Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmm....i min tråd sa han ene som svarte at alt over 20mW brant øynene ut av skallen...er dette sant? Hvis ikke, hva er egentlig grensa? Tør ikke å gå rundt med en laster som gjør folk blinde :S

Alt over 5mw kan gjøre folk blinde ja. Jeg ble streifet i øyet med en 30mw en gang, varte bare noen millisekunder, men jeg hadde et blindpunkt på øyet i flere måneder etterpå.

Lenke til kommentar

10mW laser på 405nm vil, såvidt eg veit, du ikkje kunne sjå strålen til - sjølv i mørket. Dette er fordi strålinga har ei bølgjelengd som er i den ytre delen av vårt visible spekter.

Trur eg hugsar riktig når eg seier at ~580nm er det 'optimale', fordi det er den bølgjelengda vi ser best. Grønn laser har 532nm, som ikkje er så langt ifrå.

Lenke til kommentar
en laser på 10Mw kan vel kutte folk i to :p på bryne har de en 1,2 Kw og den kutter de stål med, men en 10mw laser vil du nok neppe se strålen med

Dersom du først skal pirke så jævlig, så lønner det seg å skrive riktig sjølv. Det heiter mW, ikkje mw.

Det virker som at det er ein allmenn oppfatning at grøn er den mest synlige laserstråla, men er det slik? Hugsar eg tenkte at oransje kanskje var lette oppfatta av auga våre, men kan ikkje hugse kvifor...

Lenke til kommentar
Dersom du først skal pirke så jævlig, så lønner det seg å skrive riktig sjølv. Det heiter mW, ikkje mw.

w i watt skal alltid være liten leste jeg på forumet i går, men hva kan man stole på når man ligger blåst vekk i hodet med 39 i feber og dopa på paracet? sjekket det opp nå og jeg misforsto, my bad :)

EDIT @nabogutten, mener å huske at blålilla (blu-ray lasere) kan brenne hvitt papir så det høres rett ut.

Endret av NarilS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...