Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Grix, gjør det ofte jeg og!

 

Btw, Lapompo, det er ikke en blå laser det er snakk om :p Det er lilla (voilett). De diodene du snakker om, er på 405nm. Altså ikke blå, en blå laser er på 473nm og er en DPSS-laser (altså, bruker infrarøde dioder, det finnes ikke dioder som produserer 473nm lys). Disse er >9000 ganger dyrere enn voilett laser på 405nm, så ikke forvent en blå laser, men lilla! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grix, gjør det ofte jeg og!

 

Btw, Lapompo, det er ikke en blå laser det er snakk om :p Det er lilla (voilett). De diodene du snakker om, er på 405nm. Altså ikke blå, en blå laser er på 473nm og er en DPSS-laser (altså, bruker infrarøde dioder, det finnes ikke dioder som produserer 473nm lys). Disse er >9000 ganger dyrere enn voilett laser på 405nm, så ikke forvent en blå laser, men lilla! :p

 

ja ok lilla xP

 

eneste jeg har tenkte litt idag om kjøing.

 

vis jeg tar en laser module. helt vanlig laser module slik som TIM201-1D/650 laser 1mW röd fra www.elfa.se (elfa har ABSOLUTT ALT av dubeditter du kan ever ønske deg :p) tar en CPU kjøleribbe som er firkantet med vifte på toppen som bløser ned, ca midt i ribba driller jeg et hull der modulen vil passe inni akkurat, ledningene for strøm ut bak self i midt hode ville jo det gitt rimelig bra kjøling. enten det så går det jo an og bøye til kopper rør slik at de ligger rundt laser modulen og da kan ha vannkjøing for enda mer kjøle effekt? :p

 

huff avogtil angrer jeg på at jeg ramla innom dette forumet xD alt det jeg skal lage :o og lasere er <3 men pokker alle prosjekta starter jo og blir dyre :3, jaja skal se en dag at jeg lager lasershows for klubber rundt om i verden <,<

 

For meg holder det ikke bare og se stråla når mulighetene er så uendelige! (så si)

 

 

EDIT:

 

ok klokka er snart 3 og jeg er enda våken skal ikke nekte at jeg har sutti og laga ting, ja til laseren xD MEN!

 

jeg fant ut noe =) helt på egenhånd, diffraction gratings!

 

så ikke ferdag idag, men neste fredag, skal jeg lage en tutorial om hvordan og lage e rimelig kult selvlaga diffraction grating =)

Endret av Lapompo
Lenke til kommentar
Gleder meg! Har det noe med CD-plater å gjøre? Har merket at strålen deler seg litt hvis man lyser på en CD

 

Nei er ikke CD'er =) vil røpe så lite så mulig xD men kaller den for Super Star Nova

 

enkelt og greit fordi det er dette den ser ut som :p har enda ikke testa med røyk \ tåke men kan bare tenke meg hvor sweet den vil være da ^^

Lenke til kommentar
Jeg har en 5mW grønn laser..

men er det mulig og " chippe " denne til 50mW eller noe?

Mener jeg las det noen plass at det gikk!?

 

 

PotMod er ikke tingen.

Enkelt forklart senker man motstanden i kretsløpet og dermed øker energien som tilføres pumpdioden.

Dette vil øke styrken, men har sine ulemper:

- kort levetid

- ustabil

 

Det var populært før man skjønte at laseren døde etter 2-3 ukers bruk.

Lenke til kommentar

Skrudde på laseren min i dag morres og stråla blir splita til en "X" og spredt veldig mye i fra og være den cleane lille doten den var før.

 

virker nesten litt ødelagt ;| noen som vet hva problemet er?

`

 

laget et bilde for og forklare hvordan den var i gårkveld og hvordan den var i dag morres, den har bare stått på tripoden med luka lukka og slått av slik som den pleier og gjøre, har ikke mista eller kasta den i bakken lller lignende, mista den på dyna engang da jeg lyste ut takvinduet men tviler på at dyna ar steinhard effect :p

 

http://i42.tinypic.com/xqddsz.jpg

 

Skrudde på laseren min i dag morres og stråla blir splita til en "X" og spredt veldig mye i fra og være den cleane lille doten den var før.

 

virker nesten litt ødelagt ;| noen som vet hva problemet er?

`

 

laget et bilde for og forklare hvordan den var i gårkveld og hvordan den var i dag morres, den har bare stått på tripoden med luka lukka og slått av slik som den pleier og gjøre, har ikke mista eller kasta den i bakken lller lignende, mista den på dyna engang da jeg lyste ut takvinduet men tviler på at dyna ar steinhard effect :p

Begge batterier har godt med strøm igjen.

 

 

http://i42.tinypic.com/xqddsz.jpg

Lenke til kommentar
Hmm... Det første jeg tenkte på var mode hopping, men tror ikke det er det.

800px-Laguerre-gaussian.png

 

Ligner ikke på noe av det, vel?

 

 

vis det som er svart er det som ville vært laseren ville den ligna mest på 02, eller 22 men er ikke jevne striper i krysset, det er en "flat x" som ike er jevn og laser punktet (det grønne vanlige) er fortsatt godt synlig

Lenke til kommentar
Åja, javel. Det hvite er laseren, så det er ikke modehopping til en annen TEMxx.

Utrolig rart det der... har aldri hørt om det.

 

En utvei er å spørre om hjelp hos Laserglow eller www.laserpointerforums.com :)

Lykke til uansett, kjipt at slike ting skjer, spesielt med så dyre lasere!

 

 

nice takk ^^ generelt fint forum med masse fine tutorials om og bygge ting også =D fant jo fint svar på hvorfor min laser diode fra CD spilleren ike lyser helt som jeg vil og =)

Lenke til kommentar
Ikke prøv å skru løs linsa\kjøleribbe selv.. Hør med noen med erfaring når det gjelder lasere, evnt send den tilbake der du kjøpte den...

Sendte selv en laser i retur til dx koster noen hundringser men helt klart verdt det med tanke på laseren koster x antall ganger mere.

 

For og åpne den må du røske ganske godt mtp at Laserglow er SOLID kvalitet xD eller ja jo.

 

tenkte og lage en egen blueray laser også

 

http://www.laserpointerforums.com/forums/Y...?num=1221888056

 

noe alla det der er jo midt i blinken av hva jeg har hatt i tankene ^^ og så kanskje line den opp slik at strålene blir "blanda" som rød og grønn vil bli lyyseblå eller grønn og rød vil bli gul osv ^^

 

pS:

 

det diffraction gratinge jeg skulle lager ser heller dårlig ut vis jeg må returnere laseren jeg har atm :p så vi får se hva laserglow sier. venterpå svar fra dem enda

Lenke til kommentar
Vi for håpe at laseren vil bli fikset :)

 

Sånn blu-ray vil jeg også ha! Kanskje jeg lager selv, får se :)

 

eneste jeg lurer på er, er laserstråla synlig?

 

syns jeg leste et par plasser at den bare er synlig "på kamera" men ikke for det nakne øye?

 

såklart alt etter hvor sterk den er :p tenker jeg skal lande på rund <200mW med min når jeg er ferdig og har montert alt sammen =)

 

tanken er at vis den ikke er synlig i segselv vil den sikkert ikke være det beste til og bruke med en XY scanner <,< og at jeg for eksempel burde line den opp med en for eksempel rød eller grøn stråle ogå for og få en "delt" blanda effekt? :p

Lenke til kommentar
Den har en synelig stråle ja :D Ca. like synelig som en rød laser om jeg ikke tar feil.

Utrolig tøffe saker.

 

Du kan nok blande dem ja, en på LPF som har gjort det. 7 forskjellige farger i 1 laser. Utrolig tøft!

 

 

mm så den jeg å vis du tenker på han som laga 7 farger i en laser :p

 

men det som jeg fant og som fascinerte meg desidert mest til og eksperimentere med og blande dem var denne karen:

http://www.laserpointerforums.com/forums/Y...um=1233639271/0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...