Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Husk:

99% av alle kinesiske leverandører lyver om styrken.

Enten måler de peak output, eller så bare lyver de.

Den eneste kinesiske leverandøren som har et godt rykte, er "Skylaser".

 

Når det er sagt, må jeg si at "alle" lasere lages jo i Kina.

Men kvalitetetssikres av Laserglow, Optotronics ++.

Det er snakk om branding, men OGSÅ kvalitetssikting.

 

Det er sjeldent et DX-produkt lever opp til påstått styrke.

Men billig er det.

"50mW" vs "True 50mW"

Jeg syns jeg husker å ha lest at True-versjonen har en bedre pump-diode, og dermed større sannsynlighet for å være like sterk som oppgitt styrke.

 

Flere på laserpointerforums har testet modulene fra o-like. Bare en person (Bill) sa at modulen var godkjent etter test.

 

Konklusjon: Kinesere er billige, og ikke kvalitetssikret. Unntak er Skylaser. Kvalitetssikring koster pæng.

Ja, er ytterst få lasere ifra dx som er av god kvalitet utenom 200mw rød og de "firepoint" laserne skal vist levere hva de sier.. Har omtrent 1 stk av alle laserne dem har på dx utenom firepoint da jeg valgte en cni laser istedenfor..

Jeg vet ikke om de butikkene selv er med i utviklingene men alle kommer ifra samme fabrikk i kina det er helt sikkert, hvis man bestillte en f.eks 200mw ifra cni så var man nesten garantert å få en laser som yter 250-280mw, så i teorien kan butikkene måle styrken og selge den som 250mw så det kan gå andre veien også. men i det siste har jeg hørt at styrken er omtrent som oppgitt(ikke mindre) pga større konkuranse ifra andre produsenter..

 

Så hvis du bestiller den laseren for 985usd får man en 500 mw det er jeg nesten bombesikkert også en laser som er godkjent for salg i usa. min 300mw oppleves minst dobbel så sterk som 200mw rød ifra dx så at det er 300mw er jeg ikke i tvil om brenner mye fortere og det blir også mye større hull, pga ikke fokuserbar som den røde men gjevn tynn stråle

Lenke til kommentar
Kan ikke alltid stole på DX lasere, unntatt 200mW rød dilda. Den har jeg, den er i ganske så god kvalitet og er ganske sikker på at den leverer 200mW med nye 3.6V batterier. De grønne såkalte 50mW regner jeg med er rundt 30mW kanskje

 

 

Jeg har sett på begge 50mW laserene der det står at begge kan brenne? stemmer dette?

 

tenker å kjøpe den billige grønne 50mW jeg ser ikke noe forskjell på belysningen helt.

Endret av XuserX
Lenke til kommentar

freddy85:

O-like har veldig gode priser.

Ulemper:

noen svakere enn oppgitt

sub-optimal divergence = sub-optimal burnability sammenliknet med f.eks Laserglow/Optotronics/Skylaser

dårlig heatsink krever on-off duty cycle for å hindre overoppheting og diode degradering.

--> Men hvis man lager sin egen heatsink, er problemet fikset.

 

Hva er maks avstand din 300mW kan fyre en fyrstikk fra?

 

http://www.laserpointerforums.com/forums/Y...=1234918254/9#9

 

http://www.laserpointerforums.com/forums/Y...=1234963107/0#0

Endret av doclazer
Lenke til kommentar
freddy85:

O-like har veldig gode priser.

Ulemper:

noen svakere enn oppgitt

sub-optimal divergence = sub-optimal burnability sammenliknet med f.eks Laserglow/Optotronics/Skylaser

dårlig heatsink krever on-off duty cycle for å hindre overoppheting og diode degradering.

--> Men hvis man lager sin egen heatsink, er problemet fikset.

 

Hva er maks avstand din 300mW kan fyre en fyrstikk fra?

 

http://www.laserpointerforums.com/forums/Y...=1234918254/9#9

 

http://www.laserpointerforums.com/forums/Y...=1234963107/0#0

Har ikke sjekket ;P nå er den jo svakere enn din.. og hvor langt ifra den kan tenne på fyrstikk sprørs mye med hvor fort prikken utvider seg alltså mrad., noe som den skal være god på. :)

Lenke til kommentar

Fin video!

 

Du har rett. Divergence (mrad) er avgjørende for burn-avstand. Det var derfor jeg lurte på avstanden.

Hvor kjøpte du CNI fra?

 

RPL-400 med god divergence bruker 1 minutt fra 4 meter. Divergence var 0,6 mrad!

 

Selv om min er sterkere, klarer jeg ikke mer en 4 meter :(

Dette grunnet RPL-400 på videoen har bedre divergence enn min RPL-475.

Lenke til kommentar

Med så stor prisforskjell ifra den 200mw 40usd må man i det minste regne med bedre byggekvalitet og opptikk syntes jeg.

 

Men 200 til 400mw er et stort hopp faktisk dobbel så sterk, kan tenke meg at det er mye dyrer å produsere blir sikkert en kjøleribbe og slikt også på den (uten at jeg vet hvor mye varme de røde lager)

Lenke til kommentar

Det er lite snakk om store-dilda på forumet. Merkelig.

 

Med focus lens klarer jeg å fyre en fyrstikk fra ca 30 meter.

Uten focus lens stopper jeg før 5 meter.

 

Jeg er nysgjerrig på freddys o-like.

Hva er maks avstand den kan fyre up en fyrstikk uten hjelp?

 

Jeg lurer på om jeg skal prøve o-like neste gang, hvis de leverer det de lover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...