Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Vil nok stå på fem-seks meters hold uansett, da laseren blir kulere. Jeg er ikke noen vilmann med laser, og kommer i hovedsak til å bruke ute. Har et ganske stramt budskjett. Har du i tilfelle noen anbefalte briller til litt lavere pris? Funker sveise/solbriller?

Sveise/solbriller funker ikke!

Men hvis du bruker den som du sier så er den ikke noe farlig. Bare husk at det kan skje at du får refleksjoner når du lyser på ting! De kommer som regel uten at man er klar over det i førsten...plutselig så får du 50mW med refleksjon i øyet ditt. Ikke morsomt tenker jeg meg! Og aldri lys ut av vinduer. Det reflekterer noe.

Billigste brillene jeg har funnet så langt som er gode og virker finner du på www.dragonlasers.com.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva for dere til å tro at sveisebriller ikke fungerer, sveisebriller demper ufattlig mye lys. Tviler egentlig på at laserstrålene er sterkere enn sveiselys (ikke om du ser rett i strålen da).

Ville stolt på det The Prophet sier, han kan det han snakker om.

Hva for dere til å tro at sveisebriller ikke fungerer, sveisebriller demper ufattlig mye lys. Tviler egentlig på at laserstrålene er sterkere enn sveiselys (ikke om du ser rett i strålen da).

Ville stolt på det The Prophet sier, han kan det han snakker om. Husk at det også er ir lys. Og lasere er i forskjellige bølgelengder eller hva det heter, så man må ha egene briller for grønn, egne for rød også videre.

Lenke til kommentar

Vanelig lys og "laserlys" er to forskjellige ting. Ta en 50mW grønn laser og lys den gjennom et par solbriller/sveisebriller. De blokkerer nemlig ikke 532nm lys. :)

Husk at det også er ir lys. Og lasere er i forskjellige bølgelengder eller hva det heter, så man må ha egene briller for grønn, egne for rød også videre.

Jepp! :)

Lenke til kommentar

Ultrafiolett og infrarødt er to deler av spekteret...

Men nå ble jeg interesert. Har aldri vurdert å skaffe skikkelig laser, men dette høres jo bra ut.

Så, noen spørsmål: Hvilken laser er greiest å bruke dersom man bare vil se strålen. Ikke peke på stjerner, men peke på diverse ting rundt omkring. Altså en stråle som ikke er spesielt farlig, men godt synlig.

Vurderer 30mW true grønn, men tror den kan bli litt for farlig. Er 15mW synlig?

Kommer jo ikke til å lyse på folk, men...

Lenke til kommentar
Ultrafiolett og infrarødt er to deler av spekteret...

Men nå ble jeg interesert. Har aldri vurdert å skaffe skikkelig laser, men dette høres jo bra ut.

Så, noen spørsmål: Hvilken laser er greiest å bruke dersom man bare vil se strålen. Ikke peke på stjerner, men peke på diverse ting rundt omkring. Altså en stråle som ikke er spesielt farlig, men godt synlig.

Vurderer 30mW true grønn, men tror den kan bli litt for farlig. Er 15mW synlig?

Kommer jo ikke til å lyse på folk, men...

30mW true er den de fleste kjøper. Den er ikke så VELDIG farlig, men fortsatt ganske farlig på samme tidspunkt. Du blir ikke permanent blind i å ha den i øyet et sekund liksom, men permanente øyeskader må du regne med.

Alt over 5mW er synelig på nettene og kveldene. Men hadde jeg vært deg hadde jeg satset på en true 30mW. Eller 50mW (farligere). Uansett skal du bruke de innendørs osv så skaff deg briller.

Lykke til og vær forsiktig!

EDIT: Tenkte meg litt om, du skal bare bruke den til å lyse mener du? Nja, en 5mW eller 10mW vil gjøre susen.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Tror den er grei nok. Julegave til broren min. Stoler ikke nok på ham til å skaffe ham en 30mW. Den tar jeg selv.

Bør jeg da ha vernebriller?

Leveringstiden på grønne lasere er ofte opp til 2-3 uker, så, hm... Min 50mW tok 3 uker før jeg fikk den, og 100mW rød 2 uker.

Alt over 5mW bør du egentlig ha briller for. Men jeg har ikke briller for 10mW akkurat, om du skjønner hva jeg mener.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...