon og ikke som primærpartisjon. Og hvorfor uten stasjonsbokstav? Det rare er at under "Min datamaskin" så er alt riktig med ACER(C:) som benevnelse av partisjonen. Dette er ingen krise da maskinen fungerer brillebra, men det er litt underlig. Kan nevne at jeg etter repartisjoneringen måtte reparere Vista da MBR manglet. Brukte da et recoveryimage jeg har lastet ned. Kan noen hjelpe meg til å få ting til å se riktig ut? Hvis noen skjønte hva jeg mente da? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Jeg endret på partisjonene med "Easus Partition Manager." Å manipulere partitioner er greit det, men det kan og føre til situasjoner hvor man ...forstår ikke i ettertid. Eisa partition er en partition som systembuilder bruker. System id varierer. Du og kan lage din eisa partition med å bruke systemid 0x27. Det er noe du kan forandre med å bruke Vistas diskpart. (se etter alle commando der) Nå at C:\ er med Vista, samt at C:\ Vises ikke i diskbehandlingen, er unormalt men ikke umulig å forstå. I diskbehandlingen er D som er din system partition og Vista...ingen sted, etter ledig plass i Eisa å se. For at du skal se direkte hva er det som er skrevet på disken din, og som leses videre, bruke en diskeditor (dskprobe har du i din XP) eller noe annet slik at du tar bilde fra det og vise oss. Deretter kan du avgjøre hva som kan og ikke kan gjøres. Endret 12. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Takker. Skal se hva jeg får til her... Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Litt usikker på hva jeg skal nå. Vil du ha en oversikt over hva som ligger på C:? Alt ser normalt ut der ut ifra hva jeg kan se i explorer. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Uff, jeg leste posten din ikke før nå jeg. Det er noe ting som er ikke riktig Derfor vi burde se , lese direkte på hardisken din, dvs den sector 0,. Jeg lurer på om du skal finne håreks tråder og se om han har tilgjengelig mbrlister. Eller Om du skal bruke dskprobe.exe, så den finner du i en xp plate. Den er greit å bruke, slik at du ser hvordan det ser ut der. Dskprobe må kjøres som admin. Vedlegger allikevel noe gamle bilder + dskprobe, som viser ca hvordan det fungerer. sindre.zip Ellers vil du hvis: cmd diskpart select disk 0 list partition Nå vi du se om en partition er merket som oem der. En oem partition kan feks forandres med å bruke set id commando i diskpart. Hos deg: diskpart select disk 0 select partition 1 set id=07 vil markere den eisa med 07 som er system id for ntfs og synlig partition. Etter reboot skal du da se din partition. Men på grunn at det er flere ting som er litt uklart hos deg, hadde vært det beste å se litt grundigere på det. Om det er ikke så farlig, så slår til med set id med en gang. Det vil være riktig å gjøre det fra Vistas dvd plate i så fall, slik at den eisa er offline. Bare spør og ikke haste deg. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Her er noe av det jeg fant ut. Ble du noe klokere? Skal jeg prøve å sette ID= 07? Hva bør jeg evt gjøre? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Ja du kan set id=07. Men du kan få litt motstand siden den er online. Så enten bruke dskprobe til det, og bare reboot, eller boote opp Vistas DVD først og bruke command prompt derfra. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Prøvde diskprobe såvidt, men ble usikker så jeg lot være å gjøre noe. Brukte bildeserien du la ut men fortsatt usikker. Kan du forklare hva som egentlig har skjedd? Hvorfor viser diskbehandlingen at 100% av plassen er ledig på partisjonen med Vista?? Tusen takk for hjelpen så langt wiberos. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) I starten var jeg i tvil hvor du hadde Vista, på grunn av sidevesklings file. Derfor tenkte ikke så mye mer på det. Men nå du bekrefter at C:\ inneholder Vista, så er den Eisa i diskmanagment oppført kun med totalt sectors\kapacity for den partition. Slik skal det være. Men så snart du vil forandre på system id, vil og resterende info bli aksesert. Når det gjelder dskprobe. Se på bildene og gjor det samme til og med bilde nr 6. Allerede i bilde nr 2, skal du dobbelklikke på PhysicalDrive0.( Physical drive der, representerer de samme disk nr som du har i diskbehandlingen.) På vedlagt bilde viser jeg hva du skal forandre. Når du har forandret fra 27 til 07. Nå det er forandret, så se på bilde nr 5, men velg Write denne gangen. Du kan godt ta bilde fra sector 0 og vedlegge her hvis du vil. Endret 13. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Skal prøve i morgen tidlig. Takker så lenge.. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Edit: Nytt bilde. Står ikke 27, men 0B. Normalt? Endret 15. november 2008 av Trainman Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det er ikke vel den disk 0 vi hadde i diskpart. Kan du kontrollere og eventuelt fjerne noe usb flash drive, før du prøver igjen? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Slik ser det ut. Endre "27" til "07" som du sa? Har endret!! Endret 15. november 2008 av Trainman Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Slik ser det ut i diskbehandling etter at jeg endret fra 27 til 07 med diskprobe og restartet maskinen. Endret 15. november 2008 av Trainman Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg lurer på om du kan først: -klikk på sectors igjen og velg read -skrive 4000 i felt som står 1 dvs i Numbers of sectors -klikk på File (overstpå meny igjen) -klikk på save as Lagre filen på skrivebord eller noe annet sted. Så zipe den (ikke ha .exe extention på den) og vedlegge den her). Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Sector00.zip Kommer her. Beklager sent svar, men har vært borte en stund. Takker igjen så mye for hjelpen. Endret 15. november 2008 av Trainman Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Vi må se litt nærmere på det. Så snart jeg forstår?? det, så kommer med noe om hva kan vi gjøre. Ja, det er noe du kan gjøre\prøve. Velger du å gjøre det fra I Vista eller fra DVD, er det samme, men vi velger fra Dvd, for å ikke få mer hindringer enn nødvendig. Du trenger -Dvd plata (Vista) -usb flash pine Starte mens du er i Vista med å lage en folder i flash og gi navn…. Trainman Kopiere dskprobe.exe i den folder Kopiere nyfix.dsk i den folder. Du skal ikke ha tilkoplet noe på maskinen når du rebooter, bare for å holde orden liksom. Reboot i Vista DVD plate. Velg Repair Your Computer Velg .. next...command prompt. Kople Usb flash til maskinen. Skrive Diskpart----list volume. Se hvilken bokstav har den usb flash Skrive… list disk Se hvilken nr har disken din. Skrive …Exit Skifte til usb flash med å skrive …x: (x=usb flash bokstaven) Skrive …..Cd trainman Skrive …Dskprobe Drivers..PhysicalDrive og velg disk nr som du hadde fått fra diskpart. Du leser ….starting sector 0 og… Number of sectors 1 Klikk på File og ..save as Velg å lagre den sector i usbflash\trainman\oldmbr.dsk (altså du velger å gi navn oldmbr.dsk og ikke det default navn som kommer opp.) Klikk på File (overst) og velg ….åpen Velg nyfix.dsk file som er i usb\trainman folder og velg …Open Klikk på Sectors (overst) og velg …write Etter advarsel og alt det der, skal du allikevel sikre deg at i felten … Starting sector to write data … er tallet 0 Velg Write it. Luk dskprobe og åpne igjen.Kontrollere at sector nyfix.dsk er skrevet. Exit dskprobe. Skrive x: tast enter og du er tilbake til x:\sources Diskpart igjen Skrive ….Rescan Etter det skal du utføre …list disk…selct disk ? (?= nummer på disken din)…list partition Får håpe at du ser partitioner på disken din nå. Exit Skrive ….bootrec /fixmbr Reboot. Jeg skriver ikke mer om eventuelt bootrec /fixboot, som jeg tror ikke er nødvendig, eller andre viklinger, som at etter hvert flytter du system til C:\ og. Eller om det er noe låsing i Biosen, eller annet, vet jeg ikke om, men du har oldmbr.dsk file, hvis det skulle være noe hindring og behov for å sette ting slik det var. Helt til slutt: Jeg har lest tråden\post nr 1, der du beskriver hvordan det var med partitioner FØR du startet med det der. Syns du ikke at det er noe feil med antall GB (beskrevet) kontra hva du fikk i etter tid? Hva er riktig i denne sammenheng? Har du fått nytt hardisk og klonet, eller hva? nyfix.zip Endret 16. november 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Driver å skal prøve det du beskriver i siste post nå. Men bare for å svare på spørsmålene til slutt. Antall Gb tror jeg er riktig i og med at diskprodusenten og Microsoft har forskjellige måter å definere størrelse på. Hos prod er 1000 byte lik 1 Mb. Hos MS er 1024 byte lik 1 Mb Dvs at man i Vista vil se færre Gb enn det det står på selve harddisken. ca 20 Gb på en 320 Gb harddisk blir "borte". Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Vi har en vinner!! Du er helt rå wiberos. TUSEN TAKK! Men hvordan vet du dette? Kan du prøve å forklare meg litt enkelt hva som hadde skjedd og hva jeg egentlig gjorde som rettet opp feilen. Jeg skjønner at det var dine anvisninger jeg fulgte, men hva var det jeg egentlig gjorde?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå