Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor sterk laser må du ha for å treffe et fly? Er ikke de vanligvis forholdsvis høyt oppe?

(Jeg har ingen intensjoner om å lyse på fly. Tvert imot. Har jeg en sjans til å treffe ett fly med min true 30mw green? Ble nesten litt bekymra om dagen da jeg lyste rundt på stjernene og oppdaga at jeg lyste i nærheten av en stjerne som blinket og bevegde seg ...)

Lenke til kommentar
Var et innslag på NRK nyheter om lasere nettopp. Stigende antall lasere som har blitt lyst på fly.. :(

"Laserangrep" på fly er et stadig økende problem, det innrapporteres i snitt ca. 5 tilfeller pr. uke på de store flyplassene i Europa.

Det pågår nå to rettsaker i Irland og Tyskland der man regner med at utfallet mht. straffeutmåling vil bli retningsgivende når det gjelder lignende tilfeller i andre land i Europa.

I det aktuelle tilfellet i Tyskland stod vi på bakken og ventet på å få ta av, og så derfor at den maskinen som var utsatt for laserangrep landet.

De var under innflyvning og befant seg på ca 800 ft. da noen lyste inn i cockpit med en grønn laser, noe som totalt ødela nattesynet til pilotene.

Det var kapteinen som fløy, og ble hardest rammet, han overlot derfor kontrollen til den andre piloten som til tross for midlertidig blending greide å lande maskinen noenlunde intakt.

Dette var en visuell landing, og maskinen var da følgelig ikke satt opp for en presisjonslanding på instrumenter, så man kan si at det var tilfeldigheter som gjorde at utfallet ikke ble mye verre.

Kapteinen mistet ca 95% av synet på venstre øyet, og ca 20% på høyre øye permanent.

Den andre piloten som var "First Officer" fikk tilbake fult syn på begge øyne etter noen dager, men hadde lenge store smerter.

Laseren som ble brukt var en grønn laser på ca 380 mw, og den var anskaffet via E-bay.

Nå pågår rettsaken fortsatt, men etter det som hittil har fremkommet risikerer gjerningsmannen mellom 18-30 mnd. fengsel og erstatnings ansvar i millionklassen.

Håper alle her inne skjønner at slike lasere ikke er leketøy, og således ikke forsøker seg på noe lignende hverken på fly, andre kjøretøyer eller personer.

Lenke til kommentar
Hvor sterk laser må du ha for å treffe et fly? Er ikke de vanligvis forholdsvis høyt oppe?

(Jeg har ingen intensjoner om å lyse på fly. Tvert imot. Har jeg en sjans til å treffe ett fly med min true 30mw green? Ble nesten litt bekymra om dagen da jeg lyste rundt på stjernene og oppdaga at jeg lyste i nærheten av en stjerne som blinket og bevegde seg ...)

Den som var på NRK nyheter var bare 5mw rød. Men det var når de landet og tok av, flyet var ikke så langt unna.

FORRESTEN, de pårørende på NRK nyhter skulle sende inn søknad om forbud av lasere. Løp og kjøp mens man kan :(

Endret av Grix
Lenke til kommentar

Du kan treffe fly med true 30mW.

Håper alle her inne skjønner at slike lasere ikke er leketøy, og således ikke forsøker seg på noe lignende hverken på fly, andre kjøretøyer eller personer.

Jeg vet iallefall det, og håper at resten her forstår alvoren i dette. Fin post forresten.

Kapteinen mistet ca 95% av synet på venstre øyet, og ca 20% på høyre øye permanent.

Den andre piloten som var "First Officer" fikk tilbake fult syn på begge øyne etter noen dager, men hadde lenge store smerter.

Fy faen.. Jævla idioter!

Ja!

Den som var på NRK nyheter var bare 5mw rød. Men det var når de landet og tok av, flyet var ikke så langt unna.

FORRESTEN, de pårørende på NRK nyhter skulle sende inn søknad om forbud av lasere. Løp og kjøp mens man kan :(

De burde ikke forby lasere, hvis de gjør det, er det noen personer som bør søke om å få lov til å importere slike ting. La oss si laserinteresserte kan "kjøpe" eller få et bevis at de har lov å importere det. Jeg vil ikke se denne hobbyen gå i dass.

Jævlig kjipt.. :/

Jeg lurer på en ting, påvirker dyr som f. eks fugler, stråler i øyet som f. eks min 50mW? har hørt at dyr tåler mer enn mennesker. Ikke at jeg skal gjøre, men lurer.

Ja, du kan lett blinde dyr med en 50mW (hvis den virkelig er 50mW). Er ikke så sikker på om de tåler litt mer, det vil jeg tro, men de kan uten tvil bli blindet.

Min hund kan ikke se noen av laserne mine (røde og grønne) mens katten min kan det. Rart det. Men det betyr ikke at hunden min ikke kan bli blind av lasere.

Lenke til kommentar

Må bare legge til min erfaring, man skader ikke øyet til dyr hvis man bare streifer spes de under 500mw, hvis den er unna og bare streifer fort har selv streifet meg på 200mw og har ikke noe som helst skade men er uggent..

Skal love at det ikke holder med 30 mw og treffe fly som er oppi lufta, ikke sjangs i havet, mulig under nedlandig når nærme bakken.

edit: hvis man holder lasere som er over 20mw på øyet stille så kan man risikere skade,,, jo sterkere laseren er jo fortere får man skade.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Må bare legge til min erfaring, man skader ikke øyet til dyr hvis man bare streifer spes de under 500mw, hvis den er unna og bare streifer fort har selv streifet meg på 200mw og har ikke noe som helst skade men er uggent..

Skal love at det ikke holder med 30 mw og treffe fly som er oppi lufta, ikke sjangs i havet, mulig under nedlandig når nærme bakken.

edit: hvis man holder lasere som er over 20mw på øyet stille så kan man risikere skade,,, jo sterkere laseren er jo fortere får man skade.

Ja... jeg sa at det var mulig å treffe fly med det fordi det ble ikke oppgit om det var nærme flyplassen eller langt oppe i lufta. Hvis det ble oppgit så så jeg det ikke; så sa "ja" derav jeg tenkte at det var nære flyplasser da det er enklest å treffe et fly.

Jeg har selv blitt truffet i øyet med en 200mW (ble kun streifet over øyet) og fikk ingen øyeskader, så jeg er enig med deg der. Og det med dyr er jeg ikke sikker på, men du beskrev det godt. Mao jeg er enig med deg i alt :)

Endret av The Prophet
Lenke til kommentar

Den er rå egentlig :D

Strålen var ikke SÅ sterk som jeg hadde trodd, men den var sterk nok.

Med forstørrelsesglass smeltet jeg lett gjennom mørkeblå plast. Jeg så dot'en på 500 meters avstand midt på dagen (!). Har ennå ikke prøvd ballonger eller lysing på natten.

Verdt 17 dollar lett.

Det negative:

Måtte betale moms, så den endelige prisen lå vel på 170kr

Ville ikke mistet denne i bakken, nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...