Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det brukes laser for å måle avstanden mellom jorda og månen! Sikkert en ekstremt kraftig laser, men det beviser at en laser kan registres 768934km unna (til månen og tilbake).

Apollo 11 astronauts left an array of corner mirrors on the moon. A corner mirror is three mirrors arranged like a corner of a box, all at right angles to each other. Such a mirror reflects light directly back toward the source of the light. Scientists shine a laser at the moon, and measure the time it takes to reflect back.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_Laser_Ranging_Experiment

http://www.physics.ucsd.edu/~tmurphy/apollo/basics.html

Lenke til kommentar
Mulig du treffer Pluto, men du vil aldri klare å holde laseren der i mer en 0,00000000000000000000001 nanosekund, så øyet hadde ikke rukket å se noe. Det er et morsomt spørsmål, med en del hindringer.

Absolutt en av de bedre tidsslukerne for oss filosofer :)

Lysets hastighet er ca. 300 000 km/t

Og det tar 1,2 sekunder fra jorda til månen og tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Nei, den som er inni "munnen" er mindre enn det andre tallet eller seg selv :p

Men er det noen som har true 50 mw laseren fra DX, som kan bekfrefte at det står <50mw på den ?

Det spiller egentlig ingen rolle hva det står på den, du får uansett ikke mer enn 50mW på den (hvis ikke du er ekstremt heldig)

EDIT: Jeg må si at en grønn OG rød laser var mye gøyere enn bare en av delene :) Har lyst på en bluray nå (ferdigbygd :p)

Endret av Grix
Lenke til kommentar

Da er min Blueray på posten =D er maks dritvær ute så vet ikke om jeg gidder hente den idag :p

Keep ye eyes up for vids n stuff!

mikse Blue-Ray og Grønn blir spennende :p

Endret av Lapompo
Lenke til kommentar

Henta laseren på posten idag :p

fet er atm lyst ute her enda, sån ca slik som vanlig, litt dimmere bare, innendørs med masse lys fra utenfra (vinduer) og lamper, så er stråla kraftig o.o

ser den ca like godt som 80% av min grønne =) + at den brenner svart papir glødende på null og niks xD

testa på svart keramikk, and it was smokin!

filma litt så lader kameraet nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...