Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EIV2CS
Lyser en på 50mW fra DX 6km?

Det varierer vel veldig. Min lyser såvidt 2-3km i klart vær

Det gjør min også, poenget var at jeg tvilte på argumentet.

Lenke til kommentar

Hei! Tenker å kjøpe grønn laser fra dx. Tenker å kjøpe to stykker. En på 30 mW og en på 50 mW. Men det er noe som plager meg litt. Og det er øyeskader. Har hørt at det er nok å lyse i 1 sekund med en 50 mW til å bli blind. Skal Selfølgelig ikke bruk laseren inne. Men jeg vil likevel høre hva dere anbefaller (hvor mange mW)

Og trenger jeg IR-briller hvis jeg skal bruke 50 mW ute?

Lenke til kommentar
50 mW Grønn

ca 3km,

uavhengig om det er DX etc. 50mW = 3km ca.

min grønne yetr ca 90mW og jeg har lyst luflinje på 11km med den :p såvidt tydende dot men mot den hvite veggen kunne du skimte grønn =)

Har lest at verdens kraftigste håndholdtelaser (grønn på 300mW) kan lyse 195 km. Da kan nok en 50 mW lyse ca 32 km.

Lenke til kommentar
50 mW Grønn

ca 3km,

min grønne yetr ca 90mW og jeg har lyst luflinje på 11km med den :p såvidt tydende dot men mot den hvite veggen kunne du skimte grønn =)

Har lest at verdens kraftigste håndholdtelaser (grønn på 300mW) kan lyse 195 km. Da kan nok en 50 mW lyse ca 32 km.

verdens kraftigste laser er mye mer en 300mW :p

og den ville aldri kunne lyst så langt ;) eller i all sin teori går lys evig i for for energi?

Lenke til kommentar
50 mW Grønn

ca 3km,

verdens kraftigste laser er mye mer en 300mW :p

og den ville aldri kunne lyst så langt ;) eller i all sin teori går lys evig i for for energi?

Sitat fra Guiness record bok 2007:

Kraftigste håndholdte laser

Spyder Green 300 er den kraftigste batteridrevne håndholdte laseren i salg. Den lages av kinesiske Wicked Lasers, er klassifisert i klasse lllb og har en gjennomsnitlig effekt på 300 mW med toppmålinger på opptil 420 mW. En gjennomsnittlaser har en effekt på rundt 1 mW. Det er ropportert at Spyder kan sende strålen 193 km; på nært hold kan den tenne fyrstikker, skjære over teip og sprenge ballonger. En annen modell, med kodenavnet MANTIS, har en effekt på 500+mW. Den selges til militære kunder.

Lenke til kommentar

IvanUsh: Det er rekorden fra 2007. Den nye rekorden er satt av LaserGlow, med sin Hercules 500. Men det du snakker om, er håndholdte lasere. Det finnes lasere i en "stor boks", som man ikke holder. Det er disse grønne laserne som er mye kraftigere på ekstremt mange watt (1000mW = 1W). Det er en viss forskjell

For å si det enkelt og brutalt: Du tar feil.

EDIT: Ignorer. Jeg leste litt for fort og overså de viktige detaljene.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
IvanUsh: Det er rekorden fra 2007. Den nye rekorden er satt av LaserGlow, med sin Hercules 500. Men det du snakker om, er håndholdte lasere. Det finnes lasere i en "stor boks", som man ikke holder. Det er disse grønne laserne som er mye kraftigere på ekstremt mange watt (1000mW = 1W). Det er en viss forskjell ;)

For å si det enkelt og brutalt: Du tar feil.

Ja! Hvis du ser komentarene mine, kan du se at jeg KUN snakket om håndholdte lasere. Og det jeg prøvde å si at en 300 mW kan lyse 193 km.

Lenke til kommentar

Yes, det overså jeg, beklager så mye! Gikk litt fort i svingene. Du kan rett og slett overse det. Igjen, håper du aksepterer min unnskyldning. Men uansett, vet ikke hva det står i Guinnes-boka for i år, men jeg tok utgangspunkt fra posten litt over som du skrev.

Jeg er dog enig i at 300mW kan lyse 193 km, men jeg lurer fortsatt på hvor langt en slik en kan lyse uten noen form for hindringer (da mener jeg, tåke/støv osv), altså helt 100% ren atmosfære. Jeg ser da ingen grunn til at en slik en vil stoppe - men man skal aldri si aldri... Problemstillingen er da om den ville lyse fra jorda til Plutos avstand (som sagt igjen, uten noen form for hindringer), med en mrad på 0 (som er ganske så umulig, lol), perfekt satt opp så den lyser på den, stødig, men det vil vel fortsatt bli ett spørsmål som aldri vil bli satt svar på.

Det hadde vært artig, da.

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Mulig du treffer Pluto, men du vil aldri klare å holde laseren der i mer en 0,00000000000000000000001 nanosekund, så øyet hadde ikke rukket å se noe. Det er et morsomt spørsmål, med en del hindringer.

Absolutt en av de bedre tidsslukerne for oss filosofer :)

Lenke til kommentar
Yes, det overså jeg, beklager så mye! Gikk litt fort i svingene. Du kan rett og slett overse det. Igjen, håper du aksepterer min unnskyldning. Men uansett, vet ikke hva det står i Guinnes-boka for i år, men jeg tok utgangspunkt fra posten litt over som du skrev.

Jeg er dog enig i at 300mW kan lyse 193 km, men jeg lurer fortsatt på hvor langt en slik en kan lyse uten noen form for hindringer (da mener jeg, tåke/støv osv), altså helt 100% ren atmosfære. Jeg ser da ingen grunn til at en slik en vil stoppe - men man skal aldri si aldri... Problemstillingen er da om den ville lyse fra jorda til Plutos avstand (som sagt igjen, uten noen form for hindringer), med en mrad på 0 (som er ganske så umulig, lol), perfekt satt opp så den lyser på den, stødig, men det vil vel fortsatt bli ett spørsmål som aldri vil bli satt svar på.

Det hadde vært artig, da.

Det går bra :) Bestilte noen lasere i dag fra DX. 2 på 30 mW og en på 10 mW. (En skal jeg gi bort)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...