Coneunofax Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Fikk pakke med filtre på døra i dag. Tok meg derfor en tur ut i den fine solnedgangen. Kom tilbake fra stranda for noen timer siden. Har sitti og redigert hyppig:) Bildet er tatt med 5D på f/10, ISO50 over 13 sekunder. Jeg brukte Cokin P glassfilter: - Circular Polarizer - 3-Stop Daryl Benson Reverse Gradual - Cokin P151 Gradual Fog 2 Bildene ble tatt rett etter at solen gikk ned husker jeg rett. Om dere lurer på noe om Reverse Grad i bruk, så er det bare å spørre. For dere som bruker Cokin P system og Grad-filters burde dere sjekke ut denne: Singh-Ray 3-Stop Daryl Benson Reverse Graduated for Cokin P Takk for feedback på forhånd:) Lenke til kommentar
kaaholm Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Motivet var vel egentlig kjedelig som få, men hvem bryr seg vel med det når fargene er så flotte Toner og overganger og former får meg til å tenke på nordlys. Nordlys i vannet må noe nytt de har begynt med, for det ska' jo ikke værra muuuuulig, det! Absolutt godt jobbet! Du sier du har redigert mye i programvare, og det gjør meg jo nysgjerrig på hvordan det så ut på stedet. Du får velge om du nedlater deg til å opplyse oss med original eller WIP eller annet. Lenke til kommentar
akle Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Kjempestilig. Fine farger, spesielt rundt steinene. Og et rolig motiv. Skaper en fin stemning. Bra:) Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Likte bildet veldig godt! Spesielt fargene som flyter fint i vannet og den fine effekten i vannet lang lukkertid gir. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Synes dette ble litt overredigert for min del, eller om det bare er filtrene som gjør det slik. Synes det ble litt mye i hvertfall. Synes heller ikke forgrunnen fremstilles særlig skarp, noe jeg synes er synd og nødvendig i et slikt landskapsbilde. Vet ikke helt om jeg liker formatet på bildet, men mulig dette var det optimale utsnittet? Ser flere bruke nesten kvadratisk format i landskapsbilder, og det kan i flere tilfeller fungere veldig bra, men synes ikke det virker like bevisst her. Hvor er bildet tatt? Hvervenbukta? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 12. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Motivet var vel egentlig kjedelig som få, men hvem bryr seg vel med det når fargene er så flotte Toner og overganger og former får meg til å tenke på nordlys. Nordlys i vannet må noe nytt de har begynt med, for det ska' jo ikke værra muuuuulig, det! Absolutt godt jobbet! Du sier du har redigert mye i programvare, og det gjør meg jo nysgjerrig på hvordan det så ut på stedet. Du får velge om du nedlater deg til å opplyse oss med original eller WIP eller annet. Motivet var nok litt kjedelig, men jeg måtte kjappe meg ut og teste filtrene før sola var for langt nede. Nordlys i vannet ja, det er fakta! Endelig en mulighet til å briefe mine uovervinnelige photoshop skillz :!: hehe. Originalen under. Hva er WIP btw? Kjempestilig.Fine farger, spesielt rundt steinene. Og et rolig motiv. Skaper en fin stemning. Bra:) Jo takk takk:) Det var hyggelig! Likte bildet veldig godt! Spesielt fargene som flyter fint i vannet og den fine effekten i vannet lang lukkertid gir. Jo takk:) Lang lukkertid er effektivt og simpelt Synes dette ble litt overredigert for min del, eller om det bare er filtrene som gjør det slik. Synes det ble litt mye i hvertfall. Synes heller ikke forgrunnen fremstilles særlig skarp, noe jeg synes er synd og nødvendig i et slikt landskapsbilde. Vet ikke helt om jeg liker formatet på bildet, men mulig dette var det optimale utsnittet? Ser flere bruke nesten kvadratisk format i landskapsbilder, og det kan i flere tilfeller fungere veldig bra, men synes ikke det virker like bevisst her. Hvor er bildet tatt? Hvervenbukta? Bildet er tatt ved Nordstrand bad. Nærme:) Det er nok litt kraftig reagert, men mye pga filtrene. Hadde jo på et litt spesielt GND (som du IceFox absolutt burde sjekke ut) og Fog-filter. I Photoshop croppet jeg, og rettet opp horisonten pga vidvinkel, deretter to curves-filter. Det ene layer masket jeg til himmelen og det andre til alt under horisonten, med gradient tool. I curves fikset jeg kontrast generelt, og i de forskjellige fargene, for å få spennende fargestikk. Jeg likte fargene i bildet, men når jeg har farger i bildet syns jeg det skal være spennende. Hvis ikke kan jeg likesågodt kjøre BW. Men vi har alle forskjellig smak. Forgrunnen er forresten veldig skarp, sikkert på grunn av den lille versjonen. Årsaken til at jeg brukte (og ofte bruker) kvadratisk format er fordi det er noe jeg er blitt vant med. Jeg liker at det er simpelt, du finner raskere frem til hva du skal feste øynene på. Det er ikke alltid like optimalt i landskap, og det gir ikke akkurat den "STOORE" følelsen man får med widescreen og vidvinkel, men det er noe jeg personlig liker. Takk for kritikk folkens, glad det var mange som likte det:) Takk for ærlig kritikk IceFox, kanskje jeg til tider bør revurdere kvadratisk crop. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Bildet øverst kan man bruke på en bok. Men hjevla fint. Dette bildet (du har her nede) uten så mye crop (i forrold til øverst) kunnet faktisk ha hengt på en vegg.. Men har lyst og se mere skyer... Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 12. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Bildet øverst kan man bruke på en bok. Men hjevla fint. Dette bildet (du har her nede) uten så mye crop (i forrold til øverst) kunnet faktisk ha hengt på en vegg.. Men har lyst og se mere skyer... Du har vel et poeng der. Jeg har ikke så mye vidvinkel. Så må jeg enten velge 2/3 himmel eller 2/3 bakke/vann. I dette tilfellet valgte jeg bakke, dette bildet ville jo ikke vært noe fint uten steinene. Takk for den hyggelige kommentaren:) Ha en fin dag, i morgen blir det:) Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 12. november 2008 Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Litt av noen hjørner du fikk med filterne, ja. Har du P- eller Z-system? Selv hadde jeg vel valgt å løse det ved å ta bildet på høykant, men det er min smak da. Og synes det passer seg på slike locations. Horisonten i Oslo-fjorden er egentlig ikke noe fin i det hele tatt. Dessverre... Vært på Nordstrand bad én gang tidligere med kamera, men synes ikke det var så spess der da. Mye grunnet kjedelig lys. Men dette stedet her tror jeg kunne vært brukbart. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 12. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. november 2008 Litt av noen hjørner du fikk med filterne, ja. Har du P- eller Z-system? Selv hadde jeg vel valgt å løse det ved å ta bildet på høykant, men det er min smak da. Og synes det passer seg på slike locations. Horisonten i Oslo-fjorden er egentlig ikke noe fin i det hele tatt. Dessverre... Vært på Nordstrand bad én gang tidligere med kamera, men synes ikke det var så spess der da. Mye grunnet kjedelig lys. Men dette stedet her tror jeg kunne vært brukbart. Har Cokin P-system, regner med at du mener hjørnene på originalen. Dæven, høykant tenkte jeg ikke over. HAHAHA. Det er det verste:) Du har helt rett med horisonten i Oslo. Sliter veldig med å finne steder å ta bildene jeg liker uten å måtte dra timesvis. Og alle de jævla trærne overalt. Et ensomt tre blir pent, en barskog blir mindre pent. Nordstrand bad er ikke noe godt sted å ta bilde. Når jeg var der nå fant jeg egentlig bare steinene som minnet om noe som kunne være et motiv. Jeg gikk litt lenger inn bare. Men det kommer lite lys inn der, når det ble mørkt, da ble det mørkt! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 Jeg ser at at ekspertene har enkelte innsigelser på enkelte tekniske detaljer; og det er helt OK. Men jeg velger å følge førsteinntrykket, og det sier dette var tøft. Var ikke klar over at en solnedgang her i distriktet kunne illustreres så mektig. Jeg må nok studere detalj-kritikken og teknikk diskusjonen Tom Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 13. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 takk takk for tilbakemelding tomsi:) glad du likte bildet. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 13. november 2008 Rapporter Del Skrevet 13. november 2008 må sei blei imponert over første bilde, men jo mer eg såg på begge to jo mer likte eg det andre. Virkelig noe du kan putta på veggen. høykant hadde som sagt vært ein fin ide ja;) Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 14. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 (endret) må sei blei imponert over første bilde, men jo mer eg såg på begge to jo mer likte eg det andre. Virkelig noe du kan putta på veggen. høykant hadde som sagt vært ein fin ide ja;) årsaken til den kraftige cropen var egentlig at jeg ikke likte den lange steinen til høyre, kom på det nå. angrer litt at jeg ikke tok høykant, men som en fan av 4x4 er jeg fornøyd med resultatet. det er en ting jeg skal huske til neste gang jeg er ved vannkanten:) det må jeg takk for svar:) ha en fin dag. EDIT: til gjengjeld får du denne linken her: dansende hunder Endret 14. november 2008 av abbarve Lenke til kommentar
Ardisrawr Skrevet 14. november 2008 Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 Helt nydelig, du gjorde virkelig en bra jobb med redigeringen og fargene ble fine og delikate. Det er sikkert noe å plukke på, men jeg liker det akuratt som det er Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 14. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. november 2008 det var hyggelig å høre Ardisrawr takk for oppmerksomheten, ha en fin dag:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå