Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3 av mine lasere fra DX har blitt tatt i tollen, men jeg har også fått igjennom en del uten å betale.

To av mine 200mW røde lasere fra DX mistet jeg i bakken, og linsa datt ut, kjøpte også en 150mW grønn laser, funket ok, den tolk politiet fra meg.

Kjøpte noen dager senere en 200mW grønn fra RayFoss, den har en helt stabil stråle med stabil styrke, i motsetning til den fra DX som ble litt svakere og svakere når man holdt inne strålen.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste litt om det, spesielt her, hos Statens Strålevesen:

"Krever godkjenning

Fra 1. januar 2011 kreves det godkjenning for bruk og besittelse av sterke laserpekere. Godkjenningen gis av Statens strålevern. Søkeren må oppgi en grunn til anskaffelsen og dokumentere behov og nytte knyttet til bruk.

Hvis laserpekeren skal brukes i jobb vil Strålevernet vanligvis kreve attest fra arbeidsgiver. Også ved hobbybruk må behovet forklares og dokumenteres, for eksempel gjennom medlemskap i en astronomiklubb."

Fakta om sterk laser

Det man kaller sterk laser kategoriseres i laserklassene 3R, 3B og 4. Disse er godkjenningspliktige.

Laser i klasse 3R kan skade øynene, men det at folk snur seg bort eller blunker vil vanligvis være nok til at man slipper skader. 3R har en maksimalstyrke på 5 milliwatt (mW).

Klasse 3B har en maksstyrke på 500 mW og strålen kan skade øyet både når det bestråles direkte og når det reflekteres fra speilende flater. Faren for øyeskade fra disse vil variere etter forholdene rundt eksponering og styrken på laseren. Flere av laserpekerne som er beslaglagt rundt flyplasser er i denne klassen.

Laserklasse 4 har langt sterke effekt enn klasse 3B, og kan forårsake øyeblikkelig og meget alvorlig øyeskade. Strålen er også så sterk at den kan forårsake skader på huden. Både direkte og reflektert stråle er farlig. Slik laser er egentlig ikke en laserpeker, men Strålevernet kjenner til at de markedsføres som det på nettet.

Lasere i klasse 3B og 4 skal ha et synlig og hørbart signal når de er på, og en anordning som stopper strålen fysisk. Det er ikke nok med en av/på-knapp. De må også kunne låses. Bruk av slike pekere krever øyebeskyttelse. De skal kun brukes innenfor et avgrenset område utstyrt med advarselsskilt, for eksempel i et rom Om det er vinduer i rommet må man påse at strålen ikke går ut av vinduet og ut i det offentlige rom.

De kategoriserer tom. 5mW lasere som "sterke", har selv tatt en grønn 5mW innom øynene flere ganger med vilje, fordi jeg vet at de ikke blinder deg, og

5mW er vel det "sterkeste" som kan kategoriseres som laserpekere/laser pointers og dermed trygge?

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg få tak i en god grønn/blå laser som er enten 500mW eller 1000mW?

Helst under 2 tusenlappen...

Og må brenne ting fort, sprekke ballonger fort, og en "fokusable" er vel best da eller...?

En siste ting, er det samme styrke på en grønn og en fiolet/blå? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Holder på et prosjekt på skolen. Hvor får man tak i linser som kan fokusere lasere? Den er ca. 6mm i diameter med metallet rundt. Der selve lyset kommer ut er det c a. 3mm.

Problemet er at laserlyset sprer seg såpass mye etter 12 meter at det er vanskelig å treffe dioden med all lyset. Jeg tenker at med å fokusere lyset kan med treffe mye bedre på større avstand.

Noen som har tips?

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...