1ronaldnho10 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 er det nokk med mW til å sprekke ballonger og kutte teip en ting jer er opptatt av, er at jeg kan se strålen godt ute ! er det nok med en til 50mW? jeg har ikk tenkt til å lyse på dyr, biler, fly, båter, mennesker Lenke til kommentar
1ronaldnho10 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 jeg har stt litt på denne: http://www.lightshop.mystore.no/ds_product...;products_id=58 er det noen som har den eller vet om man kan se strålen klart ute når det er litt halvmørkt? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 1ronaldnho10, ja det kan du. Kjøp fra DX isteden, mye billigere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg har en 50mW green, og den viser godt i mørket. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Er det ulovlig å bruke lasere på offentlig sted? Kilde på dette? Lov om Strålevern hvor de aktuelle paragrafene lyder: § 5. Forsvarlighetskrav og grunnprinsipper for bruk av strålingEnhver tilvirkning, import, eksport, transport, overdragelse, besittelse, installasjon, bruk, håndtering og avfallsdisponering av strålekilder skal være forsvarlig, slik at det ikke oppstår risiko for dem som utøver virksomheten, andre personer eller miljøet. [...] § 23. Straff Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser eller pålegg gitt i eller i medhold av denne loven, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. Dersom overtredelsen har eller kunne ha medført alvorlig fare for helse eller miljø, kan fengsel i inntil 2 år anvendes. [...] Ikke ulovlig i seg selv altså, men en ganske betydelig del berødhoder som løper rundt med kraftige laserpekere vil garantert bryte §5. Skulle man faktisk greie å skade noen eller finne på noe annet tøys som å forstyrre flytrafikken kan selvsagt også Straffeloven og andre relevante lover komme til anvendelse. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Drittunger som sette flytrafikk i fare......jævlig irriterende. Laser bør inngå i våpenloven når de er over en viss styrke. Ikke enig i det, men bør forbys til de under en viss alder. Hjelper sikkert litt. Jeg vil heller forby under en viss IQ... Lenke til kommentar
Grix Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Drittunger som sette flytrafikk i fare......jævlig irriterende. Laser bør inngå i våpenloven når de er over en viss styrke. Ikke enig i det, men bør forbys til de under en viss alder. Jeg vil heller forby under en viss IQ... Heh heh Innslag på NRK nå nettopp om den samme saken btw Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 I USA har de politi-helikopter som ser laserfolk og som instruerer politi på bakken om hvor de er slik at de kan pågripes. I drittlandet Norge skjer det ingenting om man pågriper en 15 åring, fordi vi liksom skal være så humane. Ikke at det skjer noe uansett alder, men................... Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Yeah, så det. Og måtte bare poste. Men noen tok meg på forkjøpet, sikkert lest det i en nettavis. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 http://www.nrpa.no/index.asp?strUrl=100598...&subExpand= Strålevernet vil nå vurdere et strengere regelverk. 20.3.09 Lenke til kommentar
Grix Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Aiai. 500mw grense er nok litt drøyt med alle disse negative hendelsene, men jeg håper ikke det blir som i storbritania f.eks der det ikke er lov med mer enn 1 ussel mw. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Blir nok som de fleste andre landene, 5mW. Men som sagt tidligere - ekte laserenentuiast (spelling? har aldri lært det ordet) vil lage egne lasere, med unntak av grønne, blå, gule osv, som kan bli litt i det meste laget. Men bare det er et slik "FDA-sikkerhetssystem" så burde de komme gjennom også hvis de er mer en 5mW i styrke. Lenke til kommentar
Manken Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Så hvis jeg har lyst på flere lasere, eller en til, så burde jeg kjøpe nå mens jeg kan`? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Så hvis jeg har lyst på flere lasere, eller en til, så burde jeg kjøpe nå mens jeg kan`? Kort og enkelt sagt: JA! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Bare jeg som ikke kommer inn på DealExtreme.com? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 Jeg kommer inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Surt, jeg får bare "siden kan ikke vises". Lenke til kommentar
Manken Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Hva er det som kommer til å skje? Siden vi må forte oss å kjøpe lasere så lange vi kan? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 At det blir ulovlig å ha lasere over 5mW, om du ikke har noe sikkerhetsgodkjenning, eller noe sånt. I hvertfall umulig å kjøpe fra f.eks DealExtreme. Lenke til kommentar
Manken Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Når blir den regelen tatt i bruk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå