JarlG Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Ein ser ikkje strålen i det heile tatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 om lasere over en viss mengde mw blir forbudt PGA dritunger som lyser mot fly, hvor lang tid vil det ta før loven trer i kraft? Lenke til kommentar
Humber Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hei Startet min egen tråd, men driter i den siden det finnes en egen tråd om det her. Er ute etter en pro laser som funker bra, må kunne brenne gjennom noen usolide materialer om dere skjønner. Hva burde jeg kjøpe? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Hei Startet min egen tråd, men driter i den siden det finnes en egen tråd om det her.Er ute etter en pro laser som funker bra, må kunne brenne gjennom noen usolide materialer om dere skjønner. Hva burde jeg kjøpe? http://dealextreme.com/details.dx/sku.11315 Lenke til kommentar
Humber Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hmmm....i min tråd sa han ene som svarte at alt over 20mW brant øynene ut av skallen...er dette sant? Hvis ikke, hva er egentlig grensa? Tør ikke å gå rundt med en laster som gjør folk blinde :S Lenke til kommentar
Grix Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hmmm....i min tråd sa han ene som svarte at alt over 20mW brant øynene ut av skallen...er dette sant? Hvis ikke, hva er egentlig grensa? Tør ikke å gå rundt med en laster som gjør folk blinde :S Alt over 5mw kan gjøre folk blinde ja. Jeg ble streifet i øyet med en 30mw en gang, varte bare noen millisekunder, men jeg hadde et blindpunkt på øyet i flere måneder etterpå. Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Vil en laser på 10Mw få en synlig stråle når det er mørkt (i andre farger en grønn) Tenker på denne: http://dealextreme.com/details.dx/sku.28902 eller denne: http://dealextreme.com/details.dx/sku.28902 Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 10mW laser på 405nm vil, såvidt eg veit, du ikkje kunne sjå strålen til - sjølv i mørket. Dette er fordi strålinga har ei bølgjelengd som er i den ytre delen av vårt visible spekter. Trur eg hugsar riktig når eg seier at ~580nm er det 'optimale', fordi det er den bølgjelengda vi ser best. Grønn laser har 532nm, som ikkje er så langt ifrå. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg har 100mW 405nm, den er ikke spesielt synlig i mørket en gang Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Jeg har en 10mW grønn laser som jeg kan se fint i mørket, kan se strålen så lang øyet rekker. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Om du ser strålen kommer vel mye an på hvor mye tåke/røyk/støv det er i lufta ... Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Nei, ser den fint både inne og ut når det er mørkt uansett hvor jeg har pekt har jeg sett strålen , til og med når det fortsatt var lys ute. Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Nei, ser den fint både inne og ut når det er mørkt uansett hvor jeg har pekt har jeg sett strålen , til og med når det fortsatt var lys ute. Då er det noko grusomt gale med min 50mW, eller så har du ein über 10mW ser ikkje strålen på min når det er dagslys.. Lenke til kommentar
Taraldb Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Vil en laser på 10Mw få en synlig stråle når det er mørkt (i andre farger en grønn) en laser på 10Mw kan vel kutte folk i to på bryne har de en 1,2 Kw og den kutter de stål med, men en 10mw laser vil du nok neppe se strålen med Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 en laser på 10Mw kan vel kutte folk i to på bryne har de en 1,2 Kw og den kutter de stål med, men en 10mw laser vil du nok neppe se strålen med Dersom du først skal pirke så jævlig, så lønner det seg å skrive riktig sjølv. Det heiter mW, ikkje mw. Det virker som at det er ein allmenn oppfatning at grøn er den mest synlige laserstråla, men er det slik? Hugsar eg tenkte at oransje kanskje var lette oppfatta av auga våre, men kan ikkje hugse kvifor... Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 Jeg tror grønt på rundt 540nm var det øye kunne oppfatte best. Det er, om jeg husker korrekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 stemmer det at blå laser brenner lyse tin lettere enn mørke ting, eller er det bare tull? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 27. november 2009 Forfatter Del Skrevet 27. november 2009 @Grix: Takk, var litt usikker. @nabogutten: Vel, blu-ray brenner ting enda bedre igjen, så det kan beskrives slik: Jo nærmere ultravoilett, jo bedre brenner den lysere materiale. Jo nærmere infrarødt, jo bedre brenner den mørkere materiale. Lenke til kommentar
Taraldb Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Dersom du først skal pirke så jævlig, så lønner det seg å skrive riktig sjølv. Det heiter mW, ikkje mw. w i watt skal alltid være liten leste jeg på forumet i går, men hva kan man stole på når man ligger blåst vekk i hodet med 39 i feber og dopa på paracet? sjekket det opp nå og jeg misforsto, my bad EDIT @nabogutten, mener å huske at blålilla (blu-ray lasere) kan brenne hvitt papir så det høres rett ut. Endret 27. november 2009 av NarilS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå