Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Fikk lasern idag, men det virker ikke som om batteriene sitter ordentlig.. Den lyser bare 50% av tiden og det "blinker" litt..

Noen som vet hva som er feil / gjøres?

Det som skjedde med min når det gikk tom for batteri. Prøv noen nye :/

Endret av Grix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kom forresten på en "nyttig" bruk av kraftige røde lasere: Kan man tenne fyrverkeri på avstand med dem?

Røde lasere er svakere enn alle de andre laserne med synlig lys. Dette er på grunn av bølgelengden. Så jeg tror ikke du kan få tak i en rød laser som er så kraftig.

En blå laser med bølgelengde 400 nm sender ut kvanter (fotoner) som hver har en energi på 0,49aJ (AttoJoule = 10^-18 joule).

En rød laser med bølgelengde 800 nm sender ut kvanter som hver har en energi på 0,248 aJ.

Så en 400 nm laser er halvparten så sterk som en 800nm laser.

(En attojoule er ESKTREMT lite. Men det sendes det ut veldig mange fotoner, slik at laseren blir synlig. Hvert sekund sendes det ut 1,20*10^18 fotoner i en 300 mw 400nm rød laser. En attojoule er 0,0000000000000000001 Joule.)

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Trodde røde lasere brukte mer energi på å lage varme

enn andre som bruker mer på å lage lys jeg da?

Det kan hende at energien fra batteriene ikke blir like godt brukt i røde lasere.

Men som en huskeregel så er røde lasere svakest, mens blå er kraftigst. Det finns også lasere som ikke har synlig lys. Disse har enda mindre bølgelngde, og derfor mere energi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...