*F* Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Ja, du kan se en 5mW, men ville nok når di likegodt var i gang kjøpt en med litt effekt i. På en del lasere, ofte litt billigere blir effekten kraftig redusert om den ligger kalt, i bilen om natta f.eks, slik at den må varmes opp for å få en bra effekt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) noen som har peiling på hvor farlig det er med denne typen lasere? Jeg har hørt om folk som har fått ødelagt kameraet sitt av slike show. Endret 7. november 2010 av festen Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Slike lasere er så raske at dem ikke er skadelige for øyet, jeg tror derfor ikke dem er skadelige for kamera heller. Har filmet flere slike show uten at det har gjort noe med mitt kamera ihvertfal Uansett, man kan lett ødelegge kameraer med vanlig laserpeker som ikke går fort frem og tilbake. Det har jeg gjort, anbefales ikke. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Du ser kameraet får et treff her ca 6 min og 20 sekunder ut. Jeg blir nervøs av å få sånn i øyet, men helt ufarlig altså? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Til og med en 5mW kan gi permanente øyeskader dersom du får strålen i retinaen. Men frykt ikke, da må strålen være finfokusert, og det er de vanligvis ikke. Iallefall ikke nok til å gi varige skader. Slike lasere man ser på partier er ikke finfokusert, og det er derfor strålen er så tykk. Derfor blir energien spredt utover og faren for øyeskader er særdeles liten. Med andre ord, kun hvis energien er fokusert og treffer øyet (altså strålen er meget tynn) vil du få øyeskader. Det kan altså sammenlignes med å titte på sola. Den sender ut bølgelengder på samme måte som laseren, men er helt ufarlig for oss (i.e. øynene våre) siden energien er spredt og ikke fokusert. Endret 7. november 2010 av Ishq Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Hadde det vert farlig hadde dem aldri tørt å bruke slike lasere på events, ihvertfal ikke i amerika. Uansett, her er hvordan dem fungerer: En laserpinne som lyser på et speil med motorer som går i bredden og et som går i høyden, om disse motorene går nøyaktig kan dem peke hvor dem vil bare med å gevege speilene. Når man ser at det står tekst på vekken f.eks eller ser en slik bred laser"lag" i himmelen er det egentlig bare en enkelt laserstråle som går fra høyre til venstre veldig fort ved hjelp av speilene. Her er en hjemmelaget scanner: http://www.limpkin.fr/index.php?post/2008/11/03/XY-Laser-Scanner Endret 7. november 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Nå er vel saken med de laserene at de har en veldig brei stråle ut av boksen, eller? For de av dere med 200mw grønn laser, hvor lett er det å tenne fyrstikker med laseren, om den er ufokusert? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Jeg har adlri prøvd ufokusert, men tviler på jeg får fyr da, videoen jeg henviser til er den fokusert på. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvordan er det med varme når den er ufokusert? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Du kan kjenne varmen, du du brenner deg ikke. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det er for det første straffbart, og det kan føre til enda strengere regler Kan? Det er allerede vedtatt at enhver besittelse og bruk av laserpekere over 1mW (klasse 3R og opp) blir forbudt (krav om godkjenning) i det offentlige rom etter 1. Januar. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det er for det første straffbart, og det kan føre til enda strengere regler Kan? Det er allerede vedtatt at enhver besittelse og bruk av laserpekere over 1mW (klasse 3R og opp) blir forbudt (krav om godkjenning) i det offentlige rom etter 1. Januar. Er det vedtatt allerede? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Ja, i slutten av Oktober. §8t i den nye forskriften. Endret 13. november 2010 av qwert Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 I tilfelle det er noen av dere her inne som driver med dette tullet http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10011057. PLEAS, bare gi faen. Skjønner at det kanskje er morro der og da (Egentlig ikke) Men det er nok ikke like morro når flyet styrter på final approuch og du har 100+++++ menneske liv på samvittigheten resten av livet. 1 Lenke til kommentar
feggy Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Den kan du like gjerne poste i hvilken som helst tråd, da det er ufattelig enkelt å få tak i en laser, uavhengig om man er interessert eller ikke. Når det er sagt håper jeg, og tror så klart, at ingen her inne gjør sånn. Jeg vil tro at majoriteten av lasertilfellene kommer av smådrittunger som ikke ser konsekvenser og hvor destruerende lasere egentlig kan være. Jeg for min del er interessert i lasere pga fysikken som er involvert. Ikke pga jeg skal se hvor mye jeg kan ødelegge.. Lenke til kommentar
Überadri Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Ja, i slutten av Oktober. §8t i den nye forskriften. Ikke fått med meg dette før nå. Men synes den er litt utydelig: Følgende aktiviteter som innebærer ikke-ioniserende stråling, skal ha godkjenning av Statens strålevern: t) Virksomheters eller privates besittelse og bruk av laserpekere klasse 3R, 3B eller 4 i offentlig rom, jf. § 35 Dette kan da tolkes som at at både import og besittelse fortsatt vil være lov, så lenge du aldri bærer laserpennen i offentlig rom. Litt som loven sier om kniver. Eller er dette faktisk en effektiv stopp av all import av lasere over 1mW fom 1. januar? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ja, i slutten av Oktober. §8t i den nye forskriften. Ikke fått med meg dette før nå. Men synes den er litt utydelig: Følgende aktiviteter som innebærer ikke-ioniserende stråling, skal ha godkjenning av Statens strålevern: t) Virksomheters eller privates besittelse og bruk av laserpekere klasse 3R, 3B eller 4 i offentlig rom, jf. § 35 Dette kan da tolkes som at at både import og besittelse fortsatt vil være lov, så lenge du aldri bærer laserpennen i offentlig rom. Litt som loven sier om kniver. Eller er dette faktisk en effektiv stopp av all import av lasere over 1mW fom 1. januar? Står jo tydelig at du trenger godkjenning for privat besittelse OG bruk i offentlig rom. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Lag deg et firma og ikke bruk laseren utendørs, så er du sikret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå