Gå til innhold

Lasertråden – for oss interesserte


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jeg fant ut svaret selv. http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Center_6261&LeftMiddle_6254=6262:0:27,4829:1:0:0:::0:0&Center_6261=6312:88255::0:6281:1:::0:0

 

Superstrenge regler. lurer på hva som skal til for å få løyve til å besitte en laserpeker. jeg bruker en laserpeker 50mw til å peke påstjerner og slikt ute på hytten der vi har noen ganske hefige teleskoper. Tror dere dette er bruk en kan få løyve til å bruke en laserpeker?

 

Blir så forbanna på alle som ikke klarer å bruke slikt med vett, slik at ingen får lov.

Lenke til kommentar

Oki har studert loven nøye, og hørt hvordan f.eks finn.no tolker loven:

 

Slik vi oppfatter den nye forskriften er det ikke noe absolutt forbud mot å ha/bruke slike lasere i offentlige rom, men det krever en godkjenning fra Statens Strålevern. Godkjenningsordningen forutsetter at det vil være lovlige bruksområder for laserne, og det foreligger heller ikke noe omsetningsforbud som sådan. Vi vil derfor foreløpig godta annonser for slike lasere på FINN.no, men vil vurdere problemstillingen på nytt dersom vi skulle få henvendelser fra Statens Strålevern eller vi får indikasjoner om at lasere som selges på FINN jevnlig blir brukt uten godkjenning.

 

Så det skal det være lov å handle lasere, men du har ikke lov å bruke/besitte dem i offentlig rom uten tillatelse fra statens strålevern.

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd noen av disse? Har dem virkelig 200mw?

Focusable 200mW 405nm Burns Match + Money Detector Blue-Violet/Royal Purple Laser Pen (2*CR2)

200mW 532nm Green Laser Pen (2*AAA)

 

 

Tviler mest på den siste da den bruker 2x AAA batterier, klarer dem å gi nokk strøm til 200mw?

 

Jeg har faktisk begge de laserne. Nå kan ikke jeg akkurat holde hånden foran strålen å si hvor mange mW de er på, men den grønne lyser som bare det. Kjempefin stråle i nattemørket. Synes ikke i dagslys da, men det er ikke noe jeg forventer. Strålen synes også inne om dagen. Jeg vet ikke om den lilla er svak eller det bare er det at menneskeøyet ikke reagerer like godt på stråling i det spekteret, men den synes kun om natten om du ser ganske godt etter.

 

Å levere 200mW for to AA-batterier bør ikke være et problem? De skal da greie 66mA uten problemer...

Lenke til kommentar

Lett og lett...hvis du må spørre så er det kanskje ikke det. :p

 

 

Laserdiodene er nok strømstyrte så hvis du begrenser strømmen vil de lyse svakere. Typisk så gjøres dette ved å bytte en motstand i driverkretsen. Eller kanskje det bare er en formotstand du må bytte ut. Du må nesten åpne og hva som er inni. Jeg har åpnet et par stykker og det gikk greit med litt fikling. :)

Lenke til kommentar

De jeg åpnet var ikke av helt samme type men jeg regner med at alt av interesse sitter foran i pekeren. Du kan 'angripe' den på to steder. Plukk ut batteriene og se inni, kanskje det er noe med gjenger der? Eller noen hull du kan pirke/dra i. Dessuten kan det hende at den blanke hetta med hull i kan skrus/vris av.

 

Det er en litt tricky balansegang mellom å bruke nok krefter til å få ting fra hverandre samtidig som du ikke river noe i stykker. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...