Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min første laser i dag.. :p Vet ikke om jeg er fornøyd eller ikke! :S Det skal visst være 100 mw, men jeg tviler på det selv om det står det på laseren! :p Kan så vidt se strålen i dagslys inne, ser den helt greit om jeg slår av lyset. Ser ikke strålen ute i sollyset, men ser prikken godt da.. :p Den klarer å sprekke ballonger ganske lett, men ikke tenne på fyrstikker! :(:(:( Gleder meg til å teste den i kveld. :p Det er en laser med et ekstra "filter" som jeg kan vri på og få maaaange prikker.. :p er gøy fordetom! ;p

350 kr....

Lenke til kommentar

Fikk min første laser i dag.. :p Vet ikke om jeg er fornøyd eller ikke! :S Det skal visst være 100 mw, men jeg tviler på det selv om det står det på laseren! :p Kan så vidt se strålen i dagslys inne, ser den helt greit om jeg slår av lyset. Ser ikke strålen ute i sollyset, men ser prikken godt da.. :p Den klarer å sprekke ballonger ganske lett, men ikke tenne på fyrstikker! :(:(:( Gleder meg til å teste den i kveld. :p Det er en laser med et ekstra "filter" som jeg kan vri på og få maaaange prikker.. :p er gøy fordetom! ;p

350 kr....

Hvor kjøpte du den fra? Høres ikke ut som den er virkelig 100mw, nei. Lys på huden din, svir det?

Lenke til kommentar

350 kr....

Hvor kjøpte du den fra? Høres ikke ut som den er virkelig 100mw, nei. Lys på huden din, svir det?

kjøpte den av en fyr en kompiss av meg kjenner. :p vet ikek hvor han hadde kjøpt de, men han solgte de til folk for 650 kr før. (den jeg kjøpte var den siste)

når jeg lyser på huden tar det 2 tre sekunder før det svir bittelitt.. :p ikke veldig, men bare bittelitt. :p hvis jeg lyser på overleppa mi, så kjenner jeg at det varmer og svir bedre.. :p hvor svak kan den være i forhold til det det står? :p 30 mw?

Lenke til kommentar

Du trenger minst 200 mw raud for å brenne fyrstikker bra. For å ta ein dvd-laser må du kunne å lodde, ha kunnskapar om DIY prosjekt, og litt teknisk innsikt. Etter mengda smileyar å dømme bør du ikkje prøvde det.

lodde er ikke noe problem gitt.. har loddet kjempe masse egentlig.. :p har en helvettes moped som jeg har fikset fra bunnen av, så måtte lodde masse drit og faenskap på el-nettet på den.. :p og har bygget massevis av pcr, så skal nok gå bra. har bare en stygg uvane med å skrive mange smileyer! xD

men akkuratt det har jeg ikke gjort før. må jeg skifte laserdioden/krystallen på den jeg har med en fra en dvdbrenner, eller kan jeg bruke noen motstander og koble den rett til batteri?

Lenke til kommentar

Du bør bygge fra bunnen av. Du trenger en laserdiode (helst en LPC-815, de kan du få opptil 300mW ut av), en aixiz modul for å fokusere laseren og en driver. Så må du presse dioden nedi aixiz modulen (Du kan kjøpe ferdigpresset på modwerx.com), og så må du lodde fast dioden til driveren (driver kan du kjøpe på rkcstr.nfshost.com), så må du sku på pot-meteret på driveren til du har riktig strøm som går til dioden. Bruk et multimeter for å måle strømmen. 400mA passer bra for LPC-815 dioden.

Lenke til kommentar

Du bør bygge fra bunnen av. Du trenger en laserdiode (helst en LPC-815, de kan du få opptil 300mW ut av), en aixiz modul for å fokusere laseren og en driver. Så må du presse dioden nedi aixiz modulen (Du kan kjøpe ferdigpresset på modwerx.com), og så må du lodde fast dioden til driveren (driver kan du kjøpe på rkcstr.nfshost.com), så må du sku på pot-meteret på driveren til du har riktig strøm som går til dioden. Bruk et multimeter for å måle strømmen. 400mA passer bra for LPC-815 dioden.

takk for godt svar!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

Lenge siden aktivitet her nå.

JEg skal(vil prøve) å bygge min første laser, en laser, som skal kunne erstatte lighter. Den skal være kraftig nok til å sette fyr på røyk, selv om det neppe skal brukes til , papir, fyrstikker o.l.

Tenker at 150mW, lilla er nok?

Om du har et budsjett på ca 400 kr, er dette mulig?

EDIT: er denne mannens framgangsmåte god nok synes dere? Hadde vært dritfett å fått den inni en allerede eksisterende lighter !

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Okei, Handleliste blir vel da,

Dioden - http://hightechdealz.com/index.php?main_page=product_info&products_id=30

noe å ha den i, jeg har en zippo som er ødelagt, som kan brukes

batterier

En knapp, for å aktivere/deaktivere laser (Kjøpe noe billig fra dealextreme?)

En modul - http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380137309450&rvr_id=&crlp=1_263602_263622&UA=%3F*F%3F&GUID=fae68a7f1250a02674d18a11fff671ba&itemid=380137309450&ff4=263602_263622

Driver - http://rkcstr.nfshost.com/index.php?main_page=product_info&cPath=65&products_id=201

Tror dere det er alt jeg trenger? eller hva mer?

Lenke til kommentar

okei, nei, det vil jeg neppe, med tanke på at den skal jo sette fyr på ting. har du forslag til noe? burde jeg kanskje ha en motstand, så batteriet holder lenger, og effekten blir jevnere?

Hørte noe om at sånne didoer ikke hadde IR filter, og sank bare til 10 mW med engang? er det noe jeg er ganske sikker på ikke skjer?

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...