Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Jeg har også et liknende problem med min 200mW true green. Av og til blir prikken svakere og det kommer en slags pizzastykkeformet grønt rutenett et stykke ved siden av. Dette kan løses ved å snu laseren, slik at batteriene ligger annerledes. Jeg tror kretskortet er litt løst og lyser svakt inn mot veggen ved utmunningen.

og btw, jeg har bestilt en 100mW blå-lilla laser, jeg sier fra når den kommer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det er altså blå som brenner best. dumt det er så dyrt i forhold til rød. kanskje en samenheng :hmm:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28907 100mW blå laser, hvor mye er den den klarer å brenne da? kan den brenne hvit papir, eller er det snakk om 400mW ++ ?

Min ~100mA lilla laser kan brenne papir, men den er fokuserbar. Pluss at lasere fra dealextreme ikke alltid er like sterk som de sier.

Her er en laser som jeg vet kan brenne papir: http://o-like.com/b2b_cpinfo.asp?id=1054

Lenke til kommentar
nå får min lokale hobbybutikk inngrønne lasere på 100 mW for 8-900 kr. mye, lite ?

Spørs helt på kvaliteten, men skal vedde på at det er DX-style 100mW, som egentlig koster 250kr..

Bra tips: Unngå å kjøpe lasere fra norske butikker.

Endret av Grix
Lenke til kommentar

Da har jeg fått min Nova Alpha125 som ifølge dem er målt til 138.9mW (peak på rundt 145).

Utrolig tøft å se den mot himmelen når det er mørkt. Har hittil tent på fyrstikker, brent hull i papir (der det er tekst), svidd merker i kofferten min og brent hull i den svarte plastikken til et CD etui.

Prøvde den på armen min i går kveld... Det var ikke behagelig :p

Lenke til kommentar

Var det ikke en link til nøyaktig noe slikt lenger opp i denne tråden? Mener det på "det store" engelskspråklige laserforumet som er nevnt flere ganger (som jeg altså ikke husker navnet på). En tråd hvor alle kunne legge inn bestillinger og OP lagde lasere uten å ta så mye mer betalt enn for delene og frakten.

Lenke til kommentar

Hei, laserentusiaster. Fin tråd, bra førstepost. Håper dere ikke blir irriterte om jeg ber om en anbefaling uten å lese hele tråden først. :)

Jeg har litt lyst på en laserpeker som er nettopp dét - en laser til å peke med, sånn som man f.eks. kan bruke til presentasjoner/foredrag. Poenget er altså ikke at den skal kunne antenne og smelte ting, men bare vises godt når man peker, helst uten fare for at man blir permanent blind hvis øyet bare streifes av den reflekterte strålen. Men det er selvsagt litt gøy hvis strålen er synlig utendørs når det kanskje er litt mørkt. Ellers er vel kanskje grønn den mest interessante fargen, siden jeg ikke har lyst på rød, og jeg antar at andre farger er mye dyrere (?).

Hvilken effekt passer best til slik bruk? 5 eller 10 mW, kanskje? Som sagt, det er best hvis ikke laseren er sterkere enn «nødvendig», så jeg slipper å være så engstelig for å bruke den. Ellers hører jeg om lasere av dårlig kvalitet som sender ut store mengder IR-stråling, og da hadde det jo vært greit med en såpass bra kvalitet at man slipper dette (eller er dette helst et problem på veldig kraftige lasere?).

Hvilken pris bør jeg da opp i, og hvor er det greit å kjøpe hen? Setter pris på om noen gidder å komme med konkrete tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...