Inaktivbruker_101125 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. februar 2009 Tror også det kommer til å gå over. Har sikkert gått over allerede. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Laser er morsomt ja. Men er det noen som tar hensyn til import regler ved slikt utstyr eller sater dere bare på at det går bra ? Jeg ser f.eks dealextreeme selger 500mw grønn laser dette kan faktisk kvalifiseres som kirurgisk utsyr innen blandt annet øyekirugi. Litt info Laserklasser Beskrivelse* 1 Laseren er sikker fordi den enten har lav effekt eller er fullstendig innelukket slik at strålingen ikke kan komme ut. Som eksempel kan det nevnes at effekten på klasse 1 lasere som ikke er pulset (dvs. kontinuerlig utstråling), er lavere enn 0,4 mW i det røde området eller 0,04 mW i det blå området. Det kan være andre verdier for andre deler av spekteret eller hvis laseren er pulset. Selve laseren som er innelukket i et laser klasse 1-produkt, kan i seg selv være en høyere klasse, men er ufarlig fordi konstruksjonen hindrer at strålingen kommer ut. Servicepersonell må være oppmerksom på dette hvis de åpner apparatet. 1M Laseren er sikker å se på fordi strålen er spredt ut så bare deler av den kan treffe øyet. Disse laserne kan likevel innebære en risiko hvis man ser på dem med optiske instrumenter som samler strålen. 2 Laseren har lav effekt, maksimum 1 mW, og sender ut synlig lys. Den er sikker å se på under normale omstendigheter, også med optiske instrumenter, fordi naturlige unnvikelsesmekanismer begrenser eksponeringstiden. Lasere av klasse 2 kan være skadelige for øynene hvis personer tvinges til å se rett inn i dem, noe som har vært rapportert under barns lek med laserpenner. 2M Laseren har lav effekt, maksimum 1 mW, og sender ut synlig lys på samme måte som for lasere av klasse 2. Laseren er sikker å se på fordi strålen er spredt ut så bare deler av den kan treffe øyet. Disse laserne kan likevel innebære en risiko hvis man ser på dem med optiske instrumenter som samler strålen. 3R Maksimal effekt er 5 mW eller fem ganger effektgrensen (accessible emmission limit, AEL) for tilsvarende klasse 1 laser. Laseren er sikker å se på bare i korte tidsintervaller. Ellers kan den overskride maksimalt tillatte nivåer og potensielt forårsake øyeskade. 3B Laseren kan ha en maksimumseffekt på 500 mW hvis strålen sendes ut kontinuerlig (ikke pulset) og bølgelengden er lenger enn 315 nm. Effektgrensene er annerledes ved andre bølgelengder eller hvis laseren er pulset. Detaljene for klassifisering av lasere er svært kompliserte, og kan ikke gjennomgås i detalj her. Laserstrålen kan forårsake øyeskade hvis den treffer øyet direkte, men diffus refleksjon er vanligvis, men ikke alltid, ufarlig. Refleksjon i speilende overflater kan være like farlige som direkte eksponering for laserstrålen. Eksponeringsforholdene og styrken på laseren er avgjørende for hvor sannsynlig og alvorlig en øyeskade blir etter en utilsiktet eksponering. 4 Effekten er sterkere enn for klasse 3 B lasere, og det er ingen øvre grense for effekten. Det vil si at noen lasere av denne klassen kan være svært sterke og forårsake meget alvorlige skader. Laseren har potensiale til å forårsake skade både på hud og øyne og kan være brannfarlige. http://www.ntnu.no/hms/2007_Nettsider/HMSR...aserklasser.pdf Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Hei JonV. Fin post, og de aller færreste (sp?) har en laser på over 500mW. De på DealExtreme tviler på at leverer 500mW gang, sikkert peak styrke, og så går de langt ned i styrke. Uansett, har også lest at man kan fritt importere lasere inntil 500mW, og alt over trengs det tillatelse av strålevernet for. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Hei JonV. Fin post, og de aller færreste (sp?) har en laser på over 500mW. De på DealExtreme tviler på at leverer 500mW gang, sikkert peak styrke, og så går de langt ned i styrke. Uansett, har også lest at man kan fritt importere lasere inntil 500mW, og alt over trengs det tillatelse av strålevernet for. Stemmer... Det er lov å importere lasere under klasse 4, men alt over 5mW (klasse 3R) er dekket av visse krav i Strålevernforskriften som springer ut av Lov om Strålevern hvor de aktuelle paragrafene lyder: § 5. Forsvarlighetskrav og grunnprinsipper for bruk av strålingEnhver tilvirkning, import, eksport, transport, overdragelse, besittelse, installasjon, bruk, håndtering og avfallsdisponering av strålekilder skal være forsvarlig, slik at det ikke oppstår risiko for dem som utøver virksomheten, andre personer eller miljøet. [...] § 23. Straff Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser eller pålegg gitt i eller i medhold av denne loven, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. Dersom overtredelsen har eller kunne ha medført alvorlig fare for helse eller miljø, kan fengsel i inntil 2 år anvendes. [...] Paragraf 5 er videre utdypet i forskriften, men denne har ikke i ordlyden tatt hensyn til privatpersoner som løper rundt med kraftige laserpekere (et relativt nytt fenomen). Det har vel i forbindelse med noen nyhetssaker (pilotblending osv) vært nevnt at det vurderes å utdype/stramme inn forskriften når det gjelder også lasere til privat bruk. Så for å konkludere: Ja, man kan kjøpe kraftige lasere, men en ikke ubetydelig andel av de som gjør det bryter nok loven ved bruken av dem... Lenke til kommentar
Kezha Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Hei! er vel ei lita stund sia nå jeg snubla over lasertråden og bookmarka den har vel lest alt fra side 1 til 31 xD og har nå da endeligt bestemt meg etter mye frem og tilbake at jeg skal bestille en grønn laser. eller har enda ikke bestilt for jeg tenkte jeg kunne spure den jeg har tenkt på er http://www.laserglow.com/index.php?aries og da Aries-75, ser ut til og vær elitt mer solid kaliber en de jeg fant og så på dealextreme, og iallefall for meg, jo bedre den ser ut (solid) jo bedre er det + den er ganske kraftig etter som jeg forstår iallefall, hehe noen her som har erfaringer med Laserglow.com i form for og bestille der, og noen som har erfaringer med Aries serien? Jeg skal bruke laseren hovedsaklig for astronomy, og sekundært for og brenne balonger, fyrstikker o.l har også tenkt og bygge en X Y Scanner som jeg kan koble på pcen men tror ikke det blir helt enda, hehe men hvem vet. MEN også er det en anna plass i norge som selger safty goggles? helt dem sporty <.< "looks matter" da helst ikke på bestillign via nett men helst i en butikk, vis ikke tar jeg dem som er på laserglow i samme sleng men tja blir jo litt dyrt eller? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Hei. Har kun hørt positive ting om LaserGlow i den tiden jeg har hatt interesse for lasere. De leverer alltid lasere med styrke over det den er solgt som, så Aries 75 vil nok peake på 115mW som det står på siden, og gå ned til...90mW tipper jeg. Kan hende den er nede på 80mW og, men iallefall ikke i nærheten av 75mW. Du kommer til å gjøre et godt kjøp. Ang. beskyttende briller, har aldri hørt om noen norske butikker som selger dette. Har heller ingen anelse på hvor de blir solgt om de selges her, men disse er de rimeligste: http://www.dragonlasers.com/catalog/Green-...es-p-16242.html Regn med $19 i shipping fra Dragonlasers. Trenger heller ikke å betale mva og fortolling. Lykke til og ha det morsomt med din fremtidlige Aries Lenke til kommentar
Kezha Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 hehe takker Jeg er rimelig utålmodig så kommer nok til å ta 2-6 days delivery international hehe kommer til og filme experimenter, tester og ikke mins scannerene jeg skal prøve og lage har laga en time tunnel som er klar og venter på laseren hehe ^^ alt det kommer jeg til og legge på youtubes Lenke til kommentar
Pentumsmart Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Spennende, vi venter Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Høres veldig artig ut! Må nok lage en time tunnel selv Lenke til kommentar
waveshaft Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Er denne eller denne best ? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Er denne eller denne best ?Uten tvil den første. Rundt 180-200mW vaneligvis. Den andre er max 100mW, hvis du er heldig. Det vil si at den første nesten er dobbelt så sterk som den andre Også, spørs hva du skal bruke den til. Den første er best til brenning og kule ting som det. Den andre er best om du skal lyse rundt med og se en sterk grønn stråle. Endret 4. februar 2009 av The Prophet Lenke til kommentar
Grix Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Er denne eller denne best ?Uten tvil den første. Rundt 180-200mW vaneligvis. Den andre er max 100mW, hvis du er heldig. Det vil si at den første nesten er dobbelt så sterk som den andre Også, spørs hva du skal bruke den til. Den første er best til brenning og kule ting som det. Den andre er best om du skal lyse rundt med og se en sterk grønn stråle. Jeg vill muligens heller ha den andre, siden den første er så godt som usynlig Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg vill muligens heller ha den andre, siden den første er så godt som usynligNeinei. Feil. Min såkalte 100mW røde fra DX synes ganske godt på nettene. Mye mindre enn min grønne selvfølgelig, men sees godt fordet! Og 200mW sees bedre ja. Tåke = win. Lenke til kommentar
Kezha Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Da er den bestilt Aries-75 on the way hehe satser på og ha den engang i neste uke =D Håper jeg ikke har psyka meg opp og den ikke er som jeg håper tviler på det men hehe tror dere den kan sette fyr på en fyrstikk på en meters avstand? eller noen som har erfaringer med en 90~~mW Grønn laser kan gjøre det? Fant noen "sports" Goggles på NOVAlasers som jeg heller bestillte overfor de som var på dragonlasers Skal jo se kult ut ^^ ikke C.S.I hehe EDIT: Snakket nettop med en importør (leverandør for min bedrift) angående glass\briller med beskytelse da i hovedsak 532 Grønn, han snakket men fabrikken og etter mye forespørsler fra militæret o.l hadde dem startet og lage glass som ahdde dette da med tanke mest til militær bruk men man kan fint bruke dem "privat" Brillene er av merket Rudy Project, og brukes per idag mye av top idrettsutøvere og slikt som sportsbriller, koster alt fra greit solbrillepris til dolce gabama priser alt ettersom priser og slikt viste han ikke helt enda men om en 6 måneders tid vill vi nok vite mer så det betyr enkelt at amn snart vis ikke nå (så oakly hadde mulighet for laser beskytelse) kan man få kjøpt i norge også uten at det skal måtte koste skjorta hehe. det greie er også at man kan bruke Rudy sine briller til vanlige solbriller ved og bare enkelt bytte glass, kvalitet og passfor er også evldig god Endret 5. februar 2009 av Lapompo Lenke til kommentar
Grix Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Gratulerer! Du kan nok tenne på det meste med forstørrelsesglass og svart dot, men du skulle hvertfall kunne smoke ting/sprekke ballonger uten noe hjelp. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Ja, gratulerer! Husk å ikke få "first-impression" på dagen. Ingen grønne lasere er imponerende i dagslys. Vent heller til kvelden før du begynner å leke med laseren din, det er da det er morsomt. Men den burde greie å tenne på fyrstikker, ikke instant, men raskt iallefall. Lenke til kommentar
Kezha Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Kommer nok til og være mørkt når jeg kommer hjem og får åpna den uansett =) det jeg gleder meg aller mest til er og se hvor langt den er synlig og prøve den med varierte effekter som med time tunnelen osv :3 vet jeg garantert kommer til og ende opp med en laser projector også engang lasers - trying it once and you get addicted xD Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Hehe ja. Du kommer til å bli imponert over hvor langt den kan lyse (flere kilometer), så ha det morsomt! Bare husk å vær forsiktig - du har iallefall vett som kjøper beskyttelsesbriller til en sterk laser. Bra bra! Sant det siste du sier...! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Var det ikke noen idioter som hadde lyst på et fly på Flesland? Lenke til kommentar
Kezha Skrevet 6. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 6. februar 2009 hmm kom på noe.. Hvor mye kommer tollen på ca? eller kommer det toll i det hele på det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå