Gå til innhold

Hvor mange W trenger min nye PSU?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bytte skjermkort tenker på Asus Radeon HD 4850 512MB og har i dag bare en PSU på 350W så jeg lurer på hvor stor PSU jeg må evt ha 500W holder dette? Ønsker tips til en bra som gjerne er støysvak og ikke koster alt alt for mye..

Gjerne linker til produktet :)

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er satt noget på spissen, War... og holder ikke nødvendigvis stikk.

Her er en kurve tatt fra HX520/HX620-serien til Corsair...:

noise.gif

Og VX450...

vx450w_noise.gif

Ooog, til slutt, litt nede på siden så ser du hvor mye støy en Zalman 1kW psu lager, også fra SPCR..: her...

Edit: enda mer!

En psu er gjerne oppgitt i effektivitetsgrad fra DC-output, dvs at hvis den er 86% effektiv så 'kaster' den bare bort 14% av energien som går igjennom psuet på varme. Dette har ingenting å si for maks DC effekt psuet kan gi ut, men vil ha en effekt på brutto strømforbruk fra veggen.

Et HD4870X2 bruker over dobbelt så mye strøm som et HD4850, og det blir litt søkt å sammenligne direkte. Grunnen til at jeg anbefalte oppgradering til et kvalitets-psu er nettopp fordi at man da vet at psuet ikke er begrensende faktor, nesten uansett hva slags maskin han har fra før. Selv min Q6600 @ 3GHz bruker ikke veldig mye strøm, og kunne fint klart seg med et kvalitetspsu på 350W.

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Lyd er vel relativt men de fleste psu om han skal ha til 400kr kjører opp viften da den jobber på 86 % + VS en som jobber på 50% med tanke på at den er kjølt for 800w.

Skall dog innrømme at det var et større problem før og at kanskje dagens PSU er hakket bedre en før.

Der du ser kurven gå kraftig opp , litt kjipt om pcen lå på 450w load og man da sitter med 8DB mer bråk for man sparte 100 kr

På øverste kurve virker det som det er tilnermet like kjølekompinenter , en masse produksjon av psu med kun utvalgte deler tilpasset for mer watt.

Her er for eks en 1000w

Denne ville jeg ha valgt om jeg hadde en rigg som trekker 500w.

620wattern hadde vært godt over 30 DB her på 500w.

Men enig ganske avsporing fra min side.

post-64596-1226608784_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Løsningen for å få kjøling opp til 800W fra 450W er faktisk ofte raskere vifte, ikke nødvendigvis en stor endring av kjølekonstruksjonen. Zalman psuet jeg linker til er i så måte et unntak, da det bruker heatpipes.

Jeg har vanskelig for å se for meg et tilfelle hvor trådstarters pc bruker over 350W med et HD4850, så det blir litt dødfødt å diskutere videre uten å gå langt off topic. Da trådstarter ikke har nevnt noen problemer med stabilitet med sitt nåværende 350W psu så antar jeg også at denne maskinen ikke bruker i nærheten av maks effekt fra PSU i dag, ellers er det gode odds for at han ville hatt problemer allerede. (det er mange 350W psu der ute som fulgte kabinett som er ræl, Q-tec feks tåler skjeldent noe mer enn 60-70% last før de kubber)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...