Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha et par lasere igjen, denne gangen noe mindre vanlig:

 

 

1 stykk 532nm(eller enda synligere) grønn laser som ikke trenger være kraftig, jeg tror 5mw burde holde. Den må ha en av/på knapp som ikke må holdes inne, og må gjerne kunne monteres på kamerastativ eller ha egen fot. Den bør også ha en kraftig kjøleribbe så den kan stå på lenge(1-2 timer). Den skal brukes til blant annet

og kanskje fotografering. Hadde også vært en fordel om den kunne brukt ekstern strømforsyning. 5, 6 eller 12V ville vært best isåfall.

 

2 stykk <5mw 980nm lasere som lett kan monteres på flater og må kunne stå på i flere timer, ja kanskje dager. Disse skal brukes som erstatning for sensorbar til Wii når man bruker lerret. Å projisere to usynlige (for øyet) prikker midt på lerretet vil være MYE bedre enn en sensorbar over eller under. Men jaja, trenger ikke ta den diskusjonen her.

 

Finnes noe slikt til en overkommelig pris?

Lenke til kommentar
Er noen unger eller ungdommer som leker seg med laserpenn på kveldstid her i borettslaget for tiden. Grønn stråle, aner ikke hvor mange mW. De lyste inn på rommet mitt (hvite vegger) gjennom vinduet nå nettopp, voldsomt irriterende. Lyste opp et område på 5-10cm i diameter fra ~100m ganske sterkt, men vet ikke hva som var refleksjoner og hva som var selve prikken, prøvde å unngå å se for nøye på den...

 

Hvor bor du tørr jeg spørre?

 

Rygge Haveby :)

Lenke til kommentar
De der billige grønne laserne fra DealExtreme har jo ikke ir filter, så jeg tenkte at jeg kunne ta ut ir filteret fra et webkamera. Vil dette fjerne den farlige ir strålingen fra laseren hvis jeg fester den på tuppen av laseren?

Du må nesten fortelle oss hvilken styrke laseren du skal skaffe deg har. Er den 5mW er det langt i fra nødvendig - men er det 200mW, ville jeg definitivt ha satt en ir filter på. Uansett så er tilnærmet alltid (99.9 % av tilfellene) den grønne strålen farligst.

Lenke til kommentar

Det er 10mW, men kan jeg minske faren med laseren på noe måte uten å minske den synlige strålen så vil jeg gjøre det. Og det infrarøde lyset i laseren reflekteres vel på en annen måte enn det grønne, så ved bruk inne vil det vel være hjelpsomt(?). Safety first :thumbup:

 

Har jeg forstått deg rett så vil filteret fra webcamet i allefall minske ir strålingen, right?

Lenke til kommentar
Hvorfor er iR-stråler verre enn den grønne?

Er ikke det, men IR-stråler kan man ikke kontrollere grunnet at de er usynlige for oss hvis vi ikke bruker kamera. Og vi har vel som regel ikke kamera oppe mens vi lyser med lasere.

 

Uansett, så er IR-stråler relativt uskyldige med mindre de er flere titalls mW. Grunnen: de er ikke fokusert, de sprer seg gjennom laserhodet som en stråle som blir tykkere og tykkere (vanligvis) og dette fører da til at den må ha en ganske så høy kraft for å i det hele tatt skade øynene våres.

Lenke til kommentar

Grønn stråling på 532nm er synlig for det menneskelige auge, og det vil derfor reagere på strålinga ved å trekke seg saman, slik at det tek inn mindre stråling.

 

Infraraud stråling, derimot, er ikkje synleg, og pupillen vil derfor ikkje reagere på nokon som helst måte. Dette kan føre til permanente skader på synet.

Lenke til kommentar
Jeg har de brillene og de blokkerer grønt helt. Jeg har lyst meg i øynene med 150mw grønn gjennom de brillene og jeg ble ikke engang blendet

 

Du sier de blokkerer grønt helt, vil det si at du ikke ser strålen eller blir den bare seende rødaktig ut eller noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...