Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ha et par lasere igjen, denne gangen noe mindre vanlig:

 

 

1 stykk 532nm(eller enda synligere) grønn laser som ikke trenger være kraftig, jeg tror 5mw burde holde. Den må ha en av/på knapp som ikke må holdes inne, og må gjerne kunne monteres på kamerastativ eller ha egen fot. Den bør også ha en kraftig kjøleribbe så den kan stå på lenge(1-2 timer). Den skal brukes til blant annet

og kanskje fotografering. Hadde også vært en fordel om den kunne brukt ekstern strømforsyning. 5, 6 eller 12V ville vært best isåfall.

 

2 stykk <5mw 980nm lasere som lett kan monteres på flater og må kunne stå på i flere timer, ja kanskje dager. Disse skal brukes som erstatning for sensorbar til Wii når man bruker lerret. Å projisere to usynlige (for øyet) prikker midt på lerretet vil være MYE bedre enn en sensorbar over eller under. Men jaja, trenger ikke ta den diskusjonen her.

 

Finnes noe slikt til en overkommelig pris?

 

Ingen som kan hjelpe? Kjøper gjerne på ebay hvis det behøves

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp fått en laser fra Kina. Det er en grønn laser (532 nm). Max. 50 mW står det på den. Fikk litt dilla da jeg prøvde den i mørket. Jeg ble overrasket over hvor langt den lyste :) Det var forresten med en avtagbar linse som skaper et slags interferensmønster/stjernehimmel. Fancy greier :p

 

Er det noe spesielt jeg burde prøve å gjøre med en slik laser?

Lenke til kommentar

Briller er ganske "dobbelmoral" (mangler bedre ord) synes jeg. Man liker lasere pga de har utrolig fin stråle/farge, men likevel sier folk at man bør ha på seg briller som tar vekk nettopp den fine fargen + strålen. Blir som å bruke lydisolerende øreklokker på konsert. Briller er bare bra for brenning synes jeg. Hvis du er forsiktig skal det mye til for å lage permanente skader med 50mw uansett.

Endret av Grix
Lenke til kommentar
Hvis du er forsiktig skal det mye til for å lage permanente skader med 50mw uansett.

 

Men små skader, som blå prikkar på auget i nokre dagar er lett å få seg. Eg lyste ut vindauget (ut i ein skog, ikkje mot eit hus), strålen reflekterte seg litt, og traff julebrusflaska slik at eg fekk refleksjonen i auget. Ikkje lurt. Og lys ikkje i glas med vatn, plasmakuler, discoballar, cdar, osv osv. Eg snakkar av erfaring ;)

Lenke til kommentar
Hvis du er forsiktig skal det mye til for å lage permanente skader med 50mw uansett.

 

Men små skader, som blå prikkar på auget i nokre dagar er lett å få seg. Eg lyste ut vindauget (ut i ein skog, ikkje mot eit hus), strålen reflekterte seg litt, og traff julebrusflaska slik at eg fekk refleksjonen i auget. Ikkje lurt. Og lys ikkje i glas med vatn, plasmakuler, discoballar, cdar, osv osv. Eg snakkar av erfaring ;)

 

Jeg og. Hvis du leser litt fremme i tråden ser du at jeg hadde et blindpunkt på øyet i flere måneder etter et uhell med 30mW. Synes likevel at briller er oppskrytt, og det sier vel litt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...