Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Men hvis jeg bestiller denne laseren, er det stor sjanse for at den blir tatt i tollen pga verdien over 200,-?

Hva er bota hvis man ikke betaler moms på den og den blir tatt?

 

Er den tollfri eller er det toll på lasere?

 

EDIT: Har noen testet den laseren?

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den laseren og den funker som bare det. Jeg anbefaler den.

Den vil bli tatt opp i tollen, nesten garantert (jeg var bare utrolig heldig og slapp unna, så jeg betalte ingen ting!)

Du må regne med 103 kr i fortolling, pluss 25% moms på hele pakkerverdien. Dette kan du regne ut enkelt med denne formulaen:

 

Pakkeverdi (i NOK) * 1.25 + 103 = total sum du må betale

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det at det har vært hele 47 tilfelle iløpet av i år er faktisk litt skremmende. Ren idioti.

 

I Europa samlet er det ca. 5-7 tilfeller der man forsøker tilsiktet eller utilsiktet å lyse inn i cockpit på fly som er i ferd med å lande.

 

Antall tilfeller øker hele tiden og det er klart at noe må gjøres siden dette er en potensielt svært farlig aktivitet.

 

Kan i alle fall opplyse dere på forumet her som har lasere som interresse om hva følgene kan bli om dere får inn en "fulltreffer" selv bare et lite sekund og med en relativt svak grønn laser.

Det skal nevnes at jeg aldri har blitt utsatt for slikt selv, og håper jeg aldri vil bli det heller.

 

Jeg har derimot hatt samtaler med kolleger som har blitt blendet av laser under innflyvning, høyden var ca 750 ft. og eksponeringen varte i ca 3 sekunder.

Det ble lyst inn i cockpit fra et sted til venstre for rullebanen og slik som pilotene beskrev det var det som om en utrolig kraftig blitz ble satt av i cockpit.

Dette var en visuell landing like før midnatt på en rullebane der det ikke finnes ILS, og autoland som er mulig på denne flytypen ikke var et alternativ.

 

(Det skal nevnes at selv om en rullebane har utstyr for presisjonslanding er det i svært mange selskaper ingen krav til å tune inn flyets instrumenter for sådan om man har planlagt og briefet en visuell landing selv om natten)

 

Vel kapteinen var den som fløy og ble hardest rammet, og overførte derfor kontrollen til den andre piloten som fortsatt kunne se instrumentene og PAPI-lysene på rullebanen, om enn redusert.

 

Landingen ble hard, noe som registratorene ombord i ettertid viste, ingen ble dog skadet.

Man kan tenke seg hva som kunne ha skjedd dersom begge pilotene hadde mistet synet totalt.

 

Det var 168 passasjerer ombord og en besetning på 7.

 

Selvfølgelig finnes det beskyttelsesbriller man kan bruke som filtrerer ut det skadelige lyset, ulempen er i midlertid at på en moderne maskin med glass cockpit filtreres all info på displayene ut samtidig.

 

Bruk laserer med fornuft, det er spesielt viktig nå som alle og enhver kan kjøpe industrilasere på over 800 mW på Ebay.

Lenke til kommentar

Bor ~700m fra rullebanen (ikke trondheim :p). Er veldig forsiktig, og det er forsåvidt en fordel da det er mye lettere og se forskjell på stjerner og fly. Pleier heldigvis å lyse rett over fjorden, noe som skulle tilsi et par hundre meter under flyene. Det er også heldigvis ikke så mange fly om natten (når jeg lyser).

 

EDIT: Man må uansett være forsiktige, ellers kan man få Tomas Hesthammer på nakken! (Sjekk artikkelen :p)

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...